Om gasning (delat från tråden om Einsatzgrupper)

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Re: Om gasning (delat från tråden om Einsatzgrupper)

Inlägg av Hexmaster » 6 januari 2007, 14:51

CyberJoker,
Cyber Joker skrev:Jag har läst Sereny och anser inte att hon är någon seriös forskare. Historia måste betraktas på ett objektivt och neutralt sätt [...]
Cyber Joker skrev:Jag har själv gått igenom en hel del av den revisionistiska litteraturen och funnit att en och annan poäng har de.
du avfärdar Sereny som oseriös, men anser att revisionisterna har "en och annan poäng". Vad hindrar dig från att göra omvända bedömningar?

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 6 januari 2007, 15:27

Cyber Joker skrev:Jag har läst Sereny och anser inte att hon är någon seriös forskare.
...vilket väl kan bemötas med att hon inte är forskare, utan journalist. :roll:

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem

Inlägg av Cyber Joker » 6 januari 2007, 16:21

Så mycket värre, journalister är enligt mitt förmenande de största lögnarna som finns jämte politikerna.

Användarvisningsbild
Kretschmer
Medlem

Inlägg av Kretschmer » 6 januari 2007, 21:47

Cyber Joker skrev:Så mycket värre, journalister är enligt mitt förmenande de största lögnarna som finns jämte politikerna.
Varför kommenterar du inte svaren/kommentarerna du fått istället?

Verkar ju som Du har fel på mer än en punkt.....

Användarvisningsbild
MoparMadness
Medlem

Inlägg av MoparMadness » 7 januari 2007, 03:19

Uttdrag ur The Nazi Doctors: Medical Killing and the Psychology of Genocide
av Robert J. Lifton, ISBN 0-465-09094.
Sid. 71 skrev: Hitler himself is said to have decided upon the use of carbon monoxide gas as the killing method, on the so-called medical advice of Dr. Heyde. The decision followed upon an experiment conducted in early 1940 at Brandenburg, then being converted from a prison into a killing center. Killing by injection (using various combinations of morphine, scopolomine, curare, and prussic acid [cyanide]) was directly compared with killing by means of carbon monoxide gas. Karl Brandt, “a very conscientious man [who] took his responsibility very seriously,” requested the experiment; and he and Conti administered the injections themselves “as a symbolic action in which the most responsible physicians in the Reich subjected themselves to the practical carrying through of the Führer’s order.”
[...]
The first Nazi gas chamber had been constructed under the supervision of Christian Wirth, of the SS Criminal Police, lent to the T4 staff. The arrangement included a fake shower room with benches, the gas being inserted from the outside into water pipes with small holes through which the carbon monoxide could escape. Present were two SS chemists with doctoral degrees, one of whom operated the gas. The other, August Becker, told how eighteen to twenty people were led naked into the “shower room”: through a peephole he observed that very quickly “people toppled over, or lay on the benches” — all without “scenes or commotion.” The room was ventilated within five minutes; SS men then used special stretchers which mechanically shoved the corpses into crematory ovens without contact. The technical demonstration was performed before a select audience of the inner circle of physicians and administrators of the medical killing project. Having been shown the technique, Dr. Irmfried Eberl, newly appointed head of the Brandenburg institution, took over “by himself and on his own responsibility.”
Sid. 72 skrev: Brandt recalled not liking the idea because he felt that “this whole question can only be looked at from a medical point of view,” and that “in my medical imagination carbon monoxide had never played a part.” Killing by gas, that is, made it much more difficult to maintain a medical aura. Brandt was able to change his mind when he recalled a personal experience of carbon monoxide poisoning in which he lost consciousness “without feeling anything,” and realized that carbon monoxide “would be the most humane form of death.” Yet he remained troubled because that method required “a whole change in medical conception,” and gave the matter extensive thought “in order to put my own conscience right.” He brought up to Hitler the difference of opinion about the two methods, and later remembered the Führer asking, “Which is the more humane way?” “My answer was clear,” Brandt testified — and other leading physicians in the program agreed.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 7 januari 2007, 13:37

*Bump*

Som sagt. CyberJoker, din lust att ifrågasätta har hittills inte matchats av någon motsvarande lust att svara på frågor. Jag ställde en ovan ang. källors relativa kvaliteer som jag förväntar mig ett svar på.

