Det var ett par dagar jag kollade in skalman nu men men nu lägger jag mig i igen och för en gångs skull svamlar jag inte massa hypoteser
Appropå strängens fråga... "När uppfanns långbå(n)garna; Svaret är tidigast stenåldern!!! eller hur långt man nu kan komma. Men stenåldersbågar har återfunnits och jag har läst om en dåre som jagade vildsvin med en rekonstruktion av en flatbåge från stenåldern.
Vildsvinsjakt kräver en hel del av projektilen (se gärna min hemsida om skottverkan under jakt) vilket för mig in på frågan om harnesk som förs här.
För det första i vanlig ordning en hypotes; kanske stålet förbättrats under perioden mellan 1300 och 1600? Så att en pil kunde tränga igenom en 1300-tals rustning men inte ett 1600-tals harnesk? Och visst provade man harnesk genom att provskjuta kulor mot dem! Kanske inte "värjharnesken" som nämnts här över dock.
Men så till det jag lovade säga utan nattmössa på;
En 90 lb långbåge, vilket förmodligen är en relativt svag stridsbåge om man skulle rådfråga en Waelsisk bågskytt vid tiden för aggincourt, spränger länkar även i en nitad ringbrynja..... jag har provat själklart inom rimligt avstånd! I mitt fall 75 meter med en vanlig sportspets. En medeltida nålspets trängde upp ringen effektivare ändå.
Däremot rustningen..... ställer mig tvekande till