Saker som stör i filmen

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Användarvisningsbild
*P*
Medlem

Inlägg av *P* » 10 oktober 2002, 12:24

Jag tyckte också att Gandalf vs Saruman striden var otroligt idiotisk. Dessutom var det snudd på en förolämpning mot alla som läst Tolkiens böcker att förlöjliga(Även om det inte var menat så) dem så totalt. Var det verkligen någon som associerade de flygande gubbarna med några mäktiga istari? Särskilt efter de där scenerna i baggerhus när Gandalf slår huvudet i taket och vänder upp och ner på Frodos ägodelar?

Om det inte vore blasfemi skulle jag gissa på att PJ på någon dunkel väg försökte göra Gandalf till en comic-relief karaktär. :roll:
I vissa av scenerna verkar det nästan som om hans uppfattning av Mithrandir snarare kommer från "Bilbo" än från "Ringen".
Yoda och Dooku (Lee härskar) duellen var riktigt underhållande, en kille som hugger efter en grön snorboll som hoppar helt hysteriskt fram och tillbaka..

8O Ärligt talat tyckte jag det kändes rätt underligt att se Lee som Dooku när jag precis vant mig vid hans Saruman-roll... Dessutom måste ju alla förnuftiga människor inse att Yoda är tjugo gånger häftigare än någon av ondingarna i den nya Star Wars-trilogin(det finns fortfarande inget som slår Darth Vader) förutom möjligen Palpatine/Onde kejsaren. De nya filmerna kan inte ens jämföras med de gamla egentligen...

Jag menar ta Jar Jar Binks, Anakin-ungen och Darth Maul och jämför dem med Chewbaka, Luke Skywalker och Darth Vader... Det är pinsamt uppenbart att vad George Lucas egentligen sysslar med är att exploatera sina gamla filmer enligt Disneys ökända koncept. Det enda som egentligen fattas är "lilla Star Wars" som handlar om alla karaktärernas tidigare liv... Fast egentligen finns den ju redan... :|

De enda av huvudskådespelarna som egentligen varit bra i de nya filmerna är Ewan McGregor och Liam Neeson(fast han försvann ju i PM), men de har tyvärr inte en chans mot Lucas usla manus.

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 10 oktober 2002, 18:54

Hell dig Pylades!
Håller helt klart med om allt det du säger om Star Wars, förutom det faktum att absolut ingen slår Darth Vader. Åhh, vad jag saknar den där genuina känslan som finns i 'A New Hope'... Antar att Luke symboliserar George själv och att hans längtan ut till galaxen är den samma som George kände över att lämna Skywalker Range (där han bodde)... En underbar film om en okänd småstadskille som räddar världen. Klassiskt.
Håller delvis med dig om det du säger om Ringen också, men jag tycker inte att han har gjort Gandalf till en 'comic-relief' direkt. Jag menar, att han slog i huvudet i taket vill väl delvis visa att hoberna är små människor i små hus och Gandalfs genomsökande av Frodos unkarlslya ska väl bara visa hur desperat han är efter att hitta ringen.

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 10 oktober 2002, 19:01

Kan det inte vara så att en hårt belastad trollkarl behöver komma till Fylke och vara lite rolig och mysig och så mitt i alla sina bestyr?

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 10 oktober 2002, 19:22

Gandalf kallades även Mothandin som fritt översatt betyder mysfarbror på sindarin, så varför inte? :wink:

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 10 oktober 2002, 21:49

Jag menar ta Jar Jar Binks, Anakin-ungen och Darth Maul och jämför dem med Chewbaka, Luke Skywalker och Darth Vader... Det är pinsamt uppenbart att vad George Lucas egentligen sysslar med är att exploatera sina gamla filmer enligt Disneys ökända koncept. Det enda som egentligen fattas är "lilla Star Wars" som handlar om alla karaktärernas tidigare liv... Fast egentligen finns den ju redan...
Darth Maul är hur grym som helst...

Användarvisningsbild
Droncen
Ny medlem

Inlägg av Droncen » 11 oktober 2002, 10:45

nåt som stör mig i filmen är att mery och peppin (som jag trode va en guss när jag läste boken) av en slump att följa med sam och frodo till vattnadal och inte bästämer sig för att följa med efter egna beslut. sen så kommer någon djävla bitch och baxar gandalfs roll vid vadstället och sköljer bort ringvålnadernas hästar! Och när följet kommer till moria så har de helt plötsliggt fått den dära åsnan som man inte fattar ett skit om, om man inte har läst boken och det suger för vem vill inte ha med mera av bill! (eller vad den heter!) Sen så ser gollum ut som någon djävla 10min datoranimations jobb och det suger. Och sen när kan orcher (vätter?) klättra på lodräta väggar det ser skit fånigt ut!

till aaron ps. min pappa är diriktör han får betalt för att tänka! .ds

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 11 oktober 2002, 13:25

Droncen skrev:sen så kommer någon djävla bitch och baxar gandalfs roll vid vadstället och sköljer bort ringvålnadernas hästar! Och när följet kommer till moria så har de helt plötsliggt fått den dära åsnan som man inte fattar ett skit om, om man inte har läst boken och det suger för vem vill inte ha med mera av bill! (eller vad den heter!)
'Djävla bitch" var ju ett vackert uttryck. Men jag håller med om att inte Arwen skulle fått överdriven roll.
Och Bill får de ju efter Bri, inte vid Moria. Dessutom kommer nog scenen då Sam får tillbaka Bill i sista nog vara med i RotK.. (PS. Bill är ingen åsna, utan en ponny)

Jojje
Medlem

Inlägg av Jojje » 11 oktober 2002, 13:48

Inget störande direkt men kanske värt att nämna. Det galadriel säger om att världen har ändrats etc, precis i början av filmen säger lavskägge i slutet av rotk till celeborn och galadriel....

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem

Inlägg av Flikkan » 11 oktober 2002, 14:00

Vet, men jag tycker det är ganska bra ändå..

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 11 oktober 2002, 15:54

Darth Maul är hur grym som helst...
Nej usch! Det tycker jag verkligen inte.
till aaron ps. min pappa är diriktör han får betalt för att tänka! .ds
Vem är Aaron? Din farsa kanske får betalt för att sitta på sitt feta arsle?
någon djävla bitch och baxar gandalfs roll
Arwen ersätter Glorfindel.
mery och peppin (som jag trode va en guss när jag läste boken)

Merry och Pippin. Vad är en Guss?

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem

Inlägg av Flikkan » 11 oktober 2002, 15:59

Vad är en Guss?
Jag tror att det är slang för tjej. (Börja inte mobba mig om jag har fel :P)

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 11 oktober 2002, 21:29

Det kan nog stämma. Om de ska reta någon så borde det väl va mig som aldrig hade hört det ens... Hähä

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 11 oktober 2002, 21:30

Guss är felstavning av Buss

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 11 oktober 2002, 21:50

Jag kollade vilka bokstäver som låg runtom 'G' för att se om det kunde ha varit ett stavfel, och buss var det enda vettiga jag fick ut, men han kan väl inte mena en vanlig buss i sådana fall?

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem

Inlägg av Eowyn » 12 oktober 2002, 14:16

ja...så kan man ju också tänka...jag vet precis vad du menar....har bara läst boken ca 10 ggr... :roll: ..det senaste året eller så... :P

Skriv svar