Omtyckta låtar eller artister genom tiderna
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Omtyckta låtar eller artister genom tiderna
Jag tänkte på det när jag skrev inlägget i tråden om 40-tals-musik.
Syftet i denna tråd är att diskutera vilka låtar som har varit populärast genom tiderna, runt 1991 så kom Lasse Stefanz exempelvis med låten "De sista ljuva åren" som sångaren och trummisen Olle Jönsson sjöng tillsammans med Christina Lindberg. Den där låten låg runt 60 veckor på svensktoppen, de är några låtar till som har legat ungefär lika länge.
Enligt programmet Hits men inte längre så kan man titta på följande lista.
Glenn Miller: Pennsylvania 6-5000
Anita Lindblom gjorde Sveriges populäraste hit medan Elvis Presleys Don´t be cruel är den främsta utländska låten som har gått fram.
Jag förmodar att det finns artister eller låtar som har blivit mer omtyckta; sedan är det också personligt; vissa tycker att ABBA var bra på sin tid, hörde på radion att ingen diskotek var något om dj:n inte spelade en ABBA-låt(nu var det länge sedan som en ABBA-låt spelades på en nattklubb eller motsvarande). Numera räknas vissa Madonna som en stor artist, några hävdar Rolling Stones och några andra Bruce Springsteen. Det finns många artister som har slutat av många olika förklariga skäl, men deras låtar lever mer eller mindre vidare. Nu tänker jag inte rabbla upp varje artist/grupp som har haft en låt som har blivit populär, låtarna som bl a sjöngs av Glenn Miller var populära under 1940-talet. De musikgrupper som spelade svensk folkmusik under mellankrigstiden är knappast ihågkommen för folk som är födda senare. Jag antar att denna musikform kommer att dö ut inom de närmaste tio-femton åren p g a de som föddes på 1910- och 1920-talen börjar gå bort mer och mer.
Visserligen vet jag att det är mycket omdömen som man gör själv när det gäller vilken musik som har blivit populärast genom historien. Efter har lyssnat på programmet "Hits men inte längre" på P4 mellan 8-9 några gånger nu. Så har jag fortfarande svårt att avgöra om musiken som spelades i Sverige under mellankrigstiden verkligen gick in hos mig, men man får inte heller glömma bort att det finns såna som ännu tycker om denna musikform. Jag känner till dem som brukar spela på servicehus, de är ett fåtal som egentligen vill höra de populära rock´n roll-låtarna som kom under 1950-talet.
Stefan
Syftet i denna tråd är att diskutera vilka låtar som har varit populärast genom tiderna, runt 1991 så kom Lasse Stefanz exempelvis med låten "De sista ljuva åren" som sångaren och trummisen Olle Jönsson sjöng tillsammans med Christina Lindberg. Den där låten låg runt 60 veckor på svensktoppen, de är några låtar till som har legat ungefär lika länge.
Enligt programmet Hits men inte längre så kan man titta på följande lista.
Glenn Miller: Pennsylvania 6-5000
Anita Lindblom gjorde Sveriges populäraste hit medan Elvis Presleys Don´t be cruel är den främsta utländska låten som har gått fram.
Jag förmodar att det finns artister eller låtar som har blivit mer omtyckta; sedan är det också personligt; vissa tycker att ABBA var bra på sin tid, hörde på radion att ingen diskotek var något om dj:n inte spelade en ABBA-låt(nu var det länge sedan som en ABBA-låt spelades på en nattklubb eller motsvarande). Numera räknas vissa Madonna som en stor artist, några hävdar Rolling Stones och några andra Bruce Springsteen. Det finns många artister som har slutat av många olika förklariga skäl, men deras låtar lever mer eller mindre vidare. Nu tänker jag inte rabbla upp varje artist/grupp som har haft en låt som har blivit populär, låtarna som bl a sjöngs av Glenn Miller var populära under 1940-talet. De musikgrupper som spelade svensk folkmusik under mellankrigstiden är knappast ihågkommen för folk som är födda senare. Jag antar att denna musikform kommer att dö ut inom de närmaste tio-femton åren p g a de som föddes på 1910- och 1920-talen börjar gå bort mer och mer.
