"Apocalypto" Mel Gibson gör det igen:(

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
blizzard
Medlem

Inlägg av blizzard » 20 december 2006, 03:43

Off Topic...
En lustig grej med trailern är att Mel Gibson är med i den.

Ca 1.47 in i trailern är han med på en "bildruta". Tog ett tag in jag lyckades tajma in det :)
Trailern: http://imdb.com/title/tt0472043/trailer ... 26311-10-2

Om ni inte orkar så kolla in:
http://www.youtube.com/watch?v=CWlit8b6E6M

Användarvisningsbild
real parakeet
Medlem
Kontakt:

Inlägg av real parakeet » 26 december 2006, 12:45

Men snälla... kan ni inte titta på en film utan att analysera sönder den helt och hållet och lipa över att den inte är helt historiskt korrekt? Slappna av och ta det för vad det är. Det är ungefär som min kompis som lyssnar på ljudkvalitén istället för musiken... måste vara ett tråkigt liv. :-)

myom
Medlem

Inlägg av myom » 28 december 2006, 16:39

real parakeet skrev:Men snälla... kan ni inte titta på en film utan att analysera sönder den helt och hållet och lipa över att den inte är helt historiskt korrekt? Slappna av och ta det för vad det är. Det är ungefär som min kompis som lyssnar på ljudkvalitén istället för musiken... måste vara ett tråkigt liv. :-)
Diskutera en films brahet man göra på helt andra ställen, t.ex. Lunarstorm, http://www.aftonbladet.se. Detta är ett forum där man diskuterar historia, och i dessa trådar, deras historiska autenticitet.

Stör du dig på att folk vill ha bättre ljudkvalitet kan du alltid lyssna på Britney Spears på en mobiltelefon om du inte har några krav på kvalitet där heller.

Det måste alltid finnas folk som är i framkant kring teknikutveckling, och i detta väldigt nischade fall, jobbar/kommnetrerar/klagar på att slippa helt i onödan gjorda ändringar i historien som inte bara leder till att de insatta blir besvikna; de tillför inget till filmen heller.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 28 december 2006, 18:34

OK, nu tar vi det lite lugnt... Med tanke på att ett antal andra filmer som Mel varit inblandad i har haft *host* tveksam historisk trovärdighet (fast han har väl inte alltid haft inflytande över manus), så är det väl inte konstigt att man inte låtit fakta vara i vägen för en bra historia (på välkänt Hollywoodmanér). Att kreativa manusförfattare och producenter gärna tummar på det historiska är tyvärr något vi får räkna med, och tyvärr så får vi väl räkna med "förbättrade" filmer som endast kan uppskattas av de som inget vet om hur det egentligen gick till.

Användarvisningsbild
real parakeet
Medlem
Kontakt:

Inlägg av real parakeet » 3 januari 2007, 01:17

Men om man diskuterar historiciteten i film måste man väl ändå utgå från filmen och syftet med dem - underhållning. Annars är det ju som att bli upprörd över att en Ferrari F40 är värdelös bara för att man inte får in en dubbelsängt från Ikea i den. Vem vill Mel Gibson nå ut till, en bred publik eller några historieentusiaster som sitter med sina referensverk och jämför alla detaljer?

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 3 januari 2007, 02:10

Det ska väl inte vara så himla svårt att kunna ta hänsyn till det historiska, och samtidigt kunna berätta en engagerande historia? Men av någon anledning tror inte filmbolag och producenter på att en story kan funka utan att man måste lägga in explosioner, kärlekshistorier, cliffhangers, svartklädda skurkar, m.m.

Användarvisningsbild
real parakeet
Medlem
Kontakt:

Inlägg av real parakeet » 3 januari 2007, 12:35

B Hellqvist skrev:Det ska väl inte vara så himla svårt att kunna ta hänsyn till det historiska, och samtidigt kunna berätta en engagerande historia? Men av någon anledning tror inte filmbolag och producenter på att en story kan funka utan att man måste lägga in explosioner, kärlekshistorier, cliffhangers, svartklädda skurkar, m.m.
Rent krasst är det väl så att dikten ofta är mer spännande än verkligheten, i alla fall kan man ju modulera förutsättningarna i dikten, vilket torde vara ypperligt när man vill göra film vars huvudsyfte är att underhålla. Jag tror också att de flesta, tyvärr, skulle tycka att en film är tråkig om det inte hoppar in en massa ninjor, hyddor som exploderar med ett eldklot och alla andra mer eller mindre etablerade hollywoodeffekter. Men men... syftet med historiska filmer kanske vi inte skall ta upp i denna tråd. Jag vill hemskt gärna se filmen och jag är medveten om att det är en film och därmed är den vinklad utifrån regisörens tycke och smak. Eftersom jag är medveten om detta kan jag också njuta av en film som inte är historiskt korrekt.

