Auschwitz
- Niedzwiadek
- Medlem
Auschwitz
Om en vecka åker jag med skolan till Auschwitz-Birkenau. Vi åker som representanter för skolan och ska hålla föredrag när vi kommer tillbaka för resten av eleverna. Vi har fått helt fria tyglar när det gäller vad vi ska redovisa. Är det någon som har besökt Auschwitz som kanske kan komma med några praktiskta tips?
- Kretschmer
- Medlem
Ja, jag har varit där.
Svårt att säga exakt vad du ska redovisa, men du kan ju notera att gaskammaren i Auschwitz 1 är en rekonstruktion.
De 4 övriga i Auschwitz-Birkenau är dock original även om de mest består av ruiner.
Du får väl berätta "det gamla vanliga" att ca 1 miljon människor mördades där, och att det räknas som det största förintelselägret, tätt följt av Treblinka, Belzec, Sobibor och Majdanek.
Mvh
Christian
Svårt att säga exakt vad du ska redovisa, men du kan ju notera att gaskammaren i Auschwitz 1 är en rekonstruktion.
De 4 övriga i Auschwitz-Birkenau är dock original även om de mest består av ruiner.
Du får väl berätta "det gamla vanliga" att ca 1 miljon människor mördades där, och att det räknas som det största förintelselägret, tätt följt av Treblinka, Belzec, Sobibor och Majdanek.
Mvh
Christian
Re: Auschwitz
Vore kanske kul om du skrev lite intryck från resan för forumet. Auschwitz I visas ju alltid först (?) där alla memorabilia och det egentliga muséet finns. Auschwitz II eller Birkenau är så stort att (även om vad som står kvar - bara är 25-35% av det ursprungliga lägret 1945) en ordentlig rundvandring tar tid. Kretschmer skrev att Krema 1 är en rekonstruktion och det lär vara korrekt. Av Krema 2 och 3 i Birkenau finns bara källarna kvar - själva krematoriebyggnaderna är mest bortforslade, förutom några betong-block på platsen där de legat. Av Krema 4 och 5, såg jag inte ett spår fast jag sökte.Niedzwiadek skrev:Om en vecka åker jag med skolan till Auschwitz-Birkenau. Vi åker som representanter för skolan och ska hålla föredrag när vi kommer tillbaka för resten av eleverna. Vi har fått helt fria tyglar när det gäller vad vi ska redovisa. Är det någon som har besökt Auschwitz som kanske kan komma med några praktiskta tips?
mvh, Varjag
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
- Hans Engnell
- Medlem
- Kontakt:
Planerar reventuellt att besöka Auschwitz till sommaren. Eftersom Birkenau är så stort är jag jätteglad om jag kanb få tips från er som varit där så att jag vet vad som är praktiskt möjligt under en viss tids vistelse.
Får man gå runt fritt i lägret Birkenau? Har man som privat besökare tillträde till SS-byggnaderna i Auschwitz I?
Auschwitz bestod som jag förstår det av mängder av små "sub camps" också, finns något sevärt utanför Birkenau?
Om man ska dokumentera Birkenau, dvs. gaskamrar, återstående baracker och lite annat, räcker en dag på plats?
Hur är kommunikationerna till lägret?
Tacksam för svar och tips!
mvh
Hans
Får man gå runt fritt i lägret Birkenau? Har man som privat besökare tillträde till SS-byggnaderna i Auschwitz I?
Auschwitz bestod som jag förstår det av mängder av små "sub camps" också, finns något sevärt utanför Birkenau?
Om man ska dokumentera Birkenau, dvs. gaskamrar, återstående baracker och lite annat, räcker en dag på plats?
Hur är kommunikationerna till lägret?
