Germania och Moskva

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
knegon
Medlem
Kontakt:

Germania och Moskva

Inlägg av knegon » 7 januari 2007, 21:46

Welthauptstadt Germania
http://www.youtube.com/watch?v=V2jeEn3yvmk

Moskva
http://englishrussia.com/?p=286

Moskvas tunnelbana vart dock byggd (väl värt ett besök)
http://www.youtube.com/watch?v=8sSLzwH7P00

Lätt storhetsvansinne...fast bättre de hade byggt detta än störtat världen åt helvete...

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Re: Germania och Moskva

Inlägg av Martin Lundvall » 7 januari 2007, 23:30

Första bilden är på Sovjeternas palats, planen prsenterades för första gången i Petrograd under inbördeskriget men av förklarliga skäl blev det inget.
Jag kommer inte ihåg alla tekniska data kring bygget, men några kan jag: statyn skulle bli världens största. Man rev Kristi frälsares kyrka för att bygga huset men kom på att marken var för mjuk så istället anlade man en pool. Metrostationen hann man dock ändra namn till Sovjeternas hus.

Andra bilden kommer jag inte ihåg men det skulle vara där GUM ligger nu. Ett rykte jag har hört är att några planer med den åttonde stalinskykrapan (som skulle bli denna) inte förverkligades på grund av brist på pengar.

Tredje, ett ministerium. Kanske transport, kommer inte ihåg.

Fjärde, försvarsministeriet.

Femte, en annan variant på bild två.

Sjätte, vet ej.

Sjunde, Aeroflots huvudkontor.

Åttonde och sista, vet ej.

/Martin

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 8 januari 2007, 08:06

Peter Englund har skrivit en mycket läsvärd essä om just nazistisk och kommunistisk estetik & arkitektur. Minns inte vilken samling den fanns i.

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem

Inlägg av Mackan L » 8 januari 2007, 08:19

Hexmaster skrev:Peter Englund har skrivit en mycket läsvärd essä om just nazistisk och kommunistisk estetik & arkitektur. Minns inte vilken samling den fanns i.
Brev från nollpunkten är boken du söker om jag minns rätt.

Kreuz
Medlem

Inlägg av Kreuz » 8 januari 2007, 08:23

Ja, brev från nollpunkten är det. Finns även en text utlagd på herr Englunds hemsida http://www.peterenglund.com/andrabocker ... ntext2.htm . Om det är exakt samma text som i boken skall jag låta vara osagt.
Senast redigerad av 1 Kreuz, redigerad totalt 8 gånger.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 8 januari 2007, 08:48

Åhej! Just den, eller åtminstone en rejäl del av, "Ur Det stora huset i världens mitt". :D Var inne och tittade som hastigast, fast under fel rubrik...

Några detaljer som inte finns med är den gigantiska teatern (utformad för att kunna ha med stridsvagnar på scen) som för att kunna bilda en femuddig stjärna uppifrån fick en tämligen besynnerlig interiör, eller att Lenin-statyn högst upp på bauta-bygget tidvis skulle ha huvet bland molnen. Eller grävmaskinerna som höll på med att förbereda inför Germania i ena änden av Berlin, samtidigt som ryssen angrep till den andra... Med mera. Obligatorisk läsning, tror jag bestämt. :)

knegon
Medlem
Kontakt:

Tack för infon rörande byggena i moskva

Inlägg av knegon » 9 januari 2007, 19:12

Tack för infon rörande byggena i Moskva visste faktiskt inte vad de olika var för något.
Intressant att se att bägge ideologierna hade samma behov av att bygga gigantiska monument.
Vågar man gissa att Lenin statyn hade fått en konkurrent i storlek av en hitler staty om inte kriget hade kommit i mellan.

Användarvisningsbild
Hans Engnell
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Hans Engnell » 12 januari 2007, 21:36

Beträffande Hitlers osannolika planer för Berlin, är miniserien "Hitler und er" ("Speer och Hitler", sänd i SVT) strålande. Här får man se en hel del av modellerna över det nya Berlin.Väldigt intressanta intervjuer med Speers barn också.

Skriv svar