Föräldrarskap, skola idrottrörelsen och uppfostran

Skriv svar
Användarvisningsbild
Niedzwiadek
Medlem

Föräldrarskap, skola idrottrörelsen och uppfostran

Inlägg av Niedzwiadek » 10 januari 2007, 22:14

Det blev en något flummig rubrik men det handlar i stora drag om det jag ska prata om under ett tal i skolan.
Jag har funderat på hur uppfostran har förändrats under de senaste 50-100 åren. Jag inriktar mig främst vem det är som uppfostrar vårt framtida hopp. Tidigare var det föräldrarna som stod för nästan all del av uppfostan. Andra influenser kunde man väll snappa upp i realskolan eller kanske av en kompis som bodde i gården bredvid. Idag däremot spenderar våra barn ofta timmarna 08.00 - 15:00 i skolan för att senare gå till fotbolls/hockey/träning där dem ofta utvecklar speciella relationer till sina tränare. Väl hemma på kvällen chattar eller pratar dem i telefon med sina vänner. Det känns som att föräldrarnas roll har reducerats avsevärt. I dagis leker dem med fröknar och i skolan får dem reda på hur det går till med blommor och bin osv. Det känns som att Skola och idrott i samband med en större vänkrets har reducerat föräldrarnas roll till ekonomin. Problemert med min uppgift är att min lärare chockade mig idag med att kräva källor på vad som egentligen är mina funderingar. Finns det någon bok som behandlar detta ämne som jag kan hänvisa till, eller kanske snarare en hemsida? Jag ska hålla talet på fredag så jag är lite desperat, det går ju inte att kopiera in "Föräldrarskap, skola idrottrörelsen och uppfostran" på wikipedia och hoppas på en träff.

MVH/ Adam

Användarvisningsbild
Niedzwiadek
Medlem

Inlägg av Niedzwiadek » 11 januari 2007, 21:34

Var kan det finnas en bok lr internetsida som behandlar ämnet? (hjääälp)!! :oops:

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 11 januari 2007, 21:58

DET var ett brett ämne. Jag säger som du, HJÄLP! Och jag har tre barn. Du är nog inne på rätt spår - föräldrarna har förlorat gentemot staten/samhället å andra sidan fick nog syskon och grannar uppfostra i mångt och mycket förr i tiden.

MVH

Hans

Johan Matsson
Medlem

Inlägg av Johan Matsson » 11 januari 2007, 21:59

Inte långt kvar då. Kolla upp lite om genaration y :
http://en.wikipedia.org/wiki/Generation_Y
Jämför med tidigare generationer t ex generation x.
Vad man pratar om särskillt i USA är just lite det du är inne på, att ungdomar slussas omkring i grupper, i skolan, i idrotten osv.
Att leva på en inkomst (förr). Två inkomster = dagis nu.

Användarvisningsbild
Niedzwiadek
Medlem

Inlägg av Niedzwiadek » 11 januari 2007, 22:54

Man tackar, nu har jag i alla fall en legitim källa. För övrigt anser jag att detta är fel utveckling och att staten anser föräldrarna som inkompetenta.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 11 januari 2007, 23:10

För lite perspektiv: På medeltiden var det vanligt i de högre stånden att skicka barnen till andra "hushåll" (eller vad man kallar det), släktingar eller goda vänner eller så. I andra landsändar eller länder. Säkert mycket nyttigt.
Niedzwiadek skrev:Tidigare var det föräldrarna som stod för nästan all del av uppfostan
Var är vi nu, före folkskolan? Visst har antalet skoltimmar i veckan varierat, men om man var hemma
så var det för att arbeta. Åtminstone om vi snackar landsbygd.

För övrigt har ju staten bara med en av de "distraktioner" du nämner med att göra. Knappast sport, telefonerande, eller hängande vid datorn.

Amazon
Medlem

Inlägg av Amazon » 11 januari 2007, 23:20

Lycka till med ditt föredrag. Jag ser att du skärpt innehållet rejält jämfört med ditt första vaga utkast om Den äldre tidens personer jämfört med dem moderna och det är en bra utveckling.

Vad din lärare troligen vill komma åt är att tal baserade på allmänt tyckande och troende blir tråkiga och substanslösa.
Om man vill hålla ett spännande föredrag kan det vara smart att utgå från en text som man irriterat sig på och därför polemiserar mot. Eller att man gillar en text och därför vill lyfta fram innehållet. Det handlar om retorik. Det är absolut ingen slump att många talare till och med börjar med en anekdot, eller citterar något de hört på bussen samma morgon. De får en utgångspunkt att fånga åhöraren med.

Dina tankar och åsikter kommer väl inte ur tomma intet - du har väl influerats någonstans ifrån?
Du har säkert hört och kanske färgats av att många talar föraktfullt om Alva Myrdahls syn på barnuppfostran? Att hon t.ex. förespråkade barnuppfostran företrädesvis genomförd av pedagoger i en slags kollektivistisk anda.
Kanske något att ta sats ur? Henne kan du definitvt googla och hitta lättillgänglig fakta. Hennes son Jan Myrdahl har också omständligt beskrivit hur illa hennes ideal stämde med vad hon kunde leva upp till på hemmaplan i självbiografin Barndom.

Användarvisningsbild
Niedzwiadek
Medlem

Inlägg av Niedzwiadek » 16 januari 2007, 23:10

Jag kände inte till Alva Myrdal tidigare men efter att ha kollat upp henne lite verkar hon vara en mycket speciell person. Att feministerna kan ha henne som förebild trots hennes åsikter om tvångsstarilisering av tattare och zigienare är mycket konstigt enligt mig.

Användarvisningsbild
Pewi
Medlem

Inlägg av Pewi » 20 januari 2007, 11:00

STOR varning för att använda internet som källa när det gäller komplexa människor som Alva Myrdal. Flera decennier efter sin död är hon fortfarande ett rött skynke för många och du kommer alltså att hitta fler totalt obalanserade åsikter om henne (förövrigt både positiva och negativa) än någorlunda balanserade. Om jag skulle närma mig henne skulle jag dels läsa något skrivet de senaste fem åren, med mycket kritiska glasögon och framförallt, läsa vad hon själv skrivit. (Och komma ihåg att tvångssteriliseringar var något som beslutades om i riksdagen i full enighet över blockgränserna...)

Trevlig läsning!
/P

Skriv svar