Mobiliseringsplatser Norra Jämtland
Mobiliseringsplatser Norra Jämtland
Vet någon vilket förband som hade sina mobliseringsförråd efter 45an i Rörström någon mil norr om Hoting. Det verkar vara en gammal skola eller likande, som jag tror är ett fd mob förråd? Likaså ska det i Strömsund ha funnits 3 ingenjörkompanier samt en underhållspluton. Vad var detta för typ av ingenjörkomapnier, fördelnings eller brigad?
Om någon vet så skulle det va intressant att lite mer detaljerat få veta vart i Strömsunds området de specifika förråden fanns, förutsatt att det inte är skyddsobjekt ännu.
Det skulle kunna var så att det är tre ingenjörkompanier ingående i samma bataljon. Det framkommer inte, men det låter rimligt. En bekant sa att det i Ulriksfors utanför Strömsund ska ha stått två hjullastare BM LM 1641. Jag tror dessa ingick i brokompanier. Dessa kompanier var enligt fjärde boken om I5 mycket utrymmeskrävande. Dock vet jag inte hur många plåtförråd som varje kompani hade.MD650 skrev:En kvalificerad gissning är att det var en förbindelsebataljon i syfte att uprätthålla förbindelser över vattendragen i anslutning till koncentrationsvägarna.macken skrev:
Både Strömsund och Rörström ligger nära vattendrag