Hearts Of Iron 2

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Mats » 26 februari 2007, 17:31

Problemet är att mina vanliga skyttesluskar ligger på 35 eller liknande i organisation, trots att jag har forskat mycket. Motoriserade ligger betydligt högre. De bryter samman ganska lätt. Men som sagt, än så håller fronten. Hoppas England kan ta Nordafrika, de verkar driva Italienarna på flykten. Och sen får jag invänta att USA blandar sig i leken. Då får jag kanske lite avlastning.

Engman
Medlem

Inlägg av Engman » 26 februari 2007, 17:38

Mats skrev:Problemet är att mina vanliga skyttesluskar ligger på 35 eller liknande i organisation, trots att jag har forskat mycket.
Kör du på VH?

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Mats » 26 februari 2007, 20:45

Vet inte vad VH är i detta sammanhang...Very hard? Kör på det enklaste med Stony Road-modden. :oops:

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 26 februari 2007, 22:41

VH= Very Hard

Svårighetsgraden ställs in på Difficulty och Agression samt de olika moddarnas svårighetsgrad (Stony Roads är den svåraste Gröfaz)

GL
Medlem

Inlägg av GL » 27 februari 2007, 13:44

Mats skrev:Problemet är att mina vanliga skyttesluskar ligger på 35 eller liknande i organisation, trots att jag har forskat mycket. Motoriserade ligger betydligt högre. De bryter samman ganska lätt. Men som sagt, än så håller fronten. Hoppas England kan ta Nordafrika, de verkar driva Italienarna på flykten. Och sen får jag invänta att USA blandar sig i leken. Då får jag kanske lite avlastning.
Mycket möjligt, men om du kollar på antalet IC-dagar du får betala extra för en MOT så ser du nog att vanliga INF är såpass mycket billigare att ORG-vinsten inte blir relevant...

Användarvisningsbild
Razor
Medlem

Inlägg av Razor » 27 februari 2007, 15:23

Kul att se att det finns ett spel-forum här på Skalmans, jag hade inte upptäckt det förrän nu.

Jag har sedan ca tre år tillbaks brukat roa mig med att spela HOI när andan faller på. En favoritnation har då varit Sverige, självfallet :D Numer tror jag mig kunna få ut det maximala av det lilla landet och kan utföra en hel del under kriget. Som allierad nation brukar jag lätt driva ut Tyskland ur Norge, roffa åt mig delar av norra Finland, och mot slutet av kriget, invadera Tredje Riket via Danmark (som jag följdaktligen också lägger under mig) och erövra norra Tyskland inklusive Ruhr-området. I vissa spel har jag tom lyckats plocka delar av Frankrike, Italien etc etc.

Jag är medveten om att det AI jag spelar mot är inkompetent och gör stora misstag vilket åtminstone delvis förklarar varför jag med mitt lilla land kan prestera detta, men jag tror inte att det förklarar allt. I mitt senaste spel står spelklockan på april 1947 och jag har lagt under mig hela Norge, Danmark förutom Bornholm, Norra Tyskland och jag är just upptagen med att "befria" Frankrike från det Italienska förtycket. Något jag kommer att lyckas med. Jag tror inte kriget är över förrän jag har intagit även norra Italien. Hit har jag nått, helt utan någon form av eget jaktflyg (bara allierat skydd), jag har inte haft några som helst problem med resurser och jag har inte brytt mig om spioneriet över huvud taget.

Jag har en arme bestående av 28 INF, 13 GAR, 8 MOT, 4 MECH, 2 ARM, 1 HQ, 1 MIL, totalt 57 divisioner och en flotta bestående av 41 enheter (de flesta u-båtar) samt ett flygvapen bestående av 8 CAS 1 TAC samt 1 NAV.

Vore detta möjligt i verkliga livet? Med all säkerhet inte. Kan detta förklaras enbart med AI:ets brister? Kanske, men jag tror det finns fler förklaringar, frågan är i så fall vilka.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 28 februari 2007, 22:41

Svaret är enkelt Razor

Du har för lätt svårighetsgrad

Användarvisningsbild
Ferocius
Medlem

Inlägg av Ferocius » 2 mars 2007, 01:24

Jag har funderat på att starta upp ett spel som något Sydamerikanskt land, förmodligen Argentina eller Brasilien. Någon som har några allmäna tips/råd/synpunkter att bidra med?

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Mats » 3 mars 2007, 13:40

Usch vad svårt detta är. Kör med Sovjet. Stony Road modden på enklaste inställningarna på allt.

Har följt de direktiven som gavs. Trots att jag hade byggt fortifikationer och hade Infanteri41 och tysken hade Infanteri39 så rullade han över mig enkelt. Trots att han anföll över vattendrag. Har även forskat bra på landdoktriner. Men misstänker att det har lite att göra med nån 'feature' i modden som gör att de har det enkelt i början. Nu har den fördelen försvunnit genom nån händelse. Typ någt i stil med slut på överraskningsmomentet.

Men fortfarande är min Org skrämmande låg och tysken har inga som helst problem att förnedra mig. Jag anfaller med 30 divisioner mot 3 och åker på smiskt. Motoffensiv är inte att tänka på. Jag har enormt mycket infateridivisioner.

Moskva inringat och han står långt inne i Sovjet. Men av mina förband har blivit inringade och förintade. Men det känns hopplöst. Kommer det någon mer händelse som gör att mitt infanteri blir mer effektivt?