Tacksam för svar och tips!
mvh
Hans
När jag var där var det 'fritt fram' överallt i Auschwitz och Birkenau. Ehuru i Auschwitz många rum var tillbommade räcker det med de 'öppna'. Likadant i Birkenau....har man sett ett par tre baracker - har man sett dem alla. Vissa av SS-logementen i huvudbyggnaden i Birkenau var öppna, likaså 'tornet' över infarten. Gaskamrarna och ugnarna är borta som jag skrev i en tidigare post, bara källarväggarna finns kvar. Av de fem (?) uteliggande lägren vet jag inte om ngt finns kvar. Vi tog taxi från Krakow - men det fanns bussar.
mvh, Varjag
mvh, Varjag
- Samuelsson
- Medlem
Jag och en kompis planerade att bila ned förra sommaren, men fick ställa in av diverse olika skäl. Hur som helst så la jag ned många timmars fängslande läsning på den här sidan... http://www.auschwitz.org.pl/html/eng/start/index.php
Den är på engelska, men väldigt grafisk och med största sannolikhet en bra förberedelse inför ett besök i Auschwitz.
Den är på engelska, men väldigt grafisk och med största sannolikhet en bra förberedelse inför ett besök i Auschwitz.
jag åkte med en liknande som du när jag gick gymnasiet för ett par år sedan, åkte med svenska freds till berlin och koncentrationslägren i närheten. fick det mesta av resan betald i utbyte mot att jag med de andra eleverna skulle redovisa våran resa för hela skolan.
Berättade typ inget mer än saker som vi noterat utifrån de fotografier vi tagit, ex. gaskamrarna, vakttornen, tortyrkamrarna etc.
Tyckte resan var intressant, och den var ju för det mesta betald redan, men jag tyckte ändå jag inte fick ut så mkt. information utav själva besöken och föreläsningarna som vi deltog i där nere i tyskland. Det var för mkt. fokus på festandet på kvällens fritid och diverse lekstuga än själva besöken i lägren.
Hade jag fått välja så hade jag valt att gå runt själv utan guide och klasskamrater, för att få in känslan mer.
Berättade typ inget mer än saker som vi noterat utifrån de fotografier vi tagit, ex. gaskamrarna, vakttornen, tortyrkamrarna etc.
Tyckte resan var intressant, och den var ju för det mesta betald redan, men jag tyckte ändå jag inte fick ut så mkt. information utav själva besöken och föreläsningarna som vi deltog i där nere i tyskland. Det var för mkt. fokus på festandet på kvällens fritid och diverse lekstuga än själva besöken i lägren.
Hade jag fått välja så hade jag valt att gå runt själv utan guide och klasskamrater, för att få in känslan mer.
- Hans Engnell
- Medlem
- Kontakt:
Tack för svar.varjag skrev:När jag var där var det 'fritt fram' överallt i Auschwitz och Birkenau. Ehuru i Auschwitz många rum var tillbommade räcker det med de 'öppna'. Likadant i Birkenau....har man sett ett par tre baracker - har man sett dem alla. Vissa av SS-logementen i huvudbyggnaden i Birkenau var öppna, likaså 'tornet' över infarten. Gaskamrarna och ugnarna är borta som jag skrev i en tidigare post, bara källarväggarna finns kvar. Av de fem (?) uteliggande lägren vet jag inte om ngt finns kvar. Vi tog taxi från Krakow - men det fanns bussar.
mvh, Varjag
Från det ena till det andra, finns något sevärt kvar i Monowitz, tro?
- Niedzwiadek
- Medlem
Birkenau ligger ungefär en 4-5 km ifrån Auschwitz 1. För att kommentera vad som skrevs lite ovanför om kompisar som inte tog resan riktigt på allvar så vill jag bara kort nämna att en klass från Stockholm praktiskt taget förstörde mitt Auschwitzbesök. Det var förmodligen en klass från en skola i någon av förorterna och dem gick väll nånstans mellan årskurs 7-9. Dem gick om omkring och skämtade, skrattade, klappade tjejerna på ändan och när man ville ha en tyst stund för sig själv vid någon av montrarna så hörde man oavbrutet kommentarer som "Ey mannen, fattar du så sugen jag e på röka" eller "här luktar skit mannen". Min morfars bror dog i Auschwitz och jag hoppades lite på något som skulle likna en andlig upplevelse men så blir jag störd av några småligister. Jag var totalt ursinnig under hela rundturen, inte precis en känsla man vill ha på den platsen som man faktiskt var på.