Hejsan, jag hittade inget lämpligt forum att posta denna tråden men i denna tråden verkar vara aktivt och även innehålla folk som kan diskutera om detta även att det ligger även utanför medeltiden
Vem skulle ni ranka som den bästa härföraren/erövraren genom alla tider? Namn jag tänker på direkt är djingis khan, richard lejonhjärta, salah al-din, napoleon men det finns säkert fler.
Man får försöka utgå från vad de åstakom med de resurser de hade i form av teknisk utveckling, kanske även väga deras motstånd mot någon annans motstånd, t.ex. mötte väll inte djingis khan något vidare motstånd utan snarast underlägset motstånd i form av utrustning och taktiska kunskaper (rätta mig gärna om jag har fel, detta är endast något jag hört)
Jag är själv inte insatt i speciellt mycket förutom till viss del i kriget runt jerusalem (det heliga kriget) och vill därför gärna höra allt ni har att säga om varför diverse härförare var de bästa eller åstadkom mest.
Fältet är ert.
De bästa härförarna/erövrarna
- Djinghis Khan
- Medlem
Djingis Khan stred i själva verket nästan alltid i underläge. Hans stora motståndare - Xixia, Qin och Khwarizmsultanatet hade alla större resurser och tekniskt övertag gentemot hans armé. Qinriket (Nordkina) var vid den här tiden en av världens rikaste och största länder, med myriader av befästa städer och en teoretisk kapacitet att ställa upp miljonarméer. Även i Djingis tidiga karriär ställdes han oftast mot starkare stamförbund såsom merkiterna, keraiterna och naimanerna
-
Gutekrigaren
- Medlem
Det är inte första gången en tråd av det här slaget startas, dvs en inbjudan till att räkna upp bästa ditten och ballaste datten. Det tillför inte forumet något väsentligt, och därför kommer trådar som blir rena uppradningar av namn att låsas om de inte ackompanjeras av ordentliga motiveringar och/eller analyser.
Mvh Petter
Mvh Petter