Full metal jacket

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 23 januari 2007, 11:19

Jkpg1977 skrev:Rätta mig om jag har fel, men jag har hört denna skrönan:

När man letade efter en skådespelare som skulle spela utbildningsofficeren hittade man ingen som man blev riktigt nöjd med, så man tog någon som i verkliga livet arbetade som utbildningsofficer vid Marinkåren. Det är i alla fall vad jag har hört. Sen vet jag att jag har sett samma person spela samma roll i en spökjägarfilm med Michel J Fox i huvudrollen.
Skådespelaren heter Lee Ermy och var underofficer (slutade som Staff Sergeant) vid marinkåren och tjänstgjorde bland annat i Vietnamn innan han blev skådespelare. Han har en ganska diger rollista, bland annat spelade han en biroll i Apocalypse Now och var också teknisk rådgivare i den filmen.

På IMBD står: "[Lee Ermy] was not intended to be in Full Metal Jacket (1987). He was on the set to show the actor how to be a sergent but did such a better job that they hired him to play the part."

Läs mer på http://www.imdb.com/name/nm0000388/bio

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem

Inlägg av Morgan » 23 januari 2007, 11:29

Då ligger det sanning i den skrönan trots allt. Personligen så älskar jag den filmen, och hans roll som utbildningsofficeren är så övertygande att jag insåg att ha bara måste ha en flerårig militär bakgrund.

Morgan

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 24 januari 2007, 14:31

På IMDB står också att Ermy föredrar humor-roller. Kan han verkligen vara hälften så bra på sånt som på en gormande kick-ass militärinstruktör? Han har ju bara bevingade repliker i FMJ...

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 24 januari 2007, 15:12

Hexmaster skrev:På IMDB står också att Ermy föredrar humor-roller. Kan han verkligen vara hälften så bra på sånt som på en gormande kick-ass militärinstruktör? Han har ju bara bevingade repliker i FMJ...
Samma tanke slog mig - förutom att jag inte har sett Ermy i någon komedi så är det svårt att föreställa sig honom som någon komiker. Men han kanske har håvat in tillräckligt med pengar på FMJ, nya Motorsågsmassakern och några till för att leva en dräglig tillvaro och spela komediroller utan ersättning? :)

För återknyta till ämnet så tycker jag att det är Ermy som räddar upp Full Metal Jacket och dessutom gör resten av filmen bra. Scenerna på Parris Island är de som är färgstarka i filmen - resten av filmen får sedan ses med dessa i bagaget.

Del två, efter Boot-camp, skulle vara en ganska urvattnad krigsfilm utan egentlig mening utan del ett.

Användarvisningsbild
predator
Medlem

Inlägg av predator » 24 januari 2007, 15:27

Kan bara hålla med föregående talare. Skulle vara kul och se Lee Ermy i del 2 med . Men det hade ju inte stämmt med värkligheten att dom åker med.

Giancarlo
Medlem

Inlägg av Giancarlo » 24 januari 2007, 22:44

Filmen är tokbra.. och så jävla fantastiskt är ALLT i hela filmen inspelat i England.

Sista scenen med snipern i Hué är inspelad på en nedlagd industri på en liten ö i östra delen av themsen.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 24 januari 2007, 23:31

Var inte Lee Ermy militärinstruktör i "Space: Above and Beyond" (vad den hette på svenska vet jag inte) också? Jag vill minnas det.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem

Inlägg av Mackan L » 24 januari 2007, 23:56

D. Löwenhamn skrev:Var inte Lee Ermy militärinstruktör i "Space: Above and Beyond" (vad den hette på svenska vet jag inte) också? Jag vill minnas det.
Jepp det var han. Slaget om Tellus hette serien på svenska.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 25 januari 2007, 00:18

Tack. Så hette den. Jag kommer ihåg när den gick en sommar och hur jag följde den. Det verkade som många avsnitt men tydligen blev det bara en säsong. I serien var Ermy precis som hämtad ur Full Metal Jacket.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 25 januari 2007, 12:34

Ermy har givetvis en hemsida..
http://www.rleeermey.com/

Skriv svar