Visserligen vet jag att det är mycket omdömen som man gör själv när det gäller vilken musik som har blivit populärast genom historien. Efter har lyssnat på programmet "Hits men inte längre" på P4 mellan 8-9 några gånger nu. Så har jag fortfarande svårt att avgöra om musiken som spelades i Sverige under mellankrigstiden verkligen gick in hos mig, men man får inte heller glömma bort att det finns såna som ännu tycker om denna musikform. Jag känner till dem som brukar spela på servicehus, de är ett fåtal som egentligen vill höra de populära rock´n roll-låtarna som kom under 1950-talet.
Stefan
-
Johan Matsson
- Medlem
Re: Omtyckta låtar eller artister genom tiderna
Jag tror inte att 50-talarna är färdiga för servicehuset än. Och när de är det kommer de nog att vilja ha den äkta varan. De laddar flitigt ned Lonnie Donegan, Jerry Lee och "Mule Skinner Blues" från nätet . Mycket musik från den tiden är spikad för evigt i musikhistorien och den spelas konstant på en del radiokanaler.Stefan Lundgren skrev: […]Jag känner till dem som brukar spela på servicehus, de är ett fåtal som egentligen vill höra de populära rock´n roll-låtarna som kom under 1950-talet.
Jag undrar om jag själv kommer att intressera mig för coverband på Black Sabbath och Cockney Rejects som kommer till Servicehuset när jag är 80. Då skall det vara röj i sådana fall, som även 50-talsmusiken verkligen kunde bjuda på. Vare sig det är i där i samlingssalen eller nån annanstans.
Sen tenderar man ändå att tröttna på gammal skåpmat. Har man hört det i tonåren blir det bara nostalgi när man hör det senare. Ännu en orsak till att man i så fall vill höra det precis som det en gång lät.
För övrigt tror jag som du skriver att Elvis är men också förblir en av de största. Mozart och Vivaldi inberäknade. Själv har jag inte intresserat mig för Tommy Steele det allra minsta men råkade se Half a Sixpence (1967) av George Sidney i julas. Jag satt fängslad under hela filmen och insåg att han (Tommy Steele) måste varit ett geni på flera sätt. Jag var riktigt road och undrade varför jag sett alla Elvisfilmer flera gånger men (vad jag minns) aldrig nån med Tommy Steele, förrän nu. Kan det ändå ha med åldern att göra, eller vad?
Senast redigerad av 1 Johan Matsson, redigerad totalt 8 gånger.
-
Johan Matsson
- Medlem
Just det. Omtyckta låtar var det också.
Hound Dog måste varit det med så många versioner. Från Big Mama Thornton och tidigt 50-tal till country och Elvis Presley. Inspelad 26 gånger fam till 1964. Även Jimi Hendrix har gjort den.
http://en.wikipedia.org/wiki/Hound_Dog_%28song%29
You ain't nothin' but a hound dog
cryin' all the time.
cryin' all the time.
Well, you ain't never caught a rabbit
and you ain't no friend of mine.
When they said you was high classed,
well, that was just a lie.
You ain't never caught a rabbit
http://www.myclassiclyrics.com/elvis_pr ... d_dog.html
Hound Dog måste varit det med så många versioner. Från Big Mama Thornton och tidigt 50-tal till country och Elvis Presley. Inspelad 26 gånger fam till 1964. Även Jimi Hendrix har gjort den.
http://en.wikipedia.org/wiki/Hound_Dog_%28song%29
cryin' all the time.
cryin' all the time.
Well, you ain't never caught a rabbit
You ain't never caught a rabbit
http://www.myclassiclyrics.com/elvis_pr ... d_dog.html
-
Johan Matsson
- Medlem
För alla svenskar kommer nog denna att bestå:
Här kommer Pippi Långstrump,
tjolahopp tjolahej tjolahoppsansa,
här kommer Pippi Långstrump,
ja här kommer faktiskt jag.
Har du sett min apa,
min söta lilla fina apa,
har du sett herr Nilsson,
ja, han heter faktiskt så.
Har du sett min villa,
min Villa Villekulla-villa,
vill å vill du veta,
varför villan heter så?
Jo, för där bor ju Pippi Långstrump,
där bor ju Pippi Långstrump,
ja där bor faktiskt jag.