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 3 januari 2007, 16:48

real parakeet skrev: Rent krasst är det väl så att dikten ofta är mer spännande än verkligheten
Knappast.

Sen är det väl inte nödvändigtvis så att det skulle vara historieförfalskning för att man har med explosioner, hoppande ninjor och människor som går och blir kära i varandra...ty det råkar vara en synnerligen verklig del av historien minsann. Att förflytta en historisk händelse 600 år bakåt i tiden har jag inget som helst förstående för, fullkomligt obegripligt. De var alltså där inte bara före Pizaro och inte ens den gamle hederlige Columbus har hittat dit än på ett halvt millenium...och de här "conquistadorerna" hann till och med före Leif Eriksson. Känns en smula onödigt när det inte kan skada (utan snarare tvärtom) att förlägga det i rätt tid.

Magnus Lindström
Medlem

Inlägg av Magnus Lindström » 3 januari 2007, 17:03

[/quote]

Knappast.
[/quote]

Jag håller med men tyvärr så står nog inte vi för den stora massan. Jag har läst en del om Billy the Kid och inser hur jävla bra Young Guns kunde ha varit om den varit seriös. Men som sagt man hör hur folk tycker hur häftigt det var på 1700-talet efter att ha sett tarzan skjuta med en musköt i varje hand när han hoppande tar sig fram i filmen den menlöse mohicanen.

Användarvisningsbild
Zero
Medlem

Inlägg av Zero » 5 januari 2007, 11:17

Man får ta Mel Gibson för vad han är. Alla här vet väl vid det här laget att han inte har som mål att göra dokumentärer utan tar historia och bakar in sin fiktiva story i den. Jag hör till dem som kittlas ganska lätt av sånt, man vet ju ändå vad som stämmer och inte stämmer. Som någon nämnde tidigare råder det brist på filmer från precolumbiansk tid (och nu en som utspelar sig redan på 900 talet. wow!;) ) och Maya miljöer är ju bland det mest spännande som finns.

Måste återigen flagga för en till film inom samma tema som kommer och ser ut att vara seriösare. Filmen (en storproduktion) handlar om Hernan Cortés erövring av Aztekernas rike. Aztekerna talar sitt språk och conquistadorerna talar spanska. Det blir för övrigt den dyraste spansktalande filmen någonsin.

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 5 januari 2007, 11:47

real parakeet skrev: Annars är det ju som att bli upprörd över att en Ferrari F40 är värdelös bara för att man inte får in en dubbelsängt från Ikea i den. Vem vill Mel Gibson nå ut till, en bred publik eller några historieentusiaster som sitter med sina referensverk och jämför alla detaljer?
Men om bilen marknadsförs med mördande reklam som ha god lastutrymme....(även om de igentligen bara menar att den har stor hållare för kaffekoppen)

mattep74
Medlem

Inlägg av mattep74 » 5 januari 2007, 21:54

Jag såg en film på nyårsafton 2004, hyrd, med Antonio Banderas(tror jag) som handlar om Spanjorer som försöker omvända infödingar i Amerika till kristendomen och som upptäcker att de vita är onda och sen utkämpas en strid i jungeln

-vils-
Medlem

blablabla osv

Inlägg av -vils- » 10 januari 2007, 00:27

Edit: Tog bort onödigt provokativt tillmäle. B Hellqvist
Senast redigerad av 2 -vils-, redigerad totalt 12 gång.

Giancarlo
Medlem

Inlägg av Giancarlo » 10 januari 2007, 01:46

Det är inga conquistadorer med. Det känns som en internet-myt som passar in i bilden av gibson som idiot och historieförfalskare.
(idiot och antisemit är han väl kanske, men rätt ska vara rätt)

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 10 januari 2007, 02:14

Giancarlo skrev:Det är inga conquistadorer med. Det känns som en internet-myt som passar in i bilden av gibson som idiot och historieförfalskare.
(idiot och antisemit är han väl kanske, men rätt ska vara rätt)
Missförståndet har väl sin grund i att företeelser som var samtida med conquistadorernas ankomst blandas med tidigare material, vilket har fått en del att tro att conquistadorer dyker upp några sekler för tidigt.

Skriv svar