Nazistiska generaler...

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †

Krigsförbrytaren Churchill

Inlägg av Stellan Bojerud » 9 januari 2007, 12:08

Bombningen av Dresden när kriget redan var vunnet var inte Churchills enda krigsförbrytelse. Lite mer subtilt är hans krav på ovillkorlig tysk kapitulation, som målade in de tyska generalerna i ett hörn. Hade istället de allierade erbjudit fred på villkor att Tyskland återlämnade ockuperade områden, betalade ett rimligt krigsskadestånd och avlägsnade Hitler, hade de tyska generalerna sannolikt dumpat herr H på ett eller annat sätt. Däremot kunde de inte acceptera att kapitulera utan villkor och kämpade därför till slutet för en sak som de inte längre trodde på.

Churchill förlängde enligt min mening VK 2 helt i onödan.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 9 januari 2007, 16:12

GL skrev:Generellt sett är nog lättast att slå upp generalerna person för person och se vad de gjorde, dock. Någon lista som säger huruvida de var nazister eller inte är nog svår att hitta...
Dock kan man med säkerhet anta att alla SS- och Waffen-SS-generaler var nazister, eller åtminstone var med i partiet.
1. Det blir krångligt att definera nazist efter handlingar istället för partimedlemskap. I slutändan ytterst subjektivt och meningslöst.

2. Man bör inte med säkerhet anta att alla SS-generaler var nazister. Jag kan på rak hand nämna ett antal SS-officerare med generals rank eller högre som ej var partimedlemmar.

mvh/ Daniel

garozzo
Medlem

Inlägg av garozzo » 9 januari 2007, 16:58

I Arvid Fredborgs " bakom stålvallen"beskrivs Rommel som:
" en utpräglad vän av den nya regimen" (sid 368).
Om man skall tro Fredborg så var det tydligen mycket sent som Rommel blev en motståndare till Hitler. Boken skrevs ju 1943.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †

Rommel

Inlägg av Stellan Bojerud » 9 januari 2007, 17:16

Rommels förändrade syn på tysklands "ledning" kom gradvis under hans tid i Nordafrika.

Königstiger
Medlem

Re: Krigsförbrytaren Churchill

Inlägg av Königstiger » 10 januari 2007, 17:11

Stellan Bojerud skrev:Bombningen av Dresden när kriget redan var vunnet var inte Churchills enda krigsförbrytelse. Lite mer subtilt är hans krav på ovillkorlig tysk kapitulation, som målade in de tyska generalerna i ett hörn. Hade istället de allierade erbjudit fred på villkor att Tyskland återlämnade ockuperade områden, betalade ett rimligt krigsskadestånd och avlägsnade Hitler, hade de tyska generalerna sannolikt dumpat herr H på ett eller annat sätt. Däremot kunde de inte acceptera att kapitulera utan villkor och kämpade därför till slutet för en sak som de inte längre trodde på.

Vad har Churchill med det här att göra? Han kommer väl knappast med på listan över generaler med nazistiska synpunkter va? Förresten var nog Hitler och Stalin lite styggare än Churchill.. för att inte tala om Djingis Khan då....

KP-31
Medlem

Re: Krigsförbrytaren Churchill

Inlägg av KP-31 » 14 januari 2007, 16:09

Stellan Bojerud skrev:Bombningen av Dresden när kriget redan var vunnet var inte Churchills enda krigsförbrytelse. Lite mer subtilt är hans krav på ovillkorlig tysk kapitulation, som målade in de tyska generalerna i ett hörn. Hade istället de allierade erbjudit fred på villkor att Tyskland återlämnade ockuperade områden, betalade ett rimligt krigsskadestånd och avlägsnade Hitler, hade de tyska generalerna sannolikt dumpat herr H på ett eller annat sätt. Däremot kunde de inte acceptera att kapitulera utan villkor och kämpade därför till slutet för en sak som de inte längre trodde på.

Det var inte Churchill som hittade på kravet på ovillkorlig kapitulation utan Roosevelt. För övrigt skulle jag leta efter nazistiska generaler inom SSs led. T. ex.

Theodore Eicke
http://de.wikipedia.org/wiki/Theodor_Eicke

Wilhelm Mohnke

http://en.wikipedia.org/wiki/Wilhelm_Mohnke

LEW
Medlem

Inlägg av LEW » 15 januari 2007, 13:51

Jag tittade efter i den tyska boken "Abgehört" av Sönke Neitzel. Där har han sammanfattat avlyssnings protokollen av tyska generaler i brittisk fångenskap från 1942 - 1945. I slutet av boken finns en lista av generalerna med en bedömning gjord av den britiska unterrättelsetjänsten.

Av 61 generaler bedömdes 22 vara nazister, 17 ansågs inte vara nazister och 8 var Anti-Nazister. 14 generaler kunde jag inte hitta en bedömning av om de var nazister.

Basen för bedömningen var om de pratade och handlade som övertygade nazister och inte om de var medlemmar i NSDAP.

Jag gissar att man kann generalisera resultatet.

LEW

Jens1966
Ny medlem

Abgehört

Inlägg av Jens1966 » 15 januari 2007, 20:17

LEW,

"Abgehört" låter som en intressant läsning. Jag sökte lite på nätet men fanns enbart tyska utgåvor. Min tyska är lite knagglig, känner du till om den finns som engelsk eller svensk utgåva?

J

LEW
Medlem

Inlägg av LEW » 15 januari 2007, 22:01

Hej Jens1966,

jag tror inte att "abgehört" finns på engelska, vilket är synd eftersom det definitivt är en interessant bok. Protokollen är dock offentliga och jag har för mig att de är utgivna på engelska. Tyvärr kommer jag inte ihåg någon titel.

Jag är ledsen att jag inte kan hjälp dig mer.

LEW

Användarvisningsbild
Monty
Medlem

Inlägg av Monty » 19 januari 2007, 12:50

Jag är väldigt förvånad att ingen av er har nämnt Reichsfeldmarchalk Manstein. En av de högsta herrarna på östfronten. Han var ingen nazist utan var bara en militär,´vilket han var en lysande.

Manstein sa ofta emot Hitler och han hotade aprka honom men Manstein visste att Hitler aldrig kunde sparka honom utan att östfronten kollapsade.

Manstein var en äkta preussisk soldat en förebild för militärer både då och nu.

För övrigt blev Manstein benådad från fängelset efter någar av, Churchill och Montgommery krävde nämligen detta.

Monty

Nils Larsson
Medlem

Inlägg av Nils Larsson » 26 januari 2007, 14:31

D. Löwenhamn skrev:
GL skrev:Generellt sett är nog lättast att slå upp generalerna person för person och se vad de gjorde, dock. Någon lista som säger huruvida de var nazister eller inte är nog svår att hitta...
Dock kan man med säkerhet anta att alla SS- och Waffen-SS-generaler var nazister, eller åtminstone var med i partiet.
1. Det blir krångligt att definera nazist efter handlingar istället för partimedlemskap. I slutändan ytterst subjektivt och meningslöst.

2. Man bör inte med säkerhet anta att alla SS-generaler var nazister. Jag kan på rak hand nämna ett antal SS-officerare med generals rank eller högre som ej var partimedlemmar.

mvh/ Daniel
Paul Hausser var väl en av de SS-generaler som inte var med i partiet. Han ignorerade ju också Hitlers order om att hålla Charkov till varje pris vintern 43, något som Hitler mer eller mindre verkar ha tagit med en axelryckning.

Skriv svar