Att färdas på isen
Att färdas på isen
När jag pluggade historia fick vi lära oss att våra förfäder föredrog att färdas på isen eftersom det knappt fanns några vägar. Av det skälet skulle exempelvis flera av Mälardalens större marknader ha ägt rum under vinterhalvåret.
Men en sådan här vinter är det inte utan att man funderar på hur det egentligen var med den saken. Jag kan förstå att samfärdsel över is är möjlig under längre kalla perioder (för Mälardalens del borde t ex 1300-t och 1600-t kunna ha bjudit på säkra isförhållanden), men under mellanliggande varmare perioder måste det ju ha varit lika vanskligt som idag.
Finns det någon på forumet som har haft anledning att fördjupa sig i denna problematik, f a gällande Svealand och Götaland?
/ Probstner
Men en sådan här vinter är det inte utan att man funderar på hur det egentligen var med den saken. Jag kan förstå att samfärdsel över is är möjlig under längre kalla perioder (för Mälardalens del borde t ex 1300-t och 1600-t kunna ha bjudit på säkra isförhållanden), men under mellanliggande varmare perioder måste det ju ha varit lika vanskligt som idag.
Finns det någon på forumet som har haft anledning att fördjupa sig i denna problematik, f a gällande Svealand och Götaland?
/ Probstner
Olaus Magnus (1555) beskriver hela marknader som hålls på isen lite varstans, med mera; det är som ett annat samhälle blommar upp. Den s.k. lilla istiden inträffade, vad var det nu, ett antal sekler från medeltid till 1900? Över hela Europa alltså, om inte världen.
Vill justera påståendet något: Kyla underlättar ju kommunikationer även utan säker is på vattendragen, på så sätt att vägarna fryser. Frusen väg är bättre väg än lervälling.
Men vad gäller just vatten så är det ju ett säkert kort, i varmt som i kallt.
Vill justera påståendet något: Kyla underlättar ju kommunikationer även utan säker is på vattendragen, på så sätt att vägarna fryser. Frusen väg är bättre väg än lervälling.
Men vad gäller just vatten så är det ju ett säkert kort, i varmt som i kallt.
-
Johan Matsson
- Medlem
Jag tar bara mig själv som exempel. När jag var liten åkte vi ofta häst och släde över isen för att ta oss fram. Bil fanns förstås (jag är inte så gammal) men varför använda den om hästen springer bra? Det fanns också alltid en väg plogad över isen så man kunde gena över sjön med bil. Mycket praktiskt. Men numera är den perioden oftast kortare av kända skäl.
- Samuelsson
- Medlem
Det finns såväl VV vägar som privata isvägar.Samuelsson skrev:Vägverket håller väl vissa vintervägar (över isen, alltså) idag också. Har för mig att jag sett det på deras hemsida. Jag bor dock inte tillräckligt långt norrut för att nyttja dylika vägar..
T.ex. längs Lule-älven mellan Boden och Lule finns ett färjeläge som är isväg på vintern. Det är Vägverkets väg.
Sedan finns det av tradition privata isvägar t.ex. i Tornedalen över Torneälven. Då slpiier byborna åka fler mil för att komma över till grannen.
- J.K Nilsson
- Medlem
Att vägverket anlade isvägar fortfarande var nytt för mig - enligt Vägverkets hemsida så är det tydligen färjelinjer som ersätts med isvägar när isen är tillräckligt tjock och det är också Vägverket Färjerederier som står för driften.
Som västsvensk som mest åkt bilfärjorna här på västkusten känns tanken något främmande
Hittade förresten följande länk: "Allmän teknisk beskrivning - Väg på sötvattenis"
http://www.vv.se/Filer/Publikationer/Vag_pa_is.pdf
Som västsvensk som mest åkt bilfärjorna här på västkusten känns tanken något främmande
Hittade förresten följande länk: "Allmän teknisk beskrivning - Väg på sötvattenis"
http://www.vv.se/Filer/Publikationer/Vag_pa_is.pdf
- Belisarius
- Medlem
Den 18 mars 1809 gick den ryska hären över bottenviken från Vasa för att anfalla Umeå. De lyckades inta staden, men var i så eländigt skick när de kom fram, efter att ha övernattat på isen i 30 graders kyla, att hela expeditionen hade gått under om svenska hären hade anfallit dem när de ännu var ute på isen utanför Holmön. En liten historisk:-) anknytning till isfärder.
