Min teori är väl att det är något diplomatiskt utbyte. Nordcypern blev ju "oavhängigt" (från Cypern) i början av sjuttiotalet (1974). Precis som Bangadesh blev självständigt från Pakistan under samma tidsperiod (1971). Nya stater som inte är riktigt erkännda bland internationella stater, brukar hålla ihop och erkänna varandra. Detta mest för att de förstår varandras situation och ju mer de erkänns av andra stater, desto större chans är att de blir erkännda av hela världsamfundet.Ferocius skrev: Jp, den infon lyckades jag själv, tillslut hitta. Men Bangladesh-delen? Jag är ganska säker på att jag har hört det, men är det sant, och var någonstans kan jag rimligen ha hört det?
Detta är ett mysterium, en olöslig gåta...
(T.ex så erkännde Taiwan och Republiken Makedonien varandra när Makedonien var en ny stat och Taiwan gick över till demokrati (och längre bort från Kina-ältandet)
Så antagligen så ville Bangladesh bli erkännt som något annat än "Östpakistan" och Nordcypern bli erkännt som något annat än "Cypern". Så de gjorde väl ett utbyte. Bangladesh var väl dock det enda som riktigt blev erkänd av världsamfundet.