Mest realistiska film baserad på en historisk händelse?

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Mest realistiska film baserad på en historisk händelse?

Inlägg av Fredrik Andersson » 22 januari 2007, 15:22

Vi är ju ganska bra på att hitta fel i befintliga produktioner på TV eller på bioduken här på Skalman. Men om vi skulle ta och vända på steken? Vilken är den historiskt mest korrekta filmen/tv-serien?

Kom gärna med förslag och kanske någon rad om varför ditt förslag förtjänar en plats inom kategorin "högst grad av realism"!

GL
Medlem

Inlägg av GL » 22 januari 2007, 15:45

Har hört att "Framom Främsta Linjen" lär vara väldigt sanningsenlig...bra film är det iaf!

Användarvisningsbild
Franq
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Franq » 22 januari 2007, 15:54

WW2 är iofs mitt historiska bakvatten, kanske därför jag spontant tänker på Undergången? Tyckte ialla fall att den kändes bra!

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 22 januari 2007, 16:20

Gettysburg, Gods and generals, Zulu Dawn, Master and commander, utvandrarna och nybyggarna, Raskens (serie iofs)... listan kan nog göras lång med otaliga köksbänksrealistiska arbetarskildringar, VK 2-filmer och brittiska kostymdramer, men generellt skulle jag vilja hävda att det är mycket svårt att hitta en realistisk historisk film som utspelar sig före åren ca 1750-1800. TV-serien Rome är hyffsat korrekt när det gäller rekvisitan men den känns inte särskilt autentisk i dialogerna samt delar av handlingen

Magnus Lindström
Medlem

Inlägg av Magnus Lindström » 22 januari 2007, 17:18

Nu är det ju så att rekvesitan inte heller stämmer direkt men skönt att se att de gör ett försök med ringbrynjor på soldaterna i allafall.

Magnus Lindström
Medlem

Inlägg av Magnus Lindström » 22 januari 2007, 17:25

En rolig liten detalj med Gettysburg som jag retade mig på länge är Kempers öde. Kemper togs tillgånga vid Gettysburg och utväxlades senare, så därför undrade jag varför de envisades med att han ska bäras på bår tillbaka till säkerheten. Han säger visserligen att han är dödligt sårad, lurad av någon elak sjukvårdare? Nu har jag äntligen fått svaret på dettta, 1: Kemper skjuts ner och tas tillfånga 2: Kemper fritas 3: Lee retirerar från slagfältet och Kemper lämnas sårad kvar 4: Kemper tas åter tillfånga.

Magnus Lindström
Medlem

Inlägg av Magnus Lindström » 22 januari 2007, 17:26

Gods and Generals var en rejäl besvikelse.

Magnus Lindström
Medlem

Inlägg av Magnus Lindström » 22 januari 2007, 17:31

Slaget om England och En bro för mycket anstränger sig ju i allafall att vara historiska. En lustig kommentar jag läste på imdb var att en person gnällde på att tyskarna retirerar från frankrike efter de misslyckade räderna mot London. Han påpekade duktigt att man inte började lämna frankrike förens 1944. Haha då var man tvungen att kliva in och förklara att det var invasionsplanerna som avbröts.
Senast redigerad av 1 Magnus Lindström, redigerad totalt 22 gånger.

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Inlägg av Fredrik Andersson » 22 januari 2007, 18:00

Vad anser ni om Vinterkriget och Okänd soldat (1985 års version)?

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 22 januari 2007, 18:52

Fast både Slaget om England och En bro för mycket har blandat in fiktiva karaktärer (en fiktiv "Galland", respektive att man slog ihop de två SS-divisionernas befälhavare till en person spelad av Hardy Krüger). Om man ser till detaljer och förlopp, kan man på lika god grund hävda att "Titanic" är en realistisk film i fråga om själva katastrofen (nu lär man väl få utstå spott och spe, men jag tyckte faktiskt att filmen var rätt bra). "Land och frihet", som utspelar sig under spanska inbördeskriget, respektive "Slaget om Alger" (frihetskampen i Algeriet) har, trots vissa fiktiva karaktärer, en mycket hög grad av realism.

Magnus Lindström
Medlem

Inlägg av Magnus Lindström » 22 januari 2007, 23:02

Största felet med en bro för mycket är väl att man gör Model lite clownlik, man får en helt annan bild när man läser boken. Angående SS generalerna så har ag hela tiden sett det som att Krüger spelar Harmel medan Harzer inte syns till. Krüger sköter försvaret av Nijmegen medan Bittrich sköter aktiviteterna i Arnhem.

Användarvisningsbild
Andreas #1
Medlem

Inlägg av Andreas #1 » 22 januari 2007, 23:28

B Hellqvist skrev: "Titanic" är en realistisk film i fråga om själva katastrofen (nu lär man väl få utstå spott och spe, men jag tyckte faktiskt att filmen var rätt bra). .
Äsch, att det var en lite småtramsig kärlekshistoira i den filmen kan man väl bortse från. Sjunkscenerena var grymma i mitt tycke. Fantastiskt hur mycket energi som lagts på att skapa miljöer.

Magnus Lindström
Medlem

Inlägg av Magnus Lindström » 22 januari 2007, 23:42

Inget fel med titanic om man tar bort pojkspolingen:) Snygga damer gör ju inte en historisk film sämre:)

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 23 januari 2007, 00:45

Sgt 83 Pluton skrev:Vad anser ni om Vinterkriget och Okänd soldat (1985 års version)?
I rätt hög grad i alla fall Okänd soldat (-85). En och annan polisong stör visserligen, men annars känns den trovärdig.

Jag har tidigare här på forumet i olika sammanhang framhållit "Gå och se" (sovjetisk vk2-rulle från 80-t). Uthärdar man de poetiska stråken så har åtminstone inte jag hittat några fel. Nu är jag i o f s långt ifrån expert på t ex vilka lastbilar tyskarna använde vid partisanbekämpning i Vitryssland 1942, men ser man till uniformer, vapen etc samt det allmänna valet av miljöer så känns det hela mycket trovärdigt.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 23 januari 2007, 03:16

Om man ska diskutera filmer om Market Garden samt historisk korrekthet och dylikt så är kanske "Theirs is the Glory" en bättre film att ta upp. Inspelad på plats mindre än ett år efter händelsen med fallskärmsjägare som skådespelare, huvudsakligen personer som själva deltog i slaget, därtill motståndsmän och civila. Inga omgjorda gamla ryska vagnar som spelar Tigervagnar och dylikt, alla fordon är äkta. Och framförallt, alla scener i filmen var antingen upplevda eller bevittnade av personerna som deltar i filmen.

Skriv svar