Det är inte illa
jag har apa, häst och villa,
en kappsäck full av pengar
är det också bra att ha.
Kom nu, alla vänner,
varenda kotte som jag känner,
nu ska vi leva loppan,
tjolahej tjolahoppsansa.
ja, här kommer faktiskt jag.
http://web.telia.com/~u85818823/astrid.htm
Av Jan Johansson och Astrid Lindgren.
Det var Jan Johansson, (jag tror det) som åkte till Afrika en gång och hörde afrikaner (minns inte vilket land) spela engelsk militärmarsch och blev inspirerad av vad han hörde och tänkte på det när han komponerade melodin till denna sång. Lyssna på den och poletten kanske trillar ned. Det går att föreställa sig det.
Källan till denna information var en gitarrspelande musiker på Svenska kyrkan i Paris.
ja här kommer faktiskt jag.
Har du sett min apa,
min söta lilla fina apa,
har du sett herr Nilsson,
ja, han heter faktiskt så.
Har du sett min villa,
min Villa Villekulla-villa,
vill å vill du veta,
varför villan heter så?
Jo, för där bor ju Pippi Långstrump,
där bor ju Pippi Långstrump,
ja där bor faktiskt jag.
Det är inte illa
jag har apa, häst och villa,
en kappsäck full av pengar
är det också bra att ha.
Kom nu, alla vänner,
varenda kotte som jag känner,
nu ska vi leva loppan,
tjolahej tjolahoppsansa.
ja, här kommer faktiskt jag.
Av Jan Johansson och Astrid Lindgren.
Det var Jan Johansson, (jag tror det) som åkte till Afrika en gång och hörde afrikaner (minns inte vilket land) spela engelsk militärmarsch och blev inspirerad av vad han hörde och tänkte på det när han komponerade melodin till denna sång. Lyssna på den och poletten kanske trillar ned. Det går att föreställa sig det.
Källan till denna information var en gitarrspelande musiker på Svenska kyrkan i Paris.
-
Johan Matsson
- Medlem
För att inte tala om:
Du ska inte tro det blir sommar
ifall inte nån sätter fart
på sommarn och gör lite somrigt
då kommer blommorna snart
Jag gör så att blommorna blommar
jag gör hela kohagen grön
Och nu så har sommaren kommit
för jag har just tagit bort snön
Jag gör mycket vatten i bäcken
så där så det hoppar och far
Jag gör fullt med svalor som flyger
och myggor som svalorna tar
Jag gör löven nya på träden
och små fågelbon här och där
Jag gör himlen vacker om kvällen
för jag gör den alldeles skär
Och smultron det gör jag åt barna
för det tycker jag dom kan få
Och andra små roliga saker
som passar när barna är små
Och jag gör så roliga ställen
där barna kan springa omkring
Då blir barna fulla med sommar
och bena blir fulla med spring
Musik: Georg Riedel
Dessa låtar är tillräckligt bra för att utlandssvenskarna sjunger dem med sina barn i de få svenskagrupper som finns om och om igen. Denna sång varje vår förstås. I och försig var de populära när min generation var barn men jag tror att det mesta som har med Astrid Lindgren har kommit för att stanna.
Du ska inte tro det blir sommar
ifall inte nån sätter fart
på sommarn och gör lite somrigt
då kommer blommorna snart
Jag gör så att blommorna blommar
jag gör hela kohagen grön
Och nu så har sommaren kommit
för jag har just tagit bort snön
Jag gör mycket vatten i bäcken
så där så det hoppar och far
Jag gör fullt med svalor som flyger
och myggor som svalorna tar
Jag gör löven nya på träden
och små fågelbon här och där
Jag gör himlen vacker om kvällen
för jag gör den alldeles skär
Och smultron det gör jag åt barna
för det tycker jag dom kan få
Och andra små roliga saker
som passar när barna är små
Och jag gör så roliga ställen
där barna kan springa omkring
Då blir barna fulla med sommar
och bena blir fulla med spring
Musik: Georg Riedel
Dessa låtar är tillräckligt bra för att utlandssvenskarna sjunger dem med sina barn i de få svenskagrupper som finns om och om igen. Denna sång varje vår förstås. I och försig var de populära när min generation var barn men jag tror att det mesta som har med Astrid Lindgren har kommit för att stanna.
