Mest realistiska film baserad på en historisk händelse?
-
Magnus Lindström
- Medlem
- Belisarius
- Medlem
-
Magnus Lindström
- Medlem
-
Magnus Lindström
- Medlem
Nu tycker jag visserligen att Battle of Britain på intet sätt håller samma kvalitet som A bridge too far, men när man pratar om realistiska filmer - är det verkligen de exakta detaljerna man är ute efter?B Hellqvist skrev:Fast både Slaget om England och En bro för mycket har blandat in fiktiva karaktärer (en fiktiv "Galland", respektive att man slog ihop de två SS-divisionernas befälhavare till en person spelad av Hardy Krüger). Om man ser till detaljer och förlopp, kan man på lika god grund hävda att "Titanic" är en realistisk film i fråga om själva katastrofen (nu lär man väl få utstå spott och spe, men jag tyckte faktiskt att filmen var rätt bra). "Land och frihet", som utspelar sig under spanska inbördeskriget, respektive "Slaget om Alger" (frihetskampen i Algeriet) har, trots vissa fiktiva karaktärer, en mycket hög grad av realism.
De enda filmer jag kräver skall vara exakt återgivna är egentligen polisens rekonstruktionsfilmer - spelfilmer kan är realistiska inte genom att alla detaljer håller i rätten, utan därför att de på ett realistiskt sätt skildrar händelser och stämningar såsom karaktärerna uppfattar det hela. Således tycker jag nog A bridge too far är realistisk därför att den skildrar striderna på ett realistiskt sätt och man känner av både segerruset och känslan av hjälplöshet och fruktan som soldaterna (bör ha) känt.
Ta och se om Nord och Syd. Ta speciellt och kolla avsnitten där inbördeskriget har en roll. Billy klarar av att rida från Gettysburg till Mont Royal och sedan tillbaka itid för Wilderness. Man tror att han varit borta en vecka när det är nästan ett år han varit borta. Se också striderna vid Gettysburg, helt felaktiga samt Syds sista reträtt.Psilander skrev:En liten lista
Waterloo
Cruel Sea
Gettysburg
Das Boot
Battle of Britain
Tora Tora Tora
Battle of Midway
TV serier
Krigets Vindar, Krig och Hågkomst
Nord och Syd (säsong 1 och 2)
Rome
Krig och Fred (den ryska)
-
Magnus Lindström
- Medlem
Precis min tanke, antingen råder det ett otroligt överskott på musköter eller så är det något gott menat rasistiskt påstående att han är så offantligt bra på spjut eftersom han är indian och att han samtidigt är en usel skytt/soldat, så det blir ju koraproduktivt. Filmen som börjar pampigt (som krig kan vara) spårar sanbbt ut i braveheartfasoner. Jag stängde av strax efter anfallet. Jag såg slutet i julas men mitten av filmen har jag missat:) Då lyckas filmen Glory/Ärans män skildra en stormning bättre utan trarzantrams.Angus skrev:Jo, just den biten känns väldigt malplacerad. Sydstatsarmén hade inte ett överflöd av den varan direkt...Magnus Lindström skrev:Är det inte i denna film man har någon fånig indian som använder musköter som kastspjut. Jävla fånerier.
//EMS
-
Magnus Lindström
- Medlem
Nu var ju scenen så att han sköt det enda skott han hade i bössan och sen för att hjälpa sin kompis som fallit ner i gropen kastade han bössan med bajonetten som ett spjut och sedan hoppade han in i gropen med sin kniv och hackade tills hans kompis klarat sig uppMagnus Lindström skrev:Precis min tanke, antingen råder det ett otroligt överskott på musköter eller så är det något gott menat rasistiskt påstående att han är så offantligt bra på spjut eftersom han är indian och att han samtidigt är en usel skytt/soldat, så det blir ju koraproduktivt. Filmen som börjar pampigt (som krig kan vara) spårar sanbbt ut i braveheartfasoner. Jag stängde av strax efter anfallet. Jag såg slutet i julas men mitten av filmen har jag missat:) Då lyckas filmen Glory/Ärans män skildra en stormning bättre utan trarzantrams.Angus skrev:Jo, just den biten känns väldigt malplacerad. Sydstatsarmén hade inte ett överflöd av den varan direkt...Magnus Lindström skrev:Är det inte i denna film man har någon fånig indian som använder musköter som kastspjut. Jävla fånerier.
//EMS