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Åkte inte den ryska tsarfamiljen eller vissa av dem över Torneå älv på en temporärt utlagd järnvägsräls endast ett par månader före de "avrättades"? Det hände iallafall strax norr om Haparanda 1917 har jag för mig.
Nu lämnar jag iallafall min historiska version, människor har använt isen som färdväg
under åtskilliga seklar. Förr i tiden var det en av de enklaste färdvägarna, det måste man ta hänsyn till eftersom vägarna på land var mer eller mindre undermåliga. Jag har vid ett par tillfällen hänvisat till Lännadagboken på Skalman, bönderna i byn Grovsta i Länna socken använde oftast isen som färdväg om de skulle nånstans. Om jag inte minns fel så tog han(kommer inte riktigt ihåg namnet nu) en släde över isen till Furusund, en färdväg som då var betydligt kortade än på land enligt 1700-talets färdvägar.
Stefan
Nu lämnar jag iallafall min historiska version, människor har använt isen som färdväg
under åtskilliga seklar. Förr i tiden var det en av de enklaste färdvägarna, det måste man ta hänsyn till eftersom vägarna på land var mer eller mindre undermåliga. Jag har vid ett par tillfällen hänvisat till Lännadagboken på Skalman, bönderna i byn Grovsta i Länna socken använde oftast isen som färdväg om de skulle nånstans. Om jag inte minns fel så tog han(kommer inte riktigt ihåg namnet nu) en släde över isen till Furusund, en färdväg som då var betydligt kortade än på land enligt 1700-talets färdvägar.
Stefan
Senast redigerad av 1 Stefan Lundgren, redigerad totalt 16 gånger.
Re: Att färdas på isen
Promenaden över Stora Bält icke att förglömma. 
Jag vet inte om vi kommit närmare den ursprungliga frågan, hurpass sann denna tes är?
Jag vet inte om vi kommit närmare den ursprungliga frågan, hurpass sann denna tes är?
Kan man konstatera att is föredrogs, när det gick, annars inte? Eller att frusna vägar, vidhåller jag, var bättre än geggiga. Sen kan ju det faktum, att jordbruket är mindre krävande under den kallaste årstiden, ha att göra med resandet - det fanns tid att hälsa på folk.Probstner skrev:När jag pluggade historia fick vi lära oss att våra förfäder föredrog att färdas på isen eftersom det knappt fanns några vägar.
Re: Att färdas på isen
Ja, när det inte gick att resa på isen föredrog man väl andra alternativHexmaster skrev:Promenaden över Stora Bält icke att förglömma.
Jag vet inte om vi kommit närmare den ursprungliga frågan, hurpass sann denna tes är?Kan man konstatera att is föredrogs, när det gick, annars inte? Eller att frusna vägar, vidhåller jag, var bättre än geggiga. Sen kan ju det faktum, att jordbruket är mindre krävande under den kallaste årstiden, ha att göra med resandet - det fanns tid att hälsa på folk.Probstner skrev:När jag pluggade historia fick vi lära oss att våra förfäder föredrog att färdas på isen eftersom det knappt fanns några vägar.
Angående resor under den kalla årstiden - det ligger säkert något i att man hade tid att resa under vintern, och definitivt något i att vägarna var i bättre skick än under våren och höstens gyttja.
Men jag börjar fundera på ett perspektiv till (dock några som helst stöd för min tes) - inte bara var möjligheterna att resa på vintern var större - behoven var också större. Under sommaren var man nästan helt självförsörjande hemma på gården, medan man under vinterhalvåret blev mer beroende av omvärlden och därmed av resor.
Allt som man skördat på sommaren och inte behövde själv skall säljas under vinterhalvåret och förnödenheter man inte själv kan skapa måste man köpa (vår- och höstmarknader).