Under Hitlers fängelsetid så var man helt klart inne på att ta över makten, det hade under Hitlers frånvaro - och hans senare förbud mot att deltaga som talare på möten - blivit en öppen schism mellan vänster och högerfalangen inom partiet.wreezig skrev:Patrik , jag kanske har missbedömt Röhms maktambitioner men Bröderna Strasser var väl ganska så inställda på att försöka utmanövrera Hitler om jag inte minns helt fel.
När väl Hitler kommit fått ordning på partiet i söder (som av hävd var mer höger eller konservativt inriktat) så gav han sig på att ta tag i bråkstakarna i norr.
Faktum var att en av bröderna Strassers största beundrare - framt ills han mötte Hitler - var Josef Goebbels.
Jag tror aldrig de fått tagit makten, det hade Reichwehr sett till. Den orsak som gjorde att Hitler kunde ta makten var just hans möjlighet att knyta upp militären till sig och även en rad mäktiga magnater.Jag undrar hur historien sett ut om dom tagit makten i NSDAP , hade det blivit ett likadant krig som det blev eller skulle dom närma sig Sovjet?
Strasser och vänsterfalangen hade givetvis inte dessa möjligheter, utan sågs av både armén och magnaterna som ett hot.
Ett NSDAP utan Hitler hade sålunda aldrig tagit makten 1933 - och hade vänsterfalangen tagit över styret efter 1933 hade detta oundvikligen slutat i militärkupp.
Greoger Strasser dödades under de långa knivarnas natt, medan hans bror Otto gick i landsflykt. Han dog förövrigt 1974.Hur gick det för Bröderna Strasser förresten , en överlevde väl kriget har jag för mig.
Värre än mig?Trött på att bli förbannad och sorgsen över att det finns så mycket dumhet i ett utvecklat land som Sverige.
8)Fast när jag har druckit en öl och är på provokationshumör sticker jag dit , jag har insett för länge sedan att det inte går att föra en debatt där.