Einsatzgruppens utrensningar i öst?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Hans Engnell
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Hans Engnell » 12 januari 2007, 21:45

Mr x skrev:Nja, bara för att man inte var 100% effektiv och den Tyska noggranhet inte fungera helt perfekt under kriget så innebär det INTE att det fanns en plan.
Min poäng var snarare att man nog inte bör tro att planen från första början var att judarna skulle utplånas (ord kan ändra betydelse över tid - judarnas utplånande betydde exempelvis på 30-talet och dessförinnan ekonomisk ruin, att utplåna de rikedomar man trodde att judarna hade, inte folkmord). Wannsee-konferensen är ju omtalad, och här slogs detaljerna fast. Men fortfarande var det, som Cesarani påpekar i sin bok om Eichmann, ett eländigt trixande med vilka som skulle räknas som judar. Halvjudar, kvartsjudar...? Och som sagt, mördandet tar fart under 1942 men når sin topp först 1944 - 11 år efter nazisternas maktövertagande och nästan fem år efter krigsutbrottet.

Vägen till gaskammare och Zyklon B var lång och full av experiment, och någon effektiv metod för att göra sig av med alla lik nåddes egentligen aldrig. Att använda sprängmedel torde för övrigt vara en av de knäppaste metoderna för avlivning...

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem

Inlägg av Cyber Joker » 12 januari 2007, 21:50

Den så kallade förintelsen (Die Endlösung der Judenfrage) fick inte sin slutgiltiga form förrän hösten 1941. Wannsee konferansen 20 januari 1942 hade INTE som huvudsyfte att dra upp riktlinjerna för judefrågan, utan avsåg i huvudsak att sammanlänka de olika intressena i denna fråga. Inblandade var bl.a. utrikesdepartementet, justitiedepartementet, inrikesdepartementet, ministeriet för fyraårs planen, RuSHA och RSHA. Under hela aktionen fram till 1944 präglades den av tvister mellan dessa stridande intressen.
Det var sanneligen inte "Ordnung muss sein".

Vad gäller den sena tidpunkten för omläggningen till full krigsindustri så kom det sig av att NSDAP inte ville oroa folk i onödan man ville att folk skulle leva i illusionen av ett fredstida Tyskland.

Mr x
Medlem

Inlägg av Mr x » 12 januari 2007, 22:01

Cyber Joker:

Nu var det ett tag sen jag läste om Wannsee konferansen, men om inte mitt minne sviker mig(böckerna ligger nerpackade pga flytt)

Om nu huvudfrågan inte var riktlinjerna för judefrågan så blev utgången av konferans mycket präglad av det, skulle jag vilja säga.

Användarvisningsbild
Hans Engnell
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Hans Engnell » 12 januari 2007, 22:17

Mr x skrev: Om nu huvudfrågan inte var riktlinjerna för judefrågan så blev utgången av konferans mycket präglad av det, skulle jag vilja säga.
Jag vill minnas att konferensen sammankallades i detta syfte och att diskussionerna delvis handlade om exakt vem som skulle beröras av judepolitiken (halvjudar, kvartsjudar etc.).

niclas larsen
Medlem

Inlägg av niclas larsen » 16 januari 2007, 18:56

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem

Inlägg av Cyber Joker » 17 januari 2007, 00:35

niclas larsen skrev:Hej!

Einsatzgruppen:
http://www.einsatzgruppenarchives.com/additions.html

Wannsee:
http://www.ghwk.de/engl/search.htm

Mvh
Niclas
Det var inte många länkar i Wannsee sidan som fugerade.

Taisto
Medlem

Inlägg av Taisto » 17 januari 2007, 01:05

Mr x skrev:Nja, bara för att man inte var 100% effektiv och den Tyska noggranhet inte fungera helt perfekt under kriget så innebär det INTE att det fanns en plan.

Oftast tar den lång tid även för Tyskar att nå 100% effektivitet, se bara på krigs rustningen som nådde sin pik ganska sent under kriget.
Ang Hans E:s inlägg (fattar inte hur detta funkar numera...)

Operation Reinhard var den mest intensiva processen vad gäller utrotningen, och den var väl planerad och genomfördes "enligt tidtabellen" och vilket även inkluderade nedläggning av programenliga utrotningsläger (bl a treblinka och Sobibor). Den var avslutad före 1944 då det var mest ungerska judar som återstod. Dessa fördes -44 till Auswitsch som (både utrotnings- och arbetsläger) fortfarande var i bruk.

Skriv svar