Guds avbild
-
Lord Havelock Vetinari
- Medlem
Guds avbild
Enligt bibeln så skapade gud människan till sin avbild, men exakt vad innebär detta? Det kan ju knappast röra sig om en fysisk avbild, eller? Menar man att människans intellekt, moral och känslor är avbilder av guds? Samtidigt hävdar många religiösa att människan inte kan förstå gud och guds handlingar, och der rimmar illa med att vi mentalt skulle vara avbilder av gud. Vad tror ni?
Cartesius (Descartes) menade detta Att "människans intellekt, moral och känslor är avbilder av guds" vilket kyrkan blev ganska sura på i hans samtid.Hexmaster skrev:...Eller när Abraham & Sara får besök av Gud fader himself med änglar. Utan koll på hebreiskan utgår jag från att "fysisk avbild" är vad som gäller, inte mental. Vadå "knappast", varför inte? Att "människans intellekt, moral och känslor är avbilder av guds" - är ju ett helt annat område.
-
Lord Havelock Vetinari
- Medlem
Jag tror att den religiösa opinionen ändrades under tiden som första moseboken skrevs, tills andra moseboken, då moses förbjöd avgudadyrkan. Har väl också göra med att 1sta mosebokens författare inspirerades av babylon.Lord Havelock Vetinari skrev:"knappast" eftersom de kristna i dag tror på en gud som inte (nu längre i alla fall) manifesterar sig fysiskt i världen. men naturligtvis är det möjligt att det från början rört sig om en fysisk avbild.
-
Tomas Carlsson
- Utsparkad
Jag tror på det som står i Gamla testamentet. Och mycket av det som händer där händer för att den nya tiden ska ha erfarenhet. Gud prövar och visar till exempel att människa ska äga egendom och den innehåller mycket våld. Men eftersom GT antagligen ska visa misstag som inte ska hända men endå händer så måste det ju som sagt vara sant, och i GT står det ju att människan är skapad efter Guds avbild.
Sen hur Gud sen menar med avbild vet jag inte riktigt, Gud är ju mer som en ande som svävar i och runt materian. Men kanske menar han att vi inte är själva naturen - utan lever på planeten utan att riktigt vara anpassade för att överleva så som djur är utan istället styra över jorden - det är väl därför människan måste uppfinna och tillverka prylar för att klara sig.
Men om man fastnar för något som man inte förstår, så kan man göra som Martin sa: Lyft på hatten och gå. Med andra ord: Sitt inte och slösa tid på en onödig fråga.
Sen hur Gud sen menar med avbild vet jag inte riktigt, Gud är ju mer som en ande som svävar i och runt materian. Men kanske menar han att vi inte är själva naturen - utan lever på planeten utan att riktigt vara anpassade för att överleva så som djur är utan istället styra över jorden - det är väl därför människan måste uppfinna och tillverka prylar för att klara sig.
Men om man fastnar för något som man inte förstår, så kan man göra som Martin sa: Lyft på hatten och gå. Med andra ord: Sitt inte och slösa tid på en onödig fråga.
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
-
Tomas Carlsson
- Utsparkad
Man bör först läsa det Nya Testamentet om man är nykristen. Men annars så kan man ju läsa GT också. Men det är ju NT som gäller idag. Men jag läser både GT och NT.Markus Holst skrev:Varför inte det?Corsair skrev:Det är vår själ som är helig och skapad i Herrens avbild. Egentligen bör man inte läsa Gamla Testamentet öht om man är kristen eller inte särskilt insatt i judisk rabbink litteratur.
Men själva judendom är ju kristendom fast skillnaden är att judendomen som religon inte stämmer.
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Men det var i gamla testamentet som Gud skapade människan, inte i det nya.Tomas Carlsson skrev:Man bör först läsa det Nya Testamentet om man är nykristen. Men annars så kan man ju läsa GT också. Men det är ju NT som gäller idag. Men jag läser både GT och NT.Markus Holst skrev:Varför inte det?Corsair skrev:Det är vår själ som är helig och skapad i Herrens avbild. Egentligen bör man inte läsa Gamla Testamentet öht om man är kristen eller inte särskilt insatt i judisk rabbink litteratur.
Men själva judendom är ju kristendom fast skillnaden är att judendomen som religon inte stämmer.
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Ska först och främst be att få uppmärksamma följande:
Gud uppfattades som en högst påtaglig mansperson, tills filosofer och kyrkofäder trasslade till det. För ett längre resonemang, se Karen Armstrongs excellenta Historien om Gud.
Lindir skrev:I synnerhet ber jag er, med tanke på forumets allmänna policy, att inte hamna i politiska tyckardebatter eller religiöst propagerande/fördömande.
Finns det någon som är insatt som påstår detta?Corsair skrev:Egentligen bör man inte läsa Gamla Testamentet öht om man är kristen eller inte särskilt insatt i judisk rabbink litteratur.
Naturligtvis! Herren Gud som knallar omkring i trädgården, eller episoden med Abraham och Sara som jag nämnde ovan, eller vid Sinai: "Då skall jag ta bort min hand och du skall se mig på ryggen. Men mitt ansikte får ingen se."Lord Havelock Vetinari skrev:naturligtvis är det möjligt att det från början rört sig om en fysisk avbild.
Gud uppfattades som en högst påtaglig mansperson, tills filosofer och kyrkofäder trasslade till det. För ett längre resonemang, se Karen Armstrongs excellenta Historien om Gud.