Auschwitz - The Nazis and the Final Solution

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans Engnell
Medlem
Kontakt:

Auschwitz - The Nazis and the Final Solution

Inlägg av Hans Engnell » 9 november 2005, 21:27

Det kanske redan finns en tråd om denna BBC-serie här någonstans, men jag hittade ingen just nu. Köpte den på DVD för en tid sedan och är mäkta imponerad och fascinerad av denna serie. Bakom den står Laurence Rees, som även gjort "Tyrannernas Tvekamp" (War of the century) och "Nazisterna - en historiens varning", båda visade i SVT.

Jag trodde att jag visste i alla fall en del om Auschwitz, men jag lärde mig en del nya saker. Dessutom tillför de mycket välgjorda datoranimeringarna av gaskammare, krematorier, gasbilar och annat ett slags "you are there"-känsla. Obehagligt men samtidigt mycket överskådligt.

Era synpunkter på serien?

Det enda jag på rak arm saknar är uppgiften att företag konkurrerade om att få leverera ugnar, likhissar och annat till mördarna - väl medvetna om vad de skulle användas till. Det framgår aldrig riktigt.

Användarvisningsbild
Hans Engnell
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Hans Engnell » 16 november 2005, 23:06

Serien finns att köpa på DVD (otextad men med bra brittisk speakerröst) på Discshop för alla som är intresserade av den.

http://www.discshop.se/shop/ds.php?red= ... e@@@movies,,,

Användarvisningsbild
Andreas #1
Medlem

Inlägg av Andreas #1 » 19 augusti 2006, 14:22

Tycker den var väldigt bra. Intressanta intervjuer, bland annat med förövare, och bra dataanimationer. Dessutom är tonfallet i berättandet väldigt bra. Pratar man om gasningar av barn behöver man liksom inte påpeka hela tiden att nazisterna var elaka (typ Guido Knopp).

Alenao
Ny medlem

Inlägg av Alenao » 5 februari 2007, 14:20

Tänkte starta en egen tråd men hittade din så jag postar det jag skulle posta till en ny tråd.

BBC: Auschwitz - The Nazis And The Final Solution

Har just tittat igenom denna fantastiska dokumentär. Man fick veta väldigt mycket som man inte visste. Rekommenderar denna dokumentär till er alla. Man får en stor inblick i vad nazisterna gjorde med judarna m.m

Har lite frågor efter denna dokumentär som jag hoppas att ni kan svara på och få igång en interessant diskussion av det hela.

I denna dokumentär så medverkar det an föredetta SS-medlem som heter Oscar Göring. Han lever iaf under dokumentären. Jag undrar då är det inte folk som försökt att söka upp honom t.ex judar som är arga och försökt att staffa honom på något sätt?

Man fick också se o dokumentären att 90% av SS-medlemmar slapp rättegång och levde ett vanligt liv efteråt. Varför har man inte kunnat fånga dessa? Hur har dessa klarat sig efteråt? Nån av dessa måste ju ha erkännt allting, skrivit en bok eller nåt liknande? Berätta det ni vet.

En annan person (Haus) som var ansvarig för mycket av det som hände på Auschwitz skrev en självbiografi innan han skulle hängas och under tiden hans rättegång pågick. Har denna självbiografi nånsin släppts i bokform eller kan man ta del av den nånstans på nätet?

Och hur mycket av dessa fångläger finns det kvar idag? Finns det spår kvar av detta? T.ex lite av nån byggnad, typ nån slags minnesplats eller nåt ställe man kan besöka av nyfikenhet/interesse om man säger så.

Väldigt tacksam om jag får svar på mina frågor.

