Rome: Total War

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Rolexen
Ny medlem

Inlägg av Rolexen » 14 januari 2007, 13:29

Jag köpte detta igår, Och spelet är riktigt mäktigt. Men i vissa slag så kan jag inte flytta kameran fram till vissa trupper.( Det är som en osynlig vägg emellan) Så då får jag istället vänsterklicka där de står två gånger för att komma dit. Vet någon hur jag ska göra för att slippa detta?

kotik
Medlem

Inlägg av kotik » 14 januari 2007, 14:02

Rolexen skrev:Jag köpte detta igår, Och spelet är riktigt mäktigt. Men i vissa slag så kan jag inte flytta kameran fram till vissa trupper.( Det är som en osynlig vägg emellan) Så då får jag istället vänsterklicka där de står två gånger för att komma dit. Vet någon hur jag ska göra för att slippa detta?
Jag har för mig att man ska ha sin general är i närheten för man kan bara flytta kameran en viss sträcka ifrån generalen som kameran är inställd att följa automatiskt, klicka på enheten du vill se närmare på då ändras det till att kameran ska följa den enhet du har valt.

-vils-
Medlem

hm

Inlägg av -vils- » 15 januari 2007, 12:09

innan du startar en kampanj, gå till game settings och avbocka 'restrict camera'. Då kan du använd akameran fritt.

Rolexen
Ny medlem

Inlägg av Rolexen » 16 januari 2007, 15:51

Tänkte bara fråga om ni först utvidgar riket söderut eller norrut. Jag spelar med Juliifamiljen. Eller tar ni båda riktningarna samtidigt? Och kan man ta över platser i Sverige. Jag såg att södra Sverige var med så det borde väl gå?

Ostrobothnia
Medlem

Inlägg av Ostrobothnia » 16 januari 2007, 16:20

Rolexen skrev:Tänkte bara fråga om ni först utvidgar riket söderut eller norrut. Jag spelar med Juliifamiljen. Eller tar ni båda riktningarna samtidigt??

Med juli är det väl tänkt att man ska gå an på gallerna, men säkert går det att kombinera.
Rolexen skrev:Och kan man ta över platser i Sverige. Jag såg att södra Sverige var med så det borde väl gå?
Danmark, Syd-Sverige samt Nord tyskland är väl en provins som går att erövra ja," tribus saxonenses" eller ngt sånt...

Rolexen
Ny medlem

Inlägg av Rolexen » 17 januari 2007, 21:26

Ostrobothnia skrev:
Rolexen skrev:Tänkte bara fråga om ni först utvidgar riket söderut eller norrut. Jag spelar med Juliifamiljen. Eller tar ni båda riktningarna samtidigt??

Med juli är det väl tänkt att man ska gå an på gallerna, men säkert går det att kombinera.
Rolexen skrev:Och kan man ta över platser i Sverige. Jag såg att södra Sverige var med så det borde väl gå?
Danmark, Syd-Sverige samt Nord tyskland är väl en provins som går att erövra ja," tribus saxonenses" eller ngt sånt...
Ok tackar. Jag behöver även lite hjälp från er experter. Nu är det så att jag oftast bara vinner slagen om jag har fler trupper än motståndaren. Så jag undrar hur ni beter er för att vinna när ni är underlägsna i antal. Jag undrar även vad man ska göra för att locka ner motståndaren från ett berg. Idag när jag spelade så mötte jag en arme på ungefär lika många man som jag själv, men skillnaden var ju att han stög högst upp på en backe, och stormar man dom då så förlorar man ju till 100%. Ok, så här gjorde jag: jag skickade upp några spjutmän för att försöka locka ner dom, men dom springer ju bara efter en liten bit ner och sen vänder de igen och springer tillbaka. Det gick heller inte att gå runt backen. Och jag var ju anfallare så när tiden tog slut så förlorade jag X(. Så hur ska jag göra? Och en fråga till: När får man tillgång till belägringstorn och liknande? Det är ju ganska tröttsamt när man måste belägra staden i sju rundor för att svälta ut dom. Tack på förhand

blizzard
Medlem

Inlägg av blizzard » 17 januari 2007, 22:13

När du klickar på en stad som ska belägras dyker "belägrings fönstret" upp . Där kan du välja t ex hur många torn, stegar du vill bygga.
Jag blir också frustrerad när fienden ställer sig längst uppe på en kulle i hörnet på kartan. Har du många bågskyttar och katapulter så kan du alltid, om inte skjuta bort dom, iaf decimera antalet. Jag är faktiskt så less på att kriga mot en defensiv (som det oftast är) AI att jag undviker att anfalla utan försöker låta fienden anfalla istället. Jag tror att om de båda armeerna ungefär är lika stora (iaf om din är mindre) så är det större sannolikhet att fienden väljer att stå kvar istället för att springa upp på en kulle.
Strategi när man är underlägsen... Ställ dig på en kulle :) Har du kavalleri kan när drabbningen startat placera de bakom fiendens linjer och storma in i deras rygg... Ofta utbryter panik.

Rolexen
Ny medlem

Inlägg av Rolexen » 20 januari 2007, 20:09

Exakt vad gör modden "Total Realism"? Och så en fråga till er som äger Medieval 2: Vad har ni för dator, och går det bra att köra spelet på den? Jag har en AMD Sempron 1,7 gHz(uppklockad till 2.7 gHz), 512 mb RAm(köper 512 mb till om en månad), och 256 mb grafikkort. Tror ni att det går att köra MW2 på den?

AzizNas
Medlem

Inlägg av AzizNas » 23 januari 2007, 08:48

Allå'! Rome: Total Realism är en mod som bland annat ändrar Egyptens armé

(Kom ihåg, under perioden 312-30 F.kr så styrdes Egypten av en grekisk ätt av kungar, ptoleméerna. I det Ptolemeiska Egypten och Seleukidiska riket så användes bara Greker och Makedonier till soldater, då härskarna i dessa riken var rädda att trupper som av infödda soldater skulle kanske göra myteri på slagfältet).

I Rome: Total War, så ser man praktiskt taget inga tecken på en Grekisk dominans eller några grekiska trupper, bortsett från existensen av falanger. Rome: Total Realism så är den Egyptiska Armén av grekisk design.

Men: I vissa slag, så användas infödda trupper (I ren desperation) och legoknektar.

I Rome: Total Realism, så tror jag att Brittonerna och Dacierna är borttagna, kartan är lite sträckt åt öster, så Partherna kan utvidga sitt rike österut också. De fyra Romerska familjerna är enade i ett enda lag nu: Rome.

Rome: Total Realism försöker, kort sagt, att rätta till de historiska missarna i Rome: Total War.

Själv, så gillar jag spelet Rome: Total War. Jag har inte Rome: Total Realism, men jag har läst om de ändringar som gjorts.

GL
Medlem

Inlägg av GL » 23 januari 2007, 11:17

Rolexen skrev:Exakt vad gör modden "Total Realism"? Och så en fråga till er som äger Medieval 2: Vad har ni för dator, och går det bra att köra spelet på den? Jag har en AMD Sempron 1,7 gHz(uppklockad till 2.7 gHz), 512 mb RAm(köper 512 mb till om en månad), och 256 mb grafikkort. Tror ni att det går att köra MW2 på den?
Kan du köra RTW måste du kunna köra M2TW också, motorn är ju i princip densamma och du kan stänga av en massa grafiskt trams om du vill ha högre hastighet... :)

Skriv svar