var gör man det?Sgt 83 Pluton skrev:Så där. Då har jag anmält mig som statist. Hoppas att förhållandena blir lite annorlunda (i positiv riktning) jämfört när jag var med och "statistade" under inspelningen av "Arns rike"... Någon mer som anmält sig?
Roman Arn blir spelfilm.
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
När var du med? Jag var statist vid inspelningen i februari 2003. Jäkla snåla Troja television kunde inte ens ge oss en kopia på det inspelade materialet, än mindre betala något som liknade statistlön. Det lär väl bli seriösare med en riktig filminspelning.Sgt 83 Pluton skrev:Så där. Då har jag anmält mig som statist. Hoppas att förhållandena blir lite annorlunda (i positiv riktning) jämfört när jag var med och "statistade" under inspelningen av "Arns rike"... Någon mer som anmält sig?
- Fredrik Andersson
- Medlem
@Mattep74:
http://www.arnmagnusson.se/pdf/statistanmalan.pdf
@B Hellqvist:
Var med och sprang omkring en hel helg i september 2003 över några fält utanför Skara. Vi bodde i en skola i anslutning till museumet. Gratis mat under delar av helgen, men annars var allt på egen bekostnad.
http://www.arnmagnusson.se/pdf/statistanmalan.pdf
@B Hellqvist:
Var med och sprang omkring en hel helg i september 2003 över några fält utanför Skara. Vi bodde i en skola i anslutning till museumet. Gratis mat under delar av helgen, men annars var allt på egen bekostnad.
- SolitaryMan
- Medlem
Då verkar det vara klart med huvudrollen. Relativt okände Joakim Nätterkvist blir Arn, antar att han får gestalta honom i flera olika åldrar.

Mer att läsa i DN: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=3
Värt att notera är att även dagens Metro hade en artikel om detta, under rubriken "Vikingafilm".

Mer att läsa i DN: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=3
Värt att notera är att även dagens Metro hade en artikel om detta, under rubriken "Vikingafilm".
-
Herr Nilsson
- Medlem
Nu var det ju ett tag sen jag läste böckerna, men vilka är de slemma danskar Arn måste tampas med? Var han inte uppväxt i Danmark? Eller menar de regissören?DN skrev:Arns äskade Cecilia, den andra huvudrollen, är ännu inte färdigförhandlad och inte heller är det klart vilka som blir de slemma danskar Arn har att tampas med.
Av någon anledning tycks inte HTML fungera...
Ska bli intressant att höra hur de lyckas med 1800-talssvenskan.SolitaryMan skrev:Mer att läsa i DN: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=3
SolitaryMan skrev:Värt att notera är att även dagens Metro hade en artikel om detta, under rubriken "Vikingafilm".
Tyckte också det lät förfärligt först, men jag tror inte att det är något större problem i praktiken. Och medeltids-svenskan är ju ändå utesluten, n'est-ce pas?mustamato skrev:Ska bli intressant att höra hur de lyckas med 1800-talssvenskan.
Peter Flinth och Jan Guillou är överens om att språket som talas i filmen kan vara skillnaden mellan kvalitet och kalkon. Det kan inte vara medeltidsvenska för det förstår vi inte och heller inte modern svenska med dess tidsbestämmande uttal och maner.
- Vårdad 1800-talssvenska med inslag av äldre ord. Accenter från danska och norska kommer vi att använda. Det är mycket viktigare att lyckas med det än att varenda svärdsknapp ska vara tidstypisk, säger Jan Guillou.
- Djinghis Khan
- Medlem
Verkar lovande att de tar in "okända" skådisar. Filmen hade bara blivit löjlig med Rolf Lassgård, Lennart Jähkel eller Mikael Persbrandt.
Hur många här ska förresten söka som statister? Jag har fortfarande mina dubier - dels verkar hela organisationen kring statistvärvandet vara helt luddig och oseriöst, och jag vill absolut inte ställa upp ifall filmerna blir en plattform för Guillous politiska agenda
Hur många här ska förresten söka som statister? Jag har fortfarande mina dubier - dels verkar hela organisationen kring statistvärvandet vara helt luddig och oseriöst, och jag vill absolut inte ställa upp ifall filmerna blir en plattform för Guillous politiska agenda
Från HF:
Med all respekt för tidstrogenhet - om en filmproduktion skulle börja med demografiska undersökningar av 1100-talets Götaland när man tar fram statister, då skulle jag få mina dubier. Det finns naturligtvis en väg mellan absolut perfektion och D&D.
Var finns denna lista?Djingis Khan skrev:Riddare, Gycklare, "Kämpare", Vandrare - ja det är ju "verkligen" 1100-talets Sverige och dess befolkning i ett nötskal...
Med all respekt för tidstrogenhet - om en filmproduktion skulle börja med demografiska undersökningar av 1100-talets Götaland när man tar fram statister, då skulle jag få mina dubier. Det finns naturligtvis en väg mellan absolut perfektion och D&D.
- Belisarius
- Medlem
- Djinghis Khan
- Medlem
Trådskaparen Anakena efterfrågade ursprungligen i sitt inlägg, som nu är moderat, att man från filmbolagets sida ville ha "Riddare, gycklare, kämpare och vandrare". Man har tydligen inget intresse att ha bönder, hantverkare och präster/munkar - trots att dessa verkligen förekommer i Guilllous böcker. Jag kräver inte att man ska visa en köksbänksrealistisk film i dokumentär stil, men vill man ha en film med gycklare och "vandrare" kan man ju strunta i att söka statister och istället filma på vilket medeltidsjippo som helst (eller i en musikvideo av Nordman?).Hexmaster skrev:Från HF:Var finns denna lista?Djingis Khan skrev:Riddare, Gycklare, "Kämpare", Vandrare - ja det är ju "verkligen" 1100-talets Sverige och dess befolkning i ett nötskal...
Guillous böcker är inte fantasy, utan historiska romaner. De utspelas alltså i en bestämd historisk miljö, i en bestämd tid och en bestämd plats. Alltså på planeten Jorden under 1100-talets andra hälft och 1200-talets början, inte i Midgård under femte åldern eller i en "Galax för länge sedan, långt borta". Jag tycker det inte är för mycket begärt att man skapar en ytlig men någorlunda trovärdig historisk miljö. Vill ni se en film som tillmötesgår alla schablonbilder av medeltiden som en period med ädla riddare, gycklare och vandrare så visst - jag vill inte det.
JAG gläder mig åt att valet har fallit på en skådis som kan RIDA, född i en ryttarfamilj som han är.
Att sitta och titta på historiefilmer där riddaren sitter som en hösäck i uselt maskerad westernsadel och måste ha stuntman så fort det börjar gå undan - det är inte kul!
Helt i stil med att höra filmpersonerna tala arkaiserande historiesvenska och mest påminna om radions utrikeskorrespondenter på 60-talet.
Att sitta och titta på historiefilmer där riddaren sitter som en hösäck i uselt maskerad westernsadel och måste ha stuntman så fort det börjar gå undan - det är inte kul!
Helt i stil med att höra filmpersonerna tala arkaiserande historiesvenska och mest påminna om radions utrikeskorrespondenter på 60-talet.
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
- Djinghis Khan
- Medlem