Pilträdsgubben

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
oakwhisper
Ny medlem
Kontakt:

Pilträdsgubben

Inlägg av oakwhisper » 10 oktober 2002, 16:52

Detta tycker jag är en intressant aspekt i Sagan om ringen.

Det skulle vore trevligt och sett detta trädet i filmen. Enligt de gamla druiderna så hade man myter om rörliga träd. Man offrade även till träden för att få liv. Detta avsnitt i boken påminner mig om "Djävulens barnvakt" (dålig översättning) från "The Guardian" där man offrar bäbisar till en ek för att hålla trädet vid liv.

Pilträdsgubben som håller på att sluka Merry och Pippin hela. En i en spricka i sidan av stammen och den anndra hålls i en gren.

Med vänliga hälsningar Robert Svensson

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 10 oktober 2002, 17:38

Jag skulle också gärna vilja ha med Gamla Skogen, Tom Bombadill, Pilträdsgubben och Kummelåsarna, men som vissa säger skulle det ju kanske förstört filmen (tror iofs inte jag). Vi kommer ju att få se levande träd iallafall, Lavskägge och de övriga enterna, men jag håller med om att det skulle vart kul att få se Pilträdsgubben agera också.

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 10 oktober 2002, 19:04

Tror bara att det skulle ha blivit en dålig data-animation som tagit massa tid.

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 10 oktober 2002, 21:56

Tycker också att det hade varit kul att se hela Gamla SKogen/Kummelåsarna-partiet, men det hade inte varit realistiskt att försöka få med det i filmen. Det händer tillräckligt mycket i Fellowship ändå.

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 10 oktober 2002, 21:58

Har du rätt i, men varför kortar de inte ner andra stycken då? Ta med något Tolkien skrev istället för den där trappan som rasar i Moria till exempel, tycker det var ganska drygt efter att ha sett den två-tre gånger.

Användarvisningsbild
---ecthelion---
Medlem

Inlägg av ---ecthelion--- » 10 oktober 2002, 22:07

Håller helt och fullt med! Att en rasande trappa är inklippt i Moria är helt galet. Har vi förresten nån grym fysiker här som kan säga ifall det är möjligt att luta sig lite hit och dit för att få ett massivt stenblock på ett par tusen ton att röra sig dit man vill?

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 10 oktober 2002, 22:09

De har kortat ned andra stycken! Hur mycket kortare tycker du Bri och Lórien hade kunnat vara egentligen? Visst, de hade kunnat slopa exempelvis trappscenen och trollkarlsduellen, men det hade ändå inte hjälpt. För att få in Gamla Skogen etc på ett vettigt sätt hade man väl åtminstone behövt en 20 minuter.

Och dessutom tror jag inte att allmänheten hade uppskattat Tom Bombadill särskilt mycket. Vi har just fått veta hur farlig Ringen är och hur mycket som står på spel, och hela biopubliken är laddad, och så dyker det upp en filur i gula stövlar och trallar en massa nonsens. Hade det gått att få in på ett naturligt sätt??!

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem

Inlägg av Flikkan » 10 oktober 2002, 22:13

Jag menar självklart inte att de skall korta ner styckena som Tolkien själv skrivit, som bl.a Bri och verkligen inte Lothlórien. Dessutom behövde man inte ta med Tom Bombadill, kanske Hjortrongull istället? Fast det kanske är lite konstigt...

Someone
Medlem

Inlägg av Someone » 11 oktober 2002, 09:56

Flikkan skrev:Har du rätt i, men varför kortar de inte ner andra stycken då? Ta med något Tolkien skrev istället för den där trappan som rasar i Moria till exempel, tycker det var ganska drygt efter att ha sett den två-tre gånger.
Håller helt med.. Den sekvensen är det sämsta i en suverän film.. Blir lite sur på Jackson att ha med rasande-trappan och luta-dig-framåt-så-åker-vi-kana (som dessutom ser rätt kasst ut)

Själv tycker jag att hela delen med Gamla Skogen, Pilträdet, Kummelåsarna är underbara! Den delen har ngt härligt magiskt över sig som gör att jag ryser när jag tänker på det..

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem

Inlägg av Flikkan » 11 oktober 2002, 13:19

Someone skrev:Blir lite sur på Jackson att ha med rasande-trappan och luta-dig-framåt-så-åker-vi-kana (som dessutom ser rätt kasst ut)
Jag håller med om att det ser rätt dåligt ut, inte speciellt verkligt och Frodo ser ut som en hopklämd liten varulvsunge. Scenen när Frodo tappar Ringen i Bri och när den far ner på hans finger är också väldigt fult...
Someone skrev:Själv tycker jag att hela delen med Gamla Skogen, Pilträdet, Kummelåsarna är underbara! Den delen har ngt härligt magiskt över sig som gör att jag ryser när jag tänker på det..
Precis, det är en annan känsla över det hela, en mysig sådan. Det jag skrev om att de kunnat ta med Hjortrongull istället för Tompa ska vi kanske inte ta så 'allvarligt' på, men det skulle iallafall bli en feminim varelse extra.

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 11 oktober 2002, 15:43

Scenen när Frodo tappar Ringen i Bri och när den far ner på hans finger är också väldigt fult...
Gillar inte heller den. Trappan gjorde PJ antagligen för att få mer spänning, men jag gillar inte heller den så mycket.

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem

Inlägg av Flikkan » 11 oktober 2002, 15:57

Tycker det är nog med spänning i Moria, först den vattenspindelliknande saken som försöker sno Frodo från Brödraskapet (varför bara Frodo egentligen, varför ingen av de andra?), sen orcherna, och 'the cave-troll' och sedan balrogen. Varför måste de ha med den där trappan då? Jag tror att vi har fattat att Moria är ett hemskt ställe ändå.

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Mats » 11 oktober 2002, 17:38

Flikkan skrev:varför bara Frodo egentligen, varför ingen av de andra?
Är det inte för att han är ringbäraren?

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem

Inlägg av Flikkan » 11 oktober 2002, 18:09

Hur kan en 'vattenspindelliknande sak' veta det? Tror jag knappast. Ännu ett 'PJ-vill-att-vi-ska-känna-sympati-för-Frodo'-drag.

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Mats » 11 oktober 2002, 18:20

Så här står det i boken. Jag tolkar det bara på ett sätt.

"I don´t know"; answered Gandalf, "but the arms were all guided by one purpose. Something has crept, or has been driven out of dark waters under the mountains..."

[...]

He did not speak aloud his thoughts that whatever it was that dwelt in the lake, it had seized on Frodo first among all the Company.

Skriv svar