Tunna Röda Linjen

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 16 oktober 2004, 13:25

Björn E skrev:Visst gillar jag filmer som förmedlar mer budskap än så. Jag tyckte dock inte om TRL. Den del av mitt inlägg du citerar är menad som ett självironiskt skämt, och jag förstår ärligt talat inte hur ni misslyckades så totalt med att inse det.
Och jag förstår inte hur du misslyckats att förstå att min inlägg också är ett skämt. :) Jag har absolut ingenting emot filmer som American Pie, men jag har inget emot djupare filmer heller. :) Däremot känns det inte som att någon av TRL-kritikerna har givit en anledning till att filmen är kass. Att jämföra den med Döden på larvfötter, eller att säga att den är så lång, eller att soldaterna har tid med filosofiska funderingar, är inte argument som håller.

/Johan

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 7 januari 2007, 00:53

Väcker det här gamla trådliket till liv efter som filmen just visats på Viasat 6. Kul att läsa alla era kommentarer efteråt, jag håller verkligen med de flesta - den är stundtals seg med (?kvasi)filosofiska funderingar runt existentiella frågor. Men samtidigt är den ju skitbra! Jag fångades direkt av Witt och paradismelanesierna i början. Gillade de medeltidsinspirerade poetiska fiolerna. Och det pangpang som fanns var bra mycket bättre än US standard. Imponerande skådislista.

Helt ot, men tyckte jänkarna var märkligt lika rödarmister när de filmades springande bakifrån (så man inte såg några detaljer). Det var väl bomullsjackorna och de champinjonformade hjälmarna samt det allmänna färgintrycket som gjorde det.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Zero
Medlem

Inlägg av Zero » 8 januari 2007, 17:19

Det verkar vara en hata eller älska film det här. Ställer mig tyvärr på hata-sidan. Förskräckligt seg och pretentiös film med sitt kvasiintellektuella dravel. Att den är vackert filmat väger inte upp resten.

Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem

Inlägg av Private Snafu » 12 januari 2007, 16:08

Enligt min mening en av de bästa (om inte den bästa) filmen som gjorts. Anledningen till att en del inte gillar den är just att den är så annorlunda. Ser man den med samma ögon som om man skulle se "12 fördömda män" eller "Saving Private Ryan" så blir man med 100% säkerhet besviken. Själv uppskattade jag den inte förrän andra gången jag såg filmen. Just för att den är så annorlunda. Den kräver att man som åskådare aktivt följer med och funderar över handlingen.
Den handlar inte om bensinkrevader, pang pang och den lede fi. Till skillnad från många andra filmer har den ett budskap som går djupare än att "war is hell".

En sak som är värd att notera om filmen är att från början var filmen otroligt lång. Har hört att den skulle vara 6 timmar lång. Vet dock inte allt material filmades eller om den kapades ned redan på manusnivå.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 12 januari 2007, 18:19

@Snafu: Amen!
Har f.ö. för mig att den var tvungen att korta ner den underklippningen, har jag för mig som sagt.

OJJE
Medlem
Kontakt:

Inlägg av OJJE » 12 januari 2007, 18:28

Zero skrev:Det verkar vara en hata eller älska film det här. Ställer mig tyvärr på hata-sidan. Förskräckligt seg och pretentiös film med sitt kvasiintellektuella dravel. Att den är vackert filmat väger inte upp resten.
Sämsta filmen jag överhuvudtaget sett. Kommer ihåg när vi hyrde denna på VHS, 3 timmar av ren tortyr. Hela familjen låg och vred sig i smärta när vi tittade på denna då..

Fruktansvärt... till och med "Hopeaa Rajan Takaa", http://www.imdb.com/title/tt0137003/ är roligare att titta på.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 12 januari 2007, 18:59

Som sagt, en film folk älskar eller hatar. För oss som tycker om den är det ju positivt att det finns djupare, mer filosofiska krigsfilmer som inte handlar om att ta das geheimliche Waffenfabrik med 12-13 fördummade män. ;)

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 13 januari 2007, 01:24

Men, ärligt talat, om Witt & Co hade silat tankarna litet så hade den varit ännu bättre (nota bene att jag gillar rullen).

/ Probstner

detroitsound
Medlem
Kontakt:

Inlägg av detroitsound » 13 januari 2007, 10:13

Har läst att Fox inte godkände filmens längd på nästan 7 timmar vilket betydde att man fick klippa ner den.Vilket i sin tur betyder att jag hade svårt att få ihop det....hemsk klippning.Film-meter som togs bort var efter ca: 2 timmar och framåt (då filosoferingarna härjar som värst)....
Det var flera större skådespelarnamn som försvann i och med detta.

Jo,jag tillhör dom som gillar filmen skarpt och som gärna vill se den "uncut".

Skriv svar