Var Hitler en religös person? - ett påstående!

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Hjalmarsson
Ny medlem

Inlägg av Hjalmarsson » 12 december 2006, 00:05

Om man läser Speers memoarbok från Spandau får man veta följande (om det nu är sant):

Hitler var helt ateistisk men begrep (liksom Stalin) att religionen kunde vara viktig för att få folk att slåss. Många tyskar var emot bolsjevikerna beroende på sin kristna tro - och det kunde utnyttjas! I stridens hetta vände sig många soldater till religionen - därför måste religionen finnas med för att inte förstöra stridsmoralen.

Planerna för Tyskland efter kriget handlade om att avskaffa religionen helt och hållet. Hitler talade ofta om att den yngre generationen som uppfostrades utan religiös tro (men däremot med tro på den egna nationen och rasen) efterhand skulle tränga ut de kristna och alla kyrkor skulle kunna stängas.

Hitler hade inget annat än förakt till övers för Rosenbergs teutoniska rasläror eller den barnsliga fornnordiska mystik som odlades inom SS p.g.a. Heinrich Himmlers olika idéer (en syn som delades av de flesta nazikoryféerna utanför SS, typ Göring, Bormann eller Goebbels). Dock kunde man spela på det om det bidrog till krigsansträngningen: unga pojkar och SS-män drogs till det...

Den enda religion som Hitler någonsin sade något gott om var, enligt Speer, islam - sftersom den var krigisk, syftade till hänsynslösa offer för en högre idé, var skoningslös mot fienden och inte omfattade fåniga föreställningar som "förlåtelse" och att vända "andra kinden till". Det senaste bekäftas också av Joachim Fest i hans Hitlerbiografi som redogör för Führerns vansinne i bunkern under Tredje rikets sista dagar (27 april 1945), när han inser att sovjetkommunisterna och de judisk-plutokratiska västmakterna är militärt överlägsna: "om jag ändå hade utrotat all adel, allt borgerskap och alla eliter och ställlt mig i spetsen för en befrielserörelse för alla kolonialt förtryckta folk - framför allt de muslimska araberna" (Joachim Fest, Hitler, 1973, sid 1069 f).

Hitler religion verkar ha varit helt pragmatisk, kort sagt...

Libertas
Medlem

Inlägg av Libertas » 12 december 2006, 07:15

Herregud, vet ni inte ens att Hitler var född katolik? Nämns ju i varenda bok om honom.

Giancarlo
Medlem

Inlägg av Giancarlo » 12 december 2006, 07:56

Libertas skrev:Herregud, vet ni inte ens att Hitler var född katolik? Nämns ju i varenda bok om honom.
Det tror jag alla redan visste, men det betyder inte att han var katolik. Hitler var även född till Österrikare men han ville förneka att det ens funnits något som had hetat Österrike.

Inte heller ett dugg konstigt att man födses in i katolocismen om man föddes i Österrike, precis som man under samma tid blev automatiskt medlem i statskyrkan i Sverige vid födseln.
Senast redigerad av 1 Giancarlo, redigerad totalt 12 gånger.

Jens Yde
Medlem

Inlägg av Jens Yde » 12 december 2006, 16:06

Jamen, Hitler var da ekstremt religiøs. Hvem har interesse i at bortforklare det?

Han var af kristen herkomst. Var han protestant eller katolik? Kan man være begge dele på én gang? Hvis ikke, så var Hitler vel katolik. Han havde tilmed set Jomfru Maria. Ikke sandt? Akkurat som Jeanne d'Arc og mange andre har set noget.

Hvem er de mennesker, der vil bortforklare disse forhold? Hvordan betegner de sig selv?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 12 december 2006, 16:36

Jens Yde skrev:Jamen, Hitler var da ekstremt religiøs. Hvem har interesse i at bortforklare det?
Man kan inte bortförklara något som är osant. Om det är sant, vänligen visa det.
Jens Yde skrev:Han var af kristen herkomst.
Du skämtar naturligtvis.
Jens Yde skrev:Han havde tilmed set Jomfru Maria. Ikke sandt?
Bevisningen för detta efterfrågas i Hitler-var-sjuk-tråden, tror faktiskt den hör mer hemma där. :) Om någonstans.