Nu har han tagit över mycket av mina fabriker och mitt civil unrest eller vad det heter är jättehögt.

Hjälp tack.

Användarvisningsbild
Gröfaz
Medlem

Inlägg av Gröfaz » 4 mars 2007, 20:19

Hej på er, jag har nu tänkt mig att börja ett 36 eller 38 scenario som UK, vilken strategi rekomenderar ni:
1. Så fort Tyskland förklarar dom alleriade krig, stationera hela min armé i Ardennerna och försöka stå emot tysken där?
2. När Mussolini förklarar UK krig, ta hela norafrika och sedan kriga mig upp igenom Italien mot Tyskland?
3. Göra min egen dagen D när kriget drar igång i öster mellan Tyskland och Sovjet?
Jag antar att jag framför att utveckla en massa pansar bör satsa på Carriers och Fighters så att jag överhuvudtaget kan göra någon foram av landstigning. Sprid gärna era tankar om hur jag bör gå tillväga för att klara WW2 bäst.
MVH

GL
Medlem

Inlägg av GL » 6 mars 2007, 16:33

Gröfaz skrev:Hej på er, jag har nu tänkt mig att börja ett 36 eller 38 scenario som UK, vilken strategi rekomenderar ni:
1. Så fort Tyskland förklarar dom alleriade krig, stationera hela min armé i Ardennerna och försöka stå emot tysken där?
2. När Mussolini förklarar UK krig, ta hela norafrika och sedan kriga mig upp igenom Italien mot Tyskland?
3. Göra min egen dagen D när kriget drar igång i öster mellan Tyskland och Sovjet?
Jag antar att jag framför att utveckla en massa pansar bör satsa på Carriers och Fighters så att jag överhuvudtaget kan göra någon foram av landstigning. Sprid gärna era tankar om hur jag bör gå tillväga för att klara WW2 bäst.
MVH
1. Om du inte har en STOR armé så kommer du få spö här. Spendera istället din IC på flyg och fartyg i början. Dessutom skulle det bli riktigt långtråkigt om du mot förmodan krossade tysken i början... :D
2. En snabb upprensning i Afrika går hand i hand med överhögheten över Medelhavet, och överhöghet över Medelhavet är väldigt bra. Här skulle jag koncentrera mina kraftansträngningar i början, landstigning på Italien kan du vänta med tills du har lust. Malta är ju en utmärkt bas för att bygga upp en invasionsstyrka.
3. Om du kommer med tillräcklig kraft är detta det lättaste sättet att vinna kriget på, dock kommer troligtvis Japan att anfalla senare samma år och då är det bra om du inte måste slåss på i Fastlandseuropa samtidigt som du försvarar Singapore och Hong Kong med näbbar och klor.

Användarvisningsbild
Gröfaz
Medlem

Inlägg av Gröfaz » 8 mars 2007, 19:12

Tack för ditt svar GL, tänkte också på om det är en bra idé att assuma military control över frankrikes trupper? jag lär ju få en massa divisioner men kommer inte min transport capacity då bli helt överbelastad?

Användarvisningsbild
Johan Ekstrand
Medlem

Inlägg av Johan Ekstrand » 9 mars 2007, 10:02

Gröfaz skrev:Tack för ditt svar GL, tänkte också på om det är en bra idé att assuma military control över frankrikes trupper? jag lär ju få en massa divisioner men kommer inte min transport capacity då bli helt överbelastad?
Jag tror inte att de tar varken supplies eller TC från dig utan från Frankrike. I alla fall så länge de står på fransk jord.

@ GL. Det kan vara rätt så kul att slå tysken relativit snabbt, tycker i alla fall jag. Jag spelar med Frankrike med HSR till Doomsday, och efter tyskarnas nedfall 1944 väntade jag några år och anföll sedan resolut Sovjetunionen. Går alldeles utmärkt, trots att det är vinter. Är rädd att det kan bli svårare längre fram dock.

/Johan

GL
Medlem

Inlägg av GL » 9 mars 2007, 14:53

Gröfaz skrev:Tack för ditt svar GL, tänkte också på om det är en bra idé att assuma military control över frankrikes trupper? jag lär ju få en massa divisioner men kommer inte min transport capacity då bli helt överbelastad?
Tar du kontrollen över en allierads trupper så gör du bara just det, DU kontrollerar dem istället för AI:n. Det kostar dig inget.
Johan Ekstrand skrev:@ GL. Det kan vara rätt så kul att slå tysken relativit snabbt, tycker i alla fall jag. Jag spelar med Frankrike med HSR till Doomsday, och efter tyskarnas nedfall 1944 väntade jag några år och anföll sedan resolut Sovjetunionen. Går alldeles utmärkt, trots att det är vinter. Är rädd att det kan bli svårare längre fram dock.
Sant.
Låter du Tyskland mogna i ett par år så blir både de och ryssarna en större utmaning dock... :D

Användarvisningsbild
Urban
Medlem

Inlägg av Urban » 28 mars 2007, 20:38

Om det nu inte har postats i någon annan tråd så är det strax dags för en ny expansion till HOI2 Doomsday, nämligen Armageddon, läs mera på http://www.gamersgate.com/index.php?opt ... &Itemid=11. Går bara att köpa som nerladdning dock men innehåller mycket intressanta uppgraderingar och nyheter!

Släpps torsdag den 29 mars!

Skriv svar