Stolthet och Fördom

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Stolthet och Fördom

Inlägg av Sarvi » 13 januari 2007, 11:30

Såg nyss Pride and Prejudice, den senaste tolkningen (2005) och tänkte att en liten recension (reflexion kanske är ett bättre ord) kunde vara på sin plats.

Osannolikt vackert foto i osannolikt vackra miljöer, bra skådespelarinsatser - även om Dame Judi Dench står i en klass för sig och spelar skiten ur övriga ensemblen som den högdragna Lady Catherine de Bourg - men storyn blir förstås fruktansvärt komprimerad när alla komplicerade turer i sällskapslivet och omständliga Regency-manér ska pressas in i två timmar film. Därför blir samtliga karaktärer mycket mer framåt i sättet och direktare i talet än i boken, vilket nog kan störa många Austen-älskare som anser dylikt vara alltför anakronistiskt. Keira Knightley gör bra ifrån sig som Elizabeth även om hon är märkbart flickaktigare än i boken - dessutom var det tydligen (se nedan) en stor synd att hon såg "för bra" ut. Well, jag klagar inte. :) Det är en otroligt sensuell film trots att man inte får se minsta glimt av sex eller ens en enda enkel kyss.

Förresten såg jag den ihop med en vän som tydligen är Austen-fan, och hon grumsade väldeliga över alla "fel" och "förvanskningar" som enligt henne var ohyggligt störande element. Det var som att se Jacksons "Sagan om Ringen" med en riktigt rabiat, renlärig Tolkienist... Sensmoral: om det är en filmatisering av en bok du ska se, se till att inte vara expert på förlagan för du blir garanterat besviken över att regissören inte har lyckats få till allt som det - enligt dig - ska vara. Vill man ha en bokstavstrogen adaptation så är det nog BBC:s miniserie på sammanlagt fem timmar det som gäller, den är den bästa som gjorts (evah!) men 2005 års version skäms inte alls för sig som en tolkning av romanen.

Någon mer som har sett den och har en åsikt i frågan?
Bilagor
omslag.jpg
omslag.jpg (35.8 KiB) Visad 3056 gånger

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 13 januari 2007, 15:26

Jag har bara sett BBC-versionen med Colin Firth och Jennifer Ehle, och jag har svårt att tänka mig att filmen klarar av att ta med något annat än det mest nödvändiga. Jag menar, hur ska man kunna få en irriterande typ som Mr Collins att verkligen krypa en under skinnet i en kortversion?

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 14 januari 2007, 11:03

Det flera år sedan jag såg BBC-serien, så jag kanske inte minns den i sin fulla prakt. Och det är sant att allting går i en väldig fart - men just Mr Collins spelas mycket bra av Tom Hollander (nu senast syntes han som den slemme Lord Beckett i Pirates of the Caribbean 2). Åtminstone jag skruvade besvärat på mig åt Mr Collins tafattheter. :)

Har just kollat på User Comments på IMDB och det här verkar vara en film som man antingen älskar eller hatar - betygen pendlar mellan 1-3 stjärnor och 7-10 stjärnor. Jane Austen-filmatiseringar väcker känslor. :)

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 14 januari 2007, 11:30

Lite OT, men en annan klassiker som kommer att få "Det Bästas bokvalsbehandling" är "En förlorad värld" ("Brideshead Revisited"), ansedd som en av de bästa tv-serierna någonsin. Serien följer Evelyn Waughs roman till punkt och pricka (man känner igen varenda replik), men ska nu alltså kokas ihop till en tvåtimmarsfilm. Det kan ju bli bra det med, men det blir inte samma sak. Samma sak sa Anthony Powell-fansen om "Dans till tidernas musik", som gick på tv för några år sedan - åtta romaner reducerade till 5-6 timmar tv-serie. Men som introduktion till författarskap kan filmerna fungera bra - novisen får ju glädjen att upptäcka så många fler karaktärer, händelser och bottnar.

Skriv svar