Tempelherreorden i skönlitteratur & kultur
Tempelherreorden i skönlitteratur & kultur
Medan jag läste recensioner av Da Vinci-koden (filmen) och ännu en gång halvcyniskt konstaterade att alla konspirationsteorier kan bättras på med en dos tempelherreorden fick jag idén att katalogisera skönlitteratur (varför inte annan kultur också) där tempelherrarna finns med på ett hörn.
Alla genrer och infallsvinklar beaktas (så länge det inte spårar ur till andra krigiska munkordnar, historiska eller fiktiva, utan håller sig till tempelherrarna och deras efterkommande.) Hittills har jag kommit på:
Walter Scott: Ivanhoe
Umberto Eco: Foucaults pendel
Jan Guillou: Vägen till Jerusalem
Fler förslag?
Alla genrer och infallsvinklar beaktas (så länge det inte spårar ur till andra krigiska munkordnar, historiska eller fiktiva, utan håller sig till tempelherrarna och deras efterkommande.) Hittills har jag kommit på:
Walter Scott: Ivanhoe
Umberto Eco: Foucaults pendel
Jan Guillou: Vägen till Jerusalem
Fler förslag?
Det här är kanske väldigt långt ut, men faktum är att min allra första bekantskap med tempelherrarna var i en artikel på 80-talet med tänkbart bakgrundsmaterial till rollspelet Call of Cthulhu. Det gick ut på att tempelherrarna var arvtagare till assassinerna, som i sin tur var Cthulhu-dyrkare, något i den stilen. Naturligtvis 100 % påhitt, men framlagt i en akademisk allvarlig stil som säkert lurat några miljoner om det gått ut i Dan Brown-upplagor.
Min första kontakt med tempelriddarna var äventyrsdatorspelet Broken Sword på 90-talet som handlar om en deckargåta som har sin upprinnelse i tempelherrarnas försvunna skatt. Väldigt välgjort och spännande datorspel.. bra miljöer och roliga karaktärer.Hexmaster skrev:Det här är kanske väldigt långt ut, men faktum är att min allra första bekantskap med tempelherrarna var i en artikel på 80-talet med tänkbart bakgrundsmaterial till rollspelet Call of Cthulhu. Det gick ut på att tempelherrarna var arvtagare till assassinerna, som i sin tur var Cthulhu-dyrkare, något i den stilen. Naturligtvis 100 % påhitt, men framlagt i en akademisk allvarlig stil som säkert lurat några miljoner om det gått ut i Dan Brown-upplagor.
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Maurice Druon har skrivit den fantastiska romansviten "Les rois maudits" ("Den dömda ätten" på svenska) som behandlar upptakten till hundraårskriget. Där spelar Tempelherrarna en högst viktig roll, främst i första boken där den siste stormästaren Jacques de Molay bränns på bål och slungar ut sin förbannelse över den franska kungaätten, påven och sigillmästaren.
- Mathias Forsberg
- Medlem
- Belisarius
- Medlem
Tempelriddarna: Korstågen till det Heliga Landet av Piers Paul Read är också en ganska bra läsning. Tar dels upp orderns historia (förstås) men också dess roll i den politiska situationen i Outremer och turerna till orderns fall med brännandet av Jacques de Molay.
Billig läsning också, 79:- på Adlibris, kan vara ännu billigare nån annanstans.
Billig läsning också, 79:- på Adlibris, kan vara ännu billigare nån annanstans.
Senast redigerad av 1 Belisarius, redigerad totalt 8 gånger.
Stämmer kanske, minns inte så noga, annars kopplas ju gärna Graal ihopa med tempelherreorden. Var mest inlägg menat på skämt.Mako skrev:Är inte den gamla väktaren i filmen en helt vanlig (nåja, 1000 år gammal) värdslig korsriddare?gostap skrev:Indiana Jones och det sista korståget!
Mvh
Gostap
Mvh
Gostap
Inte riktigt, men heller ingen tempelherre:Mako skrev:Är inte den gamla väktaren i filmen en helt vanlig (nåja, 1000 år gammal) värdslig korsriddare?
http://www.imsdb.com/scripts/Indiana-Jo ... usade.htmlINDY
Who are you?
KNIGHT
The last of three brothers who swore an oath to find the Grail and to guard it.
INDY
That was seven hundred years ago.
KNIGHT
A long time to wait.