Användarvisningsbild
LuNk4n
Medlem

Inlägg av LuNk4n » 19 december 2006, 02:25

Personen som postade citaten, som finns ovan i denna tråd, fick lite oskyldigt mothugg från
några personer. Här är ett exempel på hur det lät:
(Jag har tagit bort text från citaten som varit orrelevant för denna diskussion)
Just an observation here!
Saying religious things does not make one religious. It's more likely he was playing for the crowds; mighty rulers (be they good or bad) do not tend to be religious people in any true sense of the word.
"The Devil can quote scripture for his own purposes."
Any person with even a remote amount of shrewdness can use religion or atheism for evil by claiming to work for God or for reason.
...

Det intressanta dock är svaret han fick (från han med citaten) och som kanske kan ge lite ved på elden i den diskussion som förs här.
Hitler's christian beliefs are strongly illustrated in his personal writings and Mein Kampf, which were written before he acceeded to become the leader of Nazi Germany. His writings were auto-biographical and there is no basis on which you could state that what he wrote in them was propaganda of any sort. It was just honestly what he believed in, and he WAS a christian, wether christians like it or not.

[...]

... You belong to a certain religion by choice (and baptism). You can't seperate people who do evil in the name of religion and say they're not christians. They are, by choice, and Hitler was a catholic christian by choice (and baptism). This is an excuse that I often hear. Well they interpreted religion and used it to kill so he's not a true christian. Well you might not see that he is, but he sure thought himself to be a child of Christ, and he interpreted the religion his way because the possibility was there for it to be interpreted, as it has along history for many other gruesome acts.

This not to mention that the Pope at that time applauded Hitler's opposition of Russia as well as a series of bishops that supported his invasion of Russia. And you know what else? The Vatican was fully aware of the jewish masacres going on in Yugoslavia, and you know what Pope Pius did in the name of the Catholic Church? Nothing. He stood quiet and did NOTHING.

How about Hitler's policies. Mandatory prayer in schools, incrimination of abortion, incrimination of gays... Does that sound familiar?

MVH
/ Lunkan

KP-31
Medlem

Inlägg av KP-31 » 19 december 2006, 18:58

några citat ur Hitler’s Path to War (s. 182-3):

Hitler’s views on life after death were regularly aired in his private conversation. He believed in what he usually referred to as ‘Providence,’ to which he attributed the same mystic powers of explaining the inexplicable as Christians do to God. Hitler’s profound loathing for the clergy can probably be traced back to the religious teacher at his school, about whom he had a fund of distasteful anecdotes.

In 1939, Hitler regarded the Church as a vast and impersonal corporation surviving by unscrupulous methods and drawing colossal state subsidies. He privately pilloried its cunning amalgam of hypocrisy and big business. ‘God made man,’ he once said, ‘and man was made to sin. God gave man the liberty to do so. For half a million years God looks on while men tear each other’s eyes out, and only then does it occur to him to send his only begotten Son. Now, that’s a devil of a long way around.

As for the Bible, ‘that Jewish artefact,’ Hitler regretted that it had ever been translated into German. ‘Any sane German can only clutch his head in dismay at how this Jewish outpouring, this priestly babble, has persuaded his fellow Germans to cavort in a manner that we used to ridicule in the whirling dervishes of Turkey and the Negro races.’
Senast redigerad av 1 KP-31, redigerad totalt 23 gånger.