Undertecknad var barn på 50-talet och tonåring på 60-talet. Och som musikalisk allätare blev det en ganska stor skivsamling som jag i dag har stor glädje av. Trots att jag inte köpt en platta på säkert 25 år.... Eller kanske just därför. I vart fall så har jag metervis med tradjazz och modern jazz i blandning. Framför allt en mängd Charlie Parker, Sonny Rollins och liknande. Plus metervis med Rock´n Roll. Elvis, Tommy Steele, Jerry Lee - You name it. Sedan har jag en mängd med 40-talare efter föräldrarna.
Denna bunke med plattor ger mig en enorm glädje nu på gamla dagar. Dagliga nostalgitrippar. Mycket kan jag avstå från när dom låser in mig på hemmet men inte mina plattor ...
Men skall man snacka om en Svensk artist som kom från ingenstans och gjorde sensation så var det ju "Snoddas". Det var så att "Snoddas" var stjärna i Bollnäs bandylag och på landslaget. Han var en person som levde under enkla förhållanden ute i skogen. Till och från träning och matcher åkte han ett par mil på skidor. Det var alltså urtypen för en "skogarnas son".
Så skulle Hammarby möta Bollnäs i allsvenskan på en söndag. Och på lördagen lyckades Torsten Adenby som var den tidens store promotor snacka in "Snoddas" i Karusellen. Karusellen med Lennart Hyland var lördagkvällens stora underhållningsprogram på radio. Som HELA Svenska folket lyssnade på. Tanken var att göra lite reklam för Söndagens match. Så Hyland satte upp en intervju med "Snoddas" som reservinslag ifall det blev tid över. Och det blev det. Så det gjordes en väldigt bra intervju som avslutades med att "Snoddas" bad att få sjunga en låt. Hyland blev helt överraskad, det var inte tal om något sångnummer på förhand. Efteråt har Hyland berättat att han tänkte: "Hoppas för f****n att karln kan sjunga".
Hyland försökte avslå det hela med att orkestern ju inte kunde låten och inte hade övat. Men "Snoddas" stod på sig och sade att det behövs inte någon orkester. Han skall sjunga en av sina egna visor. Och gjorde så utan ackompanjemang. Det var "Flottarkärlek". Folk blev ju helt i extas av den. Stadion blev fullsmockat på Bandymatchen nästa dag och publiken krävde att få höra "Flottarkärlek" en gång till innan matchen började. Så man riggade mikrofon och Bollnäs storstjärna sjöng.....
Torsten Adenby såg potentialen och fick hjulen att rulla. Två dagar senare var plattan inspelad och distribuerades. Och engagemang kontrakterade. Den folkparksturné som följde slog alla publikrekord. Rekord som står sig än i dag på många platser.
Så föddes en Svensk legend..... Och några få år senare kom Rock´n Roll...Men "Snoddas" levde kvar i sin skogskoja och dog utfattig. Trots att han sjunigit in enorma belopp efter den tidens normer. Vart tog alla pengarna vägen ?? Ingen vet. Men han står staty vid järnvägsstation i Bollnäs.
Denna bunke med plattor ger mig en enorm glädje nu på gamla dagar. Dagliga nostalgitrippar. Mycket kan jag avstå från när dom låser in mig på hemmet men inte mina plattor ...
Men skall man snacka om en Svensk artist som kom från ingenstans och gjorde sensation så var det ju "Snoddas". Det var så att "Snoddas" var stjärna i Bollnäs bandylag och på landslaget. Han var en person som levde under enkla förhållanden ute i skogen. Till och från träning och matcher åkte han ett par mil på skidor. Det var alltså urtypen för en "skogarnas son".
Så skulle Hammarby möta Bollnäs i allsvenskan på en söndag. Och på lördagen lyckades Torsten Adenby som var den tidens store promotor snacka in "Snoddas" i Karusellen. Karusellen med Lennart Hyland var lördagkvällens stora underhållningsprogram på radio. Som HELA Svenska folket lyssnade på. Tanken var att göra lite reklam för Söndagens match. Så Hyland satte upp en intervju med "Snoddas" som reservinslag ifall det blev tid över. Och det blev det. Så det gjordes en väldigt bra intervju som avslutades med att "Snoddas" bad att få sjunga en låt. Hyland blev helt överraskad, det var inte tal om något sångnummer på förhand. Efteråt har Hyland berättat att han tänkte: "Hoppas för f****n att karln kan sjunga".