P_S
Ny medlem

Inlägg av P_S » 11 februari 2007, 17:36

Alenao skrev:En annan person (Haus) som var ansvarig för mycket av det som hände på Auschwitz skrev en självbiografi innan han skulle hängas och under tiden hans rättegång pågick. Har denna självbiografi nånsin släppts i bokform eller kan man ta del av den nånstans på nätet?
Jag har inte sett denna dokumentär, dock har jag läst den självbiografi jag tror du syftar på. Rudolf Höss var kommendant i Auschwitz och ansvarade för organisationen och genomförandet av det "industriella" mördandet där. Han skrev mycket riktigt en bok om sina upplevelser och sin syn på vad han hade gjort, innan han blev avrättad. Skrämmande läsning. Jag vet inte var man kan få tag på boken, kanske den finns på något bibliotek eller antikvariat. Sedan vet jag att http://www.smb.nu hade den i nytryckt upplaga för något år sedan.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Rudolf_H%C3%B6ss

Mr x
Medlem

Inlägg av Mr x » 11 februari 2007, 22:57

Hej,

Se länk så kanske det kommer några svar på frågor som kan komma upp...

viewtopic.php?t=25319&highlight=bbc

Alenao
Ny medlem

Inlägg av Alenao » 12 februari 2007, 21:55

Mr x skrev:Hej,

Tack för länken.

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem

Inlägg av Stilleben » 12 februari 2007, 23:23

Alenao skrev:
Mr x skrev:Hej,

Tack för länken.
Och den här!!

viewtopic.php?t=28238&postdays=0&postorder=asc&start=0

Magnus Lindström
Medlem

Inlägg av Magnus Lindström » 13 februari 2007, 09:16

Andreas #1 skrev:Tycker den var väldigt bra. Intressanta intervjuer, bland annat med förövare, och bra dataanimationer. Dessutom är tonfallet i berättandet väldigt bra. Pratar man om gasningar av barn behöver man liksom inte påpeka hela tiden att nazisterna var elaka (typ Guido Knopp).
Har inte det med TV 4 val av berättarröst att göra? Fruktansvärt jobbigt att höra när allt ska betonas. "han åt en korvmacka" sägs det med en dramatisk basröst samtidigt så lite dramatisk musik, går ju knappt att se på TV 4 dokumentärerna.

Användarvisningsbild
Andreas #1
Medlem

Inlägg av Andreas #1 » 13 februari 2007, 13:41

Magnus Lindström skrev:
Andreas #1 skrev:Tycker den var väldigt bra. Intressanta intervjuer, bland annat med förövare, och bra dataanimationer. Dessutom är tonfallet i berättandet väldigt bra. Pratar man om gasningar av barn behöver man liksom inte påpeka hela tiden att nazisterna var elaka (typ Guido Knopp).
Har inte det med TV 4 val av berättarröst att göra? Fruktansvärt jobbigt att höra när allt ska betonas. "han åt en korvmacka" sägs det med en dramatisk basröst samtidigt så lite dramatisk musik, går ju knappt att se på TV 4 dokumentärerna.
Jag såg den på engelska iofs.

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem

Inlägg av Stilleben » 13 februari 2007, 16:28

P_S skrev:
Alenao skrev:En annan person (Haus) som var ansvarig för mycket av det som hände på Auschwitz skrev en självbiografi innan han skulle hängas och under tiden hans rättegång pågick. Har denna självbiografi nånsin släppts i bokform eller kan man ta del av den nånstans på nätet?
Jag har inte sett denna dokumentär, dock har jag läst den självbiografi jag tror du syftar på. Rudolf Höss var kommendant i Auschwitz och ansvarade för organisationen och genomförandet av det "industriella" mördandet där. Han skrev mycket riktigt en bok om sina upplevelser och sin syn på vad han hade gjort, innan han blev avrättad. Skrämmande läsning. Jag vet inte var man kan få tag på boken, kanske den finns på något bibliotek eller antikvariat. Sedan vet jag att http://www.smb.nu hade den i nytryckt upplaga för något år sedan.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Rudolf_H%C3%B6ss
"Kommendant i Auschwitz" heter alltså ifrågavarande bok, du hittar den på flertalet bibliotek. Läs också det mycket intressanta företalet till boken av Arnulf Överland!

Skriv svar