Tempelherreorden i skönlitteratur & kultur

Skriv svar
Bess
Medlem

Tempelherreorden i skönlitteratur & kultur

Inlägg av Bess » 20 maj 2006, 09:22

Medan jag läste recensioner av Da Vinci-koden (filmen) och ännu en gång halvcyniskt konstaterade att alla konspirationsteorier kan bättras på med en dos tempelherreorden fick jag idén att katalogisera skönlitteratur (varför inte annan kultur också) där tempelherrarna finns med på ett hörn.

Alla genrer och infallsvinklar beaktas (så länge det inte spårar ur till andra krigiska munkordnar, historiska eller fiktiva, utan håller sig till tempelherrarna och deras efterkommande.) Hittills har jag kommit på:

Walter Scott: Ivanhoe
Umberto Eco: Foucaults pendel
Jan Guillou: Vägen till Jerusalem

Fler förslag?

Användarvisningsbild
stigman
Medlem

Inlägg av stigman » 30 juni 2006, 22:45

läs om Mariakulten i orginalet ...blood and the holy graal...brown är en god vävare och insamlare

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 30 juni 2006, 23:15

Det här är kanske väldigt långt ut, men faktum är att min allra första bekantskap med tempelherrarna var i en artikel på 80-talet med tänkbart bakgrundsmaterial till rollspelet Call of Cthulhu. Det gick ut på att tempelherrarna var arvtagare till assassinerna, som i sin tur var Cthulhu-dyrkare, något i den stilen. Naturligtvis 100 % påhitt, men framlagt i en akademisk allvarlig stil som säkert lurat några miljoner om det gått ut i Dan Brown-upplagor.

Giancarlo
Medlem

Inlägg av Giancarlo » 1 juli 2006, 00:39

Hexmaster skrev:Det här är kanske väldigt långt ut, men faktum är att min allra första bekantskap med tempelherrarna var i en artikel på 80-talet med tänkbart bakgrundsmaterial till rollspelet Call of Cthulhu. Det gick ut på att tempelherrarna var arvtagare till assassinerna, som i sin tur var Cthulhu-dyrkare, något i den stilen. Naturligtvis 100 % påhitt, men framlagt i en akademisk allvarlig stil som säkert lurat några miljoner om det gått ut i Dan Brown-upplagor.
Min första kontakt med tempelriddarna var äventyrsdatorspelet Broken Sword på 90-talet som handlar om en deckargåta som har sin upprinnelse i tempelherrarnas försvunna skatt. Väldigt välgjort och spännande datorspel.. bra miljöer och roliga karaktärer.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 1 juli 2006, 01:17

Überkultiga dataspelet Deus Ex nämner tempelherrarna; Illuminati (som har en framträdande roll) framställs som deras arvtagare.

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 1 juli 2006, 02:52

Eller Mindscapes Azrael's Tear, som jag fortfarande inte har spelat klart.

Men missa för all del inte den norska da Vinci-koden: Sirkelens ende av Tom Egeland. Konspirationer på norska! Kan det bli skummare?

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 1 juli 2006, 10:34

Jan Guillou's fantasyepos om riddar Arn inte att förglömma.

Louise12
Medlem

Inlägg av Louise12 » 8 november 2006, 14:03

Maurice Druon har skrivit den fantastiska romansviten "Les rois maudits" ("Den dömda ätten" på svenska) som behandlar upptakten till hundraårskriget. Där spelar Tempelherrarna en högst viktig roll, främst i första boken där den siste stormästaren Jacques de Molay bränns på bål och slungar ut sin förbannelse över den franska kungaätten, påven och sigillmästaren.

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 8 november 2006, 16:58

Kan du tyska är Die Tempelritter. Mythos und Wahrheit av Martin Bauer ganska bra. Men jag har tyvärr inte läst någon bok på svenska eller engelska.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 8 november 2006, 17:04

Tempelriddarna: Korstågen till det Heliga Landet av Piers Paul Read är också en ganska bra läsning. Tar dels upp orderns historia (förstås) men också dess roll i den politiska situationen i Outremer och turerna till orderns fall med brännandet av Jacques de Molay.

Billig läsning också, 79:- på Adlibris, kan vara ännu billigare nån annanstans.
Senast redigerad av 1 Belisarius, redigerad totalt 8 gånger.

Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Kontakt:

Inlägg av gostap » 11 december 2006, 19:35

Indiana Jones och det sista korståget! :)

Mvh

Gostap

Användarvisningsbild
Mako
Medlem

Inlägg av Mako » 12 december 2006, 23:51

gostap skrev:Indiana Jones och det sista korståget! :)

Mvh

Gostap
Är inte den gamla väktaren i filmen en helt vanlig (nåja, 1000 år gammal) värdslig korsriddare?

Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Kontakt:

Inlägg av gostap » 13 december 2006, 00:03

Mako skrev:
gostap skrev:Indiana Jones och det sista korståget! :)

Mvh

Gostap
Är inte den gamla väktaren i filmen en helt vanlig (nåja, 1000 år gammal) värdslig korsriddare?
Stämmer kanske, minns inte så noga, annars kopplas ju gärna Graal ihopa med tempelherreorden. Var mest inlägg menat på skämt. :)

Mvh

Gostap

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 13 december 2006, 00:08

Mako skrev:Är inte den gamla väktaren i filmen en helt vanlig (nåja, 1000 år gammal) värdslig korsriddare?
Inte riktigt, men heller ingen tempelherre:
INDY
Who are you?

KNIGHT
The last of three brothers who swore an oath to find the Grail and to guard it.

INDY
That was seven hundred years ago.

KNIGHT
A long time to wait.
http://www.imsdb.com/scripts/Indiana-Jo ... usade.html

Skriv svar