Hyland försökte avslå det hela med att orkestern ju inte kunde låten och inte hade övat. Men "Snoddas" stod på sig och sade att det behövs inte någon orkester. Han skall sjunga en av sina egna visor. Och gjorde så utan ackompanjemang. Det var "Flottarkärlek". Folk blev ju helt i extas av den. Stadion blev fullsmockat på Bandymatchen nästa dag och publiken krävde att få höra "Flottarkärlek" en gång till innan matchen började. Så man riggade mikrofon och Bollnäs storstjärna sjöng.....
Torsten Adenby såg potentialen och fick hjulen att rulla. Två dagar senare var plattan inspelad och distribuerades. Och engagemang kontrakterade. Den folkparksturné som följde slog alla publikrekord. Rekord som står sig än i dag på många platser.
Så föddes en Svensk legend..... Och några få år senare kom Rock´n Roll...Men "Snoddas" levde kvar i sin skogskoja och dog utfattig. Trots att han sjunigit in enorma belopp efter den tidens normer. Vart tog alla pengarna vägen ?? Ingen vet. Men han står staty vid järnvägsstation i Bollnäs.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Hörde på radion om vad folk på servicehusen vill höra när en musiker kommer dit, dom vill höra melodier från 40-talet och början på 50-talet, Elvis Presley tillhör undantagen, men dom som lever på servicehemmen är ju oftast dom som är födda innan 1930, så dom är uppväxta med en annan musik än vi som blev födda senare brukar lyssna på.
Inte visste jag att det fanns en rock´n roll-sångare som hette Micheal Jugg nånting, Gävlebandet The Refreshment har gjort ett par versioner kring hans låtar.
Stefan
Inte visste jag att det fanns en rock´n roll-sångare som hette Micheal Jugg nånting, Gävlebandet The Refreshment har gjort ett par versioner kring hans låtar.
Stefan
Jag misslyckas fullständigt med att hitta detaljerna, men visst hade han en revisor som åtalades för förskingring?Donkeyman skrev:Men "Snoddas" levde kvar i sin skogskoja och dog utfattig.
Sen kan man fråga sig varför Snoddas blev en sån super-hit. Å andra sidan kan man erinra sig sådana absurda fenomen som Fågeldansen, Solstollarna och Markoolio. Hur tänkte folk? Nä, det finns sånt som är bäst att lämna därhän.
"Snoddas" som fenomen är svårförklarligt. Men för det första så var detta innan Rock´n Roll. Det var därmed också innan Pop. Det var Schlager och inget annat. Men även sett ur den utgångspunkten så var det ju ganska töntigt...... Det måste ju ha att göra med naturbarnet "Snoddas". Den enkla mannen från de stora skogarna eller något liknande. Men det var ju en stor grej där och då.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Du måste ta död på den myten som jag har på min hjärna, nånting sade mig en gång att musikens Snoddas är förknipat med Snoddas som spelade bandy under många år, stämmer det?Donkeyman skrev:"Snoddas" som fenomen är svårförklarligt. Men för det första så var detta innan Rock´n Roll. Det var därmed också innan Pop. Det var Schlager och inget annat. Men även sett ur den utgångspunkten så var det ju ganska töntigt...... Det måste ju ha att göra med naturbarnet "Snoddas". Den enkla mannen från de stora skogarna eller något liknande. Men det var ju en stor grej där och då.
Stefan
Visst är det samma snubbe. Snoddas som spelade i Bollnäs GIF och i Svenska landslaget är samma person som sjöng "Flottarkärlek" med flera låtar. Läs igenom mitt inlägg från i torsdags en gång till så upptäcker du det.
Och "Snoddas" blev ju ett märkligt fenomen som borde studeras av beteendevetare....
Och "Snoddas" blev ju ett märkligt fenomen som borde studeras av beteendevetare....