Moder Svea
Moder Svea
Det heter moder Svea, men samtidigt fäderneslandet.
Vad är det som gäller- är vårt ursprung feminint eller maskulint?
Re: Moder Svea
NejSchwalbe skrev:Vad är det som gäller- är vårt ursprung feminint eller maskulint?
- Den stegrande kamelen
- Medlem
- Kontakt:
Fäderneslandet betyder väl "våra fäders land", "landet där våra (för)fäder levde". Bara för att de gamla gubarna bodde där behöver ju landet i sig inte vara manligt! Och det faller sig väl kanske naturligt att tänka sig "det land som fött oss" som kvinnligt. Men samtidigt finns det även manliga landspersonifikationer, typ Uncle Sam, så det är väl ingen självklarhet heller. Jag tror hur som helst inte att det finns någon lika stark genustradition kring detta som att man t ex alltid brukat betrakta fartyg som kvinnliga.Schwalbe skrev:Det heter moder Svea, men samtidigt fäderneslandet.
Jag begriper inte riktigt frågeställningen - vad är problemet? Att folk talar modersmålet i fäderneslandet?Schwalbe skrev:Det heter moder Svea, men samtidigt fäderneslandet.
Vad moder Svea beträffar så är hon ju en symbol för landet, inte någon "urmoder". Hon är tydligen inte mycket mer än 300 år gammal heller.
Finns som bekant flera "nationspersonifikationer" som det så vackert heter. Har hittat dessa på wikipedia:

Holger Danske Danmark

John Bull England

Suomi-neito Finland

Marianne Frankrike

Ola Nordmann Norge

Zé Povinho Portugal
???
Jock Tamson's Bairns(Children) Skottland

Britannia Storbritannien

Moder Svea Sverige

Germania Tyskland

Uncle Sam USA
Män/kvinnor...så gott som dött lopp(Fast det finns säkert fler). Vad som avgör kön på dessa figurer har jag ingen aning om, kanske beror på i vilket syfte de används?
Mvh, Sören

Holger Danske Danmark
John Bull England

Suomi-neito Finland
Marianne Frankrike
Ola Nordmann Norge
Zé Povinho Portugal
???
Jock Tamson's Bairns(Children) Skottland

Britannia Storbritannien

Moder Svea Sverige
Germania Tyskland
Uncle Sam USA
Män/kvinnor...så gott som dött lopp(Fast det finns säkert fler). Vad som avgör kön på dessa figurer har jag ingen aning om, kanske beror på i vilket syfte de används?
Mvh, Sören
Jag har försökt hitta historien bakom "Moder Svea" - det enda jag får fram är att Wikipedia anger att den skulle skapats av Anders Leijonstedt, vilket inte säger mig någonting.
Har för övrigt också funderat på varför man ibland talar om ett land som "moderland" och ibland som "faderland" - men har aldrig fått någon rätsida på det.
Har för övrigt också funderat på varför man ibland talar om ett land som "moderland" och ibland som "faderland" - men har aldrig fått någon rätsida på det.
-
Ohlmarxisten
- Medlem
Ja, det handlar väl om ett antal olika traditioner och retoriska syften (som sedan har blandats och förnyats på olika vis). Vi har ju till exempel en rad beväpnade kvinnor (Brittania, Germania, Moder Svea, …) och en rad män med ursprung i satiren (John Bull, Uncle Sam, Johnny Canuck, …). Sedan verkar det finns ett antal andra traditioner och mängder av bastarder.S.Jonsson skrev:Män/kvinnor...så gott som dött lopp(Fast det finns säkert fler). Vad som avgör kön på dessa figurer har jag ingen aning om, kanske beror på i vilket syfte de används?
De kvinnliga personifikationerna verkar för övrigt ha fått en ny retorisk funktion på senare tid:
Gudrun Schyman skrev:Countries are women (Mother Svea, Mother country) which men in power may penetrate (invade) and bring to submission(occupy).
Vilken bisarr jämförelse. Vad säger britterna (Britannia) och fransoserna (Marianne) m.fl. om denna liknelse?
Men vad denna tråd beträffar så ser jag fortfarande inte var problemet ligger -- rent logiskt/biologiskt krävs ju båda sorterna för att det ska bli ett folk, så de enda alternativen är att skaffa ett par (som Sovjet hade, om ni vet vad jag menar) eller en hermafrodit.
Men vad denna tråd beträffar så ser jag fortfarande inte var problemet ligger -- rent logiskt/biologiskt krävs ju båda sorterna för att det ska bli ett folk, så de enda alternativen är att skaffa ett par (som Sovjet hade, om ni vet vad jag menar) eller en hermafrodit.
"Moder Jord" är ett begrepp i urgamla hedniska religioner liksom man talade om moderlandet på den tiden när man hade kolonier som ett klargörande av vilken del av riket man menade. På medeltiden hade ju Sverige "kolonier"; Norge, Finland, i Tyskland och i Karibien. Fäderneslandet låter som en av alla dessa otaliga mer eller mindre lyckade översättningar från tyskan, "Das Fatherland".
- Ender Wiggin
- Medlem