Libertas
Medlem

Inlägg av Libertas » 19 december 2006, 20:33

Jag kan inte minnas att jag läst att Hitler t ex förnekade Jesus. Han var så vitt jag vet till och med besatt vid att "judarna mördade Jesus". Nu har väl heller ingen påstått att Hitler förnekat Jesus existens, men jag anser att det visar på att katolicismen må ha haft ett stort och starkt inflytande i Hitlers liv. Vad är det som talar för att Hitler inte växte upp som en religiös pojke, likt alla andra barn i Österrike på den tiden?

Att dömma av det jag läst verkar det som att Hitler förkastade Gud, av flera kända skäl, men ingen kan ju med säkerhet fastställa att Hitler aldrig bad varje kväll innan läggdags eller vid svåra stunder. Gud och tro är för många en privat sak, så egentligen är diskussionen lite överflödig, om än intressant.

KP-31
Medlem

Inlägg av KP-31 » 19 december 2006, 20:57

Libertas skrev:Jag kan inte minnas att jag läst att Hitler t ex förnekade Jesus. .
hur skulle du tolka den här satsen:

God made man,’ he once said, ‘and man was made to sin. God gave man the liberty to do so. For half a million years God looks on while men tear each other’s eyes out, and only then does it occur to him to send his only begotten Son.

Libertas
Medlem

Inlägg av Libertas » 20 december 2006, 21:10

Istället för att leka kryptiska lekar så kan du väl tala i klarspråk. Tror det blir mer intressant för de flesta då. Börja med att ange källa och så kan vi spekulera vad vi tror efter det. Eller så kanske du inte vill eftersom det är revisionisten David Irwing som skriver detta. Hur som helst så kan ingen säga om Hitler bad till Gud eller inte. Dock tror jag det finns en benägenhet bland exempelvis nynazister att försöka förneka att Hitler på något sätt skulle vara ens en gnutta katolik. En god nazist ska ju precis som Himmler digga asatron och allt det där. :roll:

KP-31
Medlem

Inlägg av KP-31 » 23 december 2006, 18:26

Libertas skrev:Istället för att leka kryptiska lekar så kan du väl tala i klarspråk. Tror det blir mer intressant för de flesta då. Börja med att ange källa och så kan vi spekulera vad vi tror efter det. Eller så kanske du inte vill eftersom det är revisionisten David Irwing som skriver detta. Hur som helst så kan ingen säga om Hitler bad till Gud eller inte. Dock tror jag det finns en benägenhet bland exempelvis nynazister att försöka förneka att Hitler på något sätt skulle vara ens en gnutta katolik. En god nazist ska ju precis som Himmler digga asatron och allt det där. :roll:
Det var inte meningen att vara kryptisk. Jag tyckte bara att citaten var ganska självförklarande. Men ok, jag försöker vara tydligare: LuNk4ns ursprungliga fråga var ju om Hitler var religiös (en innerlig katolik)? På basen av citaten skulle jag inte kalla Hitler ateist som Speer gör, men troligen var han inte särskilt religiös heller (på ett kristligt sätt). Enligt min mening var han säkerligen inte någon innerlig katolik, eftersom en sådan person bör ha respekt för de katolska institutionerna.

Barndomen i ett katolskt land, har säkerligen lämnat spår i Hitler, men betyder inte alls att han var religiös som vuxen. Det finns väl gott om exempel på människor som haft religiös uppfostran, men som trots det inte är religiösa som vuxna. Att Hitler var medlem av den katolska kyrkan, behöver inte heller betyda mycket. Att träda ur kyrkan skulle ha varit mycket kontroversiellt vid den tiden. Trots att Hitler var diktator var han inte oberoende av folkets stöd. Pga den politiska aspekten skulle jag fästa mer uppmärksamhet vid hans privata uttalanden. Det stämmer att vi inte vet om han bad böner, men citaten tyder inte åt det hållet. Om du har bevis på annat vill jag gärna höra mera om dem.

Angående källan: jag har väl angett källan, den är Hitler’s Path to War och som du vet så är boken skriven av den Store Satan själv.

