DVD/CD-ROM om Finland 1939-45 utan kommersiell kostnad

Tillägnad vår saknade medlem varjag
detroitsound
Medlem
Kontakt:

Inlägg av detroitsound » 27 december 2006, 23:08

Så här är läget när det gäller min massbeställning.....skickade betalningen för exakt 2 veckor sedan och väntar nu med spänning men
skulle dom inte dyka upp innan veckan är slut får jag nog mejla Finland.Så lång tid skall det normalt inte ta men dom kan ju haft förhinder?

//

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 27 december 2006, 23:24

Det har ju visserligen varit helg och så vidare, men två veckor verkar ju lite långt med tanke på att det bara borde vara att lägga skivorna i ett kuvert och skicka så fort man fått pengarna. Får väl upprätta kontakt i nästa vecka...

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Kontakt:

Arcada

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 29 december 2006, 09:18

Hej Wooster m fl!

Betänk att posten flyter långsammare kring storhelgerna - särskilt från utlandet.

Men hör av er till Camilla på Arcada om ni int fått något första veckan av januari, tycker jag.

F.ö. har jag just blivit varse att Arcada på senare tid tagit fram en DVD om estlandssvenskarna. Jag skall givetvis kolla upp den och rapportera på forumet om det finns ngt intressant om estlandssvenskarna i Röda armén/Wehrmacht/SS.

God fortsättning!

Lars

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Kontakt:

Arcada igen

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 29 december 2006, 09:23

Hej!

Var just inne på Arcadas DGF-hemsida och fann följande text:

"Kampanjen för beställningen av Den Gemensamma Fronten i november och december 2006 har avslutats. Frågor om eventuella nya beställningar bes riktas åt informatör Solveig Vesterholm på Arcada: solveig.vesterlund@arcada.fi.
Gott Nytt År 2007!"

detroitsound
Medlem
Kontakt:

Inlägg av detroitsound » 2 januari 2007, 22:00

Hej alla förväntasfulla....

DGF är på gång och väntas ankomma i nästa vecka.

God fortsättning!

Camilla
Ny medlem

Den Gemensamma Fronten

Inlägg av Camilla » 4 januari 2007, 12:29

Kampanjen för att förmedla Den Gemensamma Fronten till Sverige är nu över, men ifall du ännu har intresse av att beställa Dvd-skivan kan du kontakta Benita Patosaari på Arcada via benita.patosaari@arcada.fi . Kom ihåg att det billigaste alternativet är att hämta skivan gratis från Arcada i Helsingfors.

Ha ett Gott nytt år!
Senast redigerad av 1 Camilla, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
svarta gardet
Medlem

Inlägg av svarta gardet » 6 januari 2007, 07:44

detroitsound skrev:Så här är läget när det gäller min massbeställning.....skickade betalningen för exakt 2 veckor sedan och väntar nu med spänning men
skulle dom inte dyka upp innan veckan är slut får jag nog mejla Finland.Så lång tid skall det normalt inte ta men dom kan ju haft förhinder?

//
Hej Detroitsound hur går det?...
Vissa har ju redan betalat dig....
Mvh

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem

Inlägg av Bagheera » 8 januari 2007, 02:19

Jag blir lite less då jag privat beställde och överförde pengarna 3 dec till Finland, ännu har inget kommit...

Grille
Medlem

Inlägg av Grille » 8 januari 2007, 09:23

Nån mer som har tekniska problem? Multimediadelen som man kör i datorn fungerar perfekt men när det kommer till dvd delen krånglar det. Det spelar ingen roll om jag kör på datorn eller via dvd spelaren vid tv:n, Den kommer inte igång. På pc.n använder jag mediaplayer classic. Intro-sidan och musik kommer upp men när jag klickar på film händer inget.

På min ganska nya externa dvd-spelare så ser man inte ens intro-sidan utan man kommer till något slags "root" där man bara ser olika filer. Filmen borde ju bara starta. Före jul lyckades jag "manuellt" få ingång någon av filmerna genom leta upp dem på skivan. Men så skall det inte vara. Allt skall ju starta utan några problem

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Kontakt:

PC

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 8 januari 2007, 10:30

Hej Grille!

Jag har inget direkt ansvar, men indirekt eftersom jag tipsat om skivan. Blir alltså ändå bekymrad över dina problem med DVD-delen. Någon fler som haft liknande? Jag kan själv se DVD-delen på bägge av våra datorer men ej på vår DVD-spelare.

Jag är inte särskilt teknisk av mig men antar att det hela beror på att skivan är från 2003 men vår DVD-spelare från 2006. Våra datorer är några år äldre.

Kort sagt föreslår jag att du ser DVD-delen hos någon kompis eller släkting som har en dator eller DVD-spelare med några år på nacken. Jag beklagar att du inte verkar kunna se den på dina egna apparater.

Grille - hoppas att du kan hålla med om att det ändå varit värre om CD-ROM-delen varit omöjlig för dig att se hemmavid. För den vill man ju kunna återvända till och kolla saker i - det är ju som en uppslagsbok. DVD-delen räcker det med att se två gånger eller så.

Bästa hälsningar,

Lars

Grille
Medlem

Inlägg av Grille » 8 januari 2007, 11:27

Arcada skulle knappast släppa ut något som inte var ordentligt testat. Felet liggger säkert hos min utrustning. Kanske någon inställning? Skall testa hos släkt och vänner. Men som sagt; den vikigaste delen är multimediadelen och den går helt utan problem

Mvh Grille

detroitsound
Medlem
Kontakt:

Inlägg av detroitsound » 8 januari 2007, 22:16

svarta gardet och ni andra som väntar...paketet skall vara på väg sedan i Fredags.

mvh

Camilla
Ny medlem

Tekniska fel och beställda skivor som inte anlänt

Inlägg av Camilla » 14 januari 2007, 12:24

Hej alla.

Jag beklagar att ni haft problem med Dvd:n, det är verkligen synd. Vi tryckte en ganska stor upplaga av skivan och jag har ett par gånger stött på problem. Av dessa problem var en i själva skivan och den andra i spelaren, den tycks ibland ha problem med LG märkens spelare. Ifall ni inte får den att fungera kontakta Benita Patosaari på Arcada och be att hon skickar er en ny skiva kostnadsfritt. Jag kan inte tänka mig att det är något annat, eller sedan är spelaren för modern. :) Skivan är producerad 2003 och skivorna blir föråldrade inom några år. Tyvärr framskrider tekniken väldigt fort i dagens läge. Då vi producerade skivan testade vi den noggrant på olika platformer och i olika spelare. Vi skulle nog aldrig ge ut något utan att noggrannt testa det.

Ni som inte fått era skivor trots betalningen kontakta Benita Patosaari genast. Jag har skickat skivor till alla som skickat mig en kopia på kvittot via e-post per den 5.1.

Jag beklagar att ni haft besvär med detta och hoppas att alla får sina skivor.

Grille
Medlem

Inlägg av Grille » 14 januari 2007, 13:03

Läste manualen till min ca 18 mån gamla Samsung externa dvd spelare- Står:" Den här spelaren hanterar inte CD-ROM, DVD-ROM etc. Sätt i en DVD eller CD". Förmodligen räknas DGF som en "DVD-ROM"? Eller?

Att den inte funkar på datorn kan bero på att jag har precis 256 ram. Men det gör mig inte så mycket. Passar på att se filmerna hos någon kompis. Uppslagsdelen, den viktiga, fungerar ju.

----
Komplettering 15 jan 07. Nu fungerar allt som det ska via datorn. Kör Media Player Classic. Gick inte få igång filmerna genom att klicka på " Se filmen", "Personer" eller "extra film" eller vad de olka alternativen heter. Men går man upp i menyn och manuellt väljer olika kapitel så funkar det. Det är bara att välja tex kap 1 så rullar allt igång.

detroitsound
Medlem
Kontakt:

Inlägg av detroitsound » 20 januari 2007, 15:50

Toppengrej!! Bra bilder och intervjuer.....

Helgen är räddad!

Än så länge har jag postat iväg 12 stycken (idag alltså,hann inte igår.Det ta ju en stund att packa).

Mvh

Skriv svar