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem

Inlägg av Cyber Joker » 7 januari 2007, 13:50

Hexmaster skrev:CyberJoker,
Cyber Joker skrev:Jag har läst Sereny och anser inte att hon är någon seriös forskare. Historia måste betraktas på ett objektivt och neutralt sätt [...]
Cyber Joker skrev:Jag har själv gått igenom en hel del av den revisionistiska litteraturen och funnit att en och annan poäng har de.
du avfärdar Sereny som oseriös, men anser att revisionisterna har "en och annan poäng". Vad hindrar dig från att göra omvända bedömningar?
Det är väl inget som hindrar mig från det, men jag är inte ute efer något samförstånd.
Min uppfattning om Sereny bygger på det intryck jag personligen fick av att läsa hennes böcker. Tråkiga och starkt färgade, typiska för kvinnliga journalister. (Nu får jag väl alla feminister på halsen också) :)
Mycket av den revisionistiska litteraturen är ren smörja avsedd att rättfärdiga nazismen, dock finns det som jag tidigare påpekade en och annan poäng i den. Som sagt ingen rök utan eld.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 7 januari 2007, 13:51

Tråden låst tillfälligt för översyn.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 10 januari 2007, 22:26

Tråden upplåst. Cyber Joker, då du inte verkar ha någon riktigt försvar till varför boken inte är trovärdig mer än dina fördomar om journalister och magkänslan så föreslår jag att diskussionen styrs i ursprungsfrågans riktning.
Kretschmer skrev:
Cyber Joker skrev:Så mycket värre, journalister är enligt mitt förmenande de största lögnarna som finns jämte politikerna.
Varför kommenterar du inte svaren/kommentarerna du fått istället?

Verkar ju som Du har fel på mer än en punkt.....
Tycker jag är ett bra förslag.

/Martin

Användarvisningsbild
Mako
Medlem

Inlägg av Mako » 24 januari 2007, 12:53

Cyber Joker skrev:Detta går inte rent praktiskt då cyaniden (cyanvätet) måste neutraliseras med vätesuperoxid och vädras ut innan någon kan gå in.
Vad är det för snick-snack? Det duger gott med bra ventilation för att bli av med blåsyra. Har man bra ventilering så går det fort.

Användarvisningsbild
Mako
Medlem

Inlägg av Mako » 24 januari 2007, 13:05

Cyber Joker skrev: De judar som skulle dra ut liken skulle dö bara av att ta i liken då dessa var imprengerade med cyanväte. Verkar meningslöst att arbetarna dör innan de utfört sin uppgift. Jag jobbar med kaliumcyanid dagligen så jag vet vad jag pratar om, till skillnad mot vissa andra.
Jasså gör du det? Då borde du veta att kaliumcyanid är ett pulver medan vätecyanid är en gas (kokpunkt på 26 grader). En gas impregnerar inte kroppar på det viset du talar om.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 24 januari 2007, 13:27

Det har visst inte nämnts i tråden, men vätecyanid / cyanväte / blåsyra har använts allmänt här i landet mot skadedjur som vägglöss. I vanliga hem, utan annan efterbehandling än vädring. Den mest namnkunnige som fick sota för slarv på den punkten var Dan Andersson.

Användarvisningsbild
predator
Medlem

Inlägg av predator » 24 januari 2007, 14:31

Här har ni och läsa om dom olika ämnerna

kaliumcyanid = http://sv.wikipedia.org/wiki/Cyankalium

Vätecyanid = http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4tecyanid

Användarvisningsbild
Samuelsson
Medlem

Inlägg av Samuelsson » 24 januari 2007, 19:05

Intressant tråd. Har ingenting att tillföra mer än att ni är otroligt kunniga... :)

Användarvisningsbild
Mako
Medlem

Inlägg av Mako » 25 januari 2007, 18:09

Hexmaster skrev:Det har visst inte nämnts i tråden, men vätecyanid / cyanväte / blåsyra har använts allmänt här i landet mot skadedjur som vägglöss. I vanliga hem, utan annan efterbehandling än vädring. Den mest namnkunnige som fick sota för slarv på den punkten var Dan Andersson.
Ja. På mitt jobb pysslar man med olika cyanider dagligen (värst är bromcyan) och inte håller vi på med en massa underliga neutraliseringar av alla utrymmen som cyaniden varit i.

Skriv svar