Libertas
Medlem

Inlägg av Libertas » 30 januari 2007, 22:16

Att Hitler var katolik fram till sin död råder det tydligen ingen tvekan om och det bekräftas i Tolands stora verk om Hitler...
Still a member in good standing of the Church of Rome despite detestation of its hierarchy ("I am now as before a Catholic and will always remain so"), he carried whitin him its teaching that the jew was the killer of God.

sid. 703
Man kan även tolka hans många kommentarer om att han var utsänd av Gud, och att Gud skulle stå på det tyska folkets sida som att han trots allt var religiös av sig.

Giancarlo
Medlem

Inlägg av Giancarlo » 31 januari 2007, 00:39

Själv tycker jag att teorin om att Hitler skulle vara religiiös tappar en hel del fäste när man tänker på vad nazisterna behandlade tyckte om den katolska tron officiellt.

Från:
http://www.calvin.edu/academic/cas/gpa/hjhandbuch.htm
Fritz Bennecke, Vom deutschen Volk und seinem Lebensraum, Handbuch für die Schulung in der HJ (Munich: Franz Eher, 1937).
The Christian church, above all the Roman Catholic Church, rejects racial thinking by claiming that "All men are equal before God." All who are of the Christian faith, be they Jew, a Negro from the jungle, or white, are better and more valuable to it than a German who is not a Christian. Saving faith is the only bond.

Proof that the Roman Catholic Church is acting against its better knowledge in rejecting racial thinking is clear from the following facts. There was once a danger that Jesuit goals would be subverted or redirected by Jewish members.The result was a ban on Jews becoming Jesuits. Today, the danger is long past, and the church wants to forget about it.

Why do we find the nonsense about human equality in Freemasonry, Marxism, and the Christian church? All three are more or less striving for world power. They therefore have to be "international." They can never accept racial, ethnic or national ties between people without giving up their goals.

Despite these major opponents, however, racial thinking is constantly winning ground. Truth is gradually winning. We need only think of the growing front of countries that are resisting the destructive influence of Jewry. And we recall the immigration laws of many countries that ban Jews or other unwanted groups.
Samtidigt finns det ju snack i tysk propaganda att man skulle försvara "kristna värderingar" från "juderiet". Men dessa kristna värderingar verkar mest vara ett förbehåll för tysk nationalism i den här pretexten vilket minner om Kejsardömets kristna propaganda.

Libertas
Medlem

Inlägg av Libertas » 31 januari 2007, 08:27

Nja, många präster stödde Hitler och vice versa. Att Hitler ansåg sig vara katolik fram till sin död verkar det ju inte råda någon tvekan om. Sedan vilka signaler olika nazister skickade ut är en annan sak. Ett exempel på dubbelsignalerandet inom nazismen: Hitler fascinerades enormt av Stalin, men utåt sett så menade man att Stalin var det värsta odjur som någonsin vandrat på denna jord.

Giancarlo
Medlem

Inlägg av Giancarlo » 31 januari 2007, 10:54

Libertas skrev:Jag kan inte minnas att jag läst att Hitler t ex förnekade Jesus. Han var så vitt jag vet till och med besatt vid att "judarna mördade Jesus". Nu har väl heller ingen påstått att Hitler förnekat Jesus existens, t.
Det finns INGA bevis för att han använde det argumentet, även om hans antisemitism byggde på den här traditionen. Finns det bevis vill jag ha ett direkt citat från Hitler eller nazistiska internskrifter eller propaganda.
Libertas skrev:men jag anser att det visar på att katolicismen må ha haft ett stort och starkt inflytande i Hitlers liv. Vad är det som talar för att Hitler inte växte upp som en religiös pojke, likt alla andra barn i Österrike på den tiden?
Hitlers attityd till religion som ledare för Tyska Riket. Dessutom så kan man säga att efter 1vk så var religionen på tillbakagång i Tyskland.

Din tro på att Hitler "skulle kunna vara religiös" är rätt ogrundad. Kom med något större istället för bara indicier som du inte kollat upp ens.

Skriv svar