Tatuerade svenska kungar
Tatuerade svenska kungar
Jag har i något sammanhang hört att de tidiga kungarna i Bernadotte-ätten skulle ha varit friskt tatuerade över hela överkroppen. Det skulle dessutom finnas bildbevis på detta.
Kan detta äga sin riktighet och kan någon insatt styrka detta?
Kan detta äga sin riktighet och kan någon insatt styrka detta?
Att Karl XIV Johan var en glödande republikan som ung och hade orden Mort aux rois! (Död åt kungarna!) tatuerade på överarmen antar jag att de flesta har hört ... Men enligt Staffan Skotts roliga bok Alla dessa Bernadottar så är troligen även den historien påhittad.
Nej, det ska tydligen finnas bilder tagna på någon tidig svensk Bernadotte som under en semester eller dylikt blir fotograferad med bar överkropp och då avslöjar sin tatuerade lekamen.
Nej, det ska tydligen finnas bilder tagna på någon tidig svensk Bernadotte som under en semester eller dylikt blir fotograferad med bar överkropp och då avslöjar sin tatuerade lekamen.
Att en tidig Bernadotte skulle blivit fotograferad med bar överkropp låter ungefär lika osannolikt som att denne skulle vara tatuerad.Arreskow skrev: Nej, det ska tydligen finnas bilder tagna på någon tidig svensk Bernadotte som under en semester eller dylikt blir fotograferad med bar överkropp och då avslöjar sin tatuerade lekamen.
Den där danske kronprinsen (vad han nu heter) har väl en svärdfisk tatuerad på vaden? Det inofficiella tecknet för de danska attackdykarna..
Och du är bergsäker på att det är en Bernadotte det handlar om, och inte en som bara var gift med en sån? Alltså Frederik IX av Danmark. Bilden där han exponerar sina tatueringar finns ju i Skotts bok, men kan även beskådas exempelvis här.Arreskow skrev:
En artikel om illusterarade kungligheter
En forumdiskussion i ämnet
- Anders Nyman
- Medlem
- Anders Nyman
- Medlem
Re:
Jag frågade Herman Lindqvist om saken. Han menade att historien myntades i en teaterpjäs uppsatt i Paris 1833 (frågade inte vad den hette). Att Bernadotte skulle ha tatuerat sig höll han för helt osannolikt eftersom dess "sociala sammanhang" var detsamma då som för bara några år sedan hos oss, alltså att tatueringar var något för luffare, kriminella och sjömän.Arreskow skrev:Att Karl XIV Johan var en glödande republikan som ung och hade orden Mort aux rois! (Död åt kungarna!) tatuerade på överarmen antar jag att de flesta har hört ... Men enligt Staffan Skotts roliga bok Alla dessa Bernadottar så är troligen även den historien påhittad.
Re: Re:
... och soldater frestas man tillägga. Bernadotte var stamanställt underbefäl i början av sin bana. Inte osannolikt att en sådan uppsöker en tatuerare för ingravering av det ena eller det andra.Hexmaster skrev: ... att tatueringar var något för luffare, kriminella och sjömän
Re: Tatuerade svenska kungar
Jag har ingen egen uppfattning i frågan utan återger HL:s utsaga. Ifall där finns någon lucka som lampros förslag så vore det intressant att få den belagd. Eller om historien är äldre än 1833. Eller ens så gammal, vilket motsäger att man skulle ha upptäckt den vid den kungliga likbesiktningen (1844).
Edit: Nu hittade jag hans uppgift med fler detaljer:
Samma uppgift hos sir Dunbar Plunket Barton:
http://books.google.com/books?id=xM4s4r ... q=&f=false
Edit: Nu hittade jag hans uppgift med fler detaljer:
Ystads Allehanda: Revolutionärt som vår monarkiJournalisten och författaren Herman Lindqvist reder därför ut en seglivad gammal myt om Bernadotte i en bok om honom som utkommer i september i år. I maj 1833 sattes pjäsen "Le Camarade de lit" ("Sängkamraten") upp på Palais Royal i Paris. Stycket var en vulgär karikatyr av Bernadotte, som i öppningsscenen vinglar in berusad på scenen. För att en gammal kamrat från armén ska känna igen honom blottar han därpå sin arm på vilken det fanns en tatuering med orden "Vive la république" under den frygiska revolutionsmössan. Pjäsen var en stor framgång och uppfördes mer än sextio gånger och är sannolikt orsaken till vandringsmyten att man på kung Karl den IVX Johans lik upptäckte en noggrant dold tatuering med den franska texten "Leve republiken". Enligt Lindqvist vore en tatuering på en soldat på Bernadottes tid fullständigt otänkbart. Bara kriminella tatuerade sig på den tiden i Frankrike. Likaså att han skulle ha varit berusad, eftersom han var mer eller mindre nykterist, vilket var ovanligt i en tid då det söps omåttligt.
Samma uppgift hos sir Dunbar Plunket Barton:
http://books.google.com/books?id=xM4s4r ... q=&f=false
Noterar att olika källor anger olika tatuerings-texter; "leve republiken" eller "död åt konungen"? Får gräva...
Har grävt klart, tack vare en bibliotekarie i Australien, av alla ställen. Facit: Vive la République.
Jag tar gärna hjälp med översättningen. I synnerhet denna mening som jag inte får någon ordning på: "Ils rient tous deux aux éclats en mettant leur uniforme".
http://www.faktoider.nu/bernadotte.html
Jag tar gärna hjälp med översättningen. I synnerhet denna mening som jag inte får någon ordning på: "Ils rient tous deux aux éclats en mettant leur uniforme".
Thiébault, riant et montrant le bras du roi.
Ah! ah! ah! c'est bien ça. Thiébault pinxit... avec de la poudre à canon... le bonnet phrygien et vive la république sur le bras d'un roi... Fameux! fameux! (Ils rient tous deux aux éclats en mettant leur uniforme.) (Regardant le roi avec satisfaction.) Oh! morbleu! que vous êtes bien comme ça!...
"Pinxit" är lite lurigt, det betyder "har målat", och har använts som en sorts signatur, som ett kort sätt att säga "denna tavla har målats av X".Hexmaster skrev:Thiébault skrattar och visar upp kungens arm:
Ah! ah! ah! här har vi det. Signerat Thiébault... Med krut... Den frygiska mössan och vive la république på en kunglig arm... Fantastiskt! fantastiskt! (De skrattar högt och tar på sina uniformer.) (Tittar nöjt på kungen.) Åh! Tusan! Att du var sån!...
http://www.faktoider.nu/bernadotte.html
Från höften: "Båda skrattar i utbrott /= skrattar häftigt/ och tar på sig uniformerna."Hexmaster skrev:Jag tar gärna hjälp med översättningen. I synnerhet denna mening som jag inte får någon ordning på: "Ils rient tous deux aux éclats en mettant leur uniforme".
Thiebault, laughing and showing the king's arm. Ah! ah! ah! that's it. Thiebault pinxit* ... with gunpowder ... Phrygian cap and live the republic on a king's arm ... Fantastic! Fantastic! (They both laugh out loud while putting their uniforms on.) (Looking at the King with satisfaction.) Oh! Damn it! You look well like that! ...
*pinxit Latin (Fine Arts & Visual Arts / Art Terms) he (or she) painted it: an inscription sometimes found on paintings following the artist's name
Phyrgian cap

(även kallad smurfmössa)
MVH
Hans
*pinxit Latin (Fine Arts & Visual Arts / Art Terms) he (or she) painted it: an inscription sometimes found on paintings following the artist's name
Phyrgian cap

(även kallad smurfmössa)
MVH
Hans