Vad läser du just nu?

Skriv svar
Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 2 december 2006, 11:02

Jag har nu böjat läsa "Caesar's Legion: The Epic Saga of Julius Caesar's Elite Tenth Legion and the Armies of Rome" av Stephen Dando-Collins.

/Marcus

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 2 december 2006, 16:00

Läste på två dagar ut "Göteborg under andra världskriget" av Bengt A. Öhnander. Positivt överraskad, visserligen väldigt lite textmassa, mest bilder och "tidningsrubriker" - men boken var stämningsfylld.

Dessutom var den full av anekdoter ifrån kriget, del del saker som man hört förut och en del nytt. Bland det jag inte hört förut var att Hemliga Polisen (nuvarande SÄPO) tidvis låg i Slusshuset vid Trädgårdsföreningen och spanade på tyska konsulatet i Posthuset på andra sidan Fattighusån.

Användarvisningsbild
dan banan
Medlem

Inlägg av dan banan » 2 december 2006, 16:46

Just nu läser jag Högt bland saarijärvis moar av Väinö Linna, den är bra! ser fram emot att läsa Upp trälar och Söner av ett folk!

/dan

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 4 december 2006, 18:30

"Idioten" av Dostojevskij

zanza67
Provmedlem

Inlägg av zanza67 » 5 december 2006, 23:11

Zamoyski, Adam - 1812: Napoleons marsch mot Moskva

Mkt bra bok. Först beskrivning av det politiska läget, sedan personerna Napoleon/Alexander. Mängder av ny informatiuon för mig om marschrutter o lägen för de olika lägren att göra stora framsteg. Dock slås jag lite av hur ofta alla fel belyses trots att det är idag....Napoleons missade chansen där o där...Kuzutov var för feg etc men det är samma i alla litterära verk.

Fruktansvärda skildringar av återtåget och framförallt Smolensk, Borodino samt marschen över Berezina som främst tydligen drabbade den civila svansen.

5***** men den inköpta dagboken från Jakob WALTER- Fotsoldat i Napoleons armé tycker jag ännu mer om...

Användarvisningsbild
Putte1982
Ny medlem

Inlägg av Putte1982 » 5 december 2006, 23:41

"Adolf Eichmann -Byråkrat och massmördare" av David Cesarani

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 6 december 2006, 01:58

Förra veckan var det Cornelius Ryans "En bro för mycket". Just nu är jag halvvägs genom "The battle for Ginkel Heath near Ede" av C.E.H.J. Verhoef.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 6 december 2006, 17:06

Har nu läst klart och ska ikväll påbörja "The harvest of ten years".

mvh/ Daniel

Martin Månsson
Medlem

Inlägg av Martin Månsson » 6 december 2006, 18:14

Zwangsarbeit und Vernichtung: Das Wirtschaftsimperium der SS - Oswald Pohl und das SS-Wirtschafts-Verwaltungshauptamt 1933 - 1945 av Jan Erik Schulte

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 6 december 2006, 19:54

"The Few" av Alex Kershaw, om de frivilliga amerikanska piloterna i RAF under slaget om England. Det är ett recensionsexemplar, så ni kommer att få läsa vad jag tyckte om den inom en inte alltför avlägsen framtid.

bandykullan
Medlem

Inlägg av bandykullan » 18 december 2006, 23:09

Stockholms blodbad av Lars Ericson Wolke, mycket lättläst bok, som går igenom det mest kring blodbadet. Börjar med bakgrunden ända från Magnus Eriksson, gör också en hel del jämförelser med liknande händelser i Europa och vad som skiljer dem åt. Kul också att läsa en genomgång av historikernas debatter om skuldfrågan. Boken kommer överlag inte med några direkt nya fakta, men den ser till att allt finns samlat i en bok.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 19 december 2006, 00:47

"Ordinary Men" av Christopher Browning. Ruggig läsning om hur litet steget kan vara från anständig människa till mördare. Jag hade en fråga om boken och mailade professor Browning, som svarade inom 24 timmar - det är klass!

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 19 december 2006, 07:29

B Hellqvist skrev:"Ordinary Men" av Christopher Browning. Ruggig läsning om hur litet steget kan vara från anständig människa till mördare. Jag hade en fråga om boken och mailade professor Browning, som svarade inom 24 timmar - det är klass!
Wow, ja verkligen. Har själv samma ovana att maila författare och det tillhör inte vanligheten att de svarar. Nu är man ju nyfiken men vad var frågan förresten?

Läser en ohistorisk bok just nu. Har fått en vurm för da vinci kods changern.
Kartografensbibliotek av Jon Fasman.

Sonderling

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 19 december 2006, 11:04

Läste ut Svenskar i Krig av Lars Gyllenhaal och Lennart Westberg i helgen. En hel massa intressanta personöden varav en del, av visserligen förståeliga skäl, behandlas lite väl snabbt. Svenska krigsöden är uppenbarligen en källa man kan ösa mycket ur.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 19 december 2006, 11:21

sonderling skrev:Wow, ja verkligen. Har själv samma ovana att maila författare och det tillhör inte vanligheten att de svarar. Nu är man ju nyfiken men vad var frågan förresten?
Jag har väl haft tur - jag har fått svar från de flesta jag frågat, som Peter Englund, Dick Harrisson, Deborah Lipstadt (hon som blev stämd av Irving) och "Johann Voss" ("Soldat i Waffen-SS"). Min fråga till Browning rörde massakern i Józefów, och om inte fler av bödlarna försökte undvika sin uppgift, baserat på den långa tid det tog att mörda de 1500 judarna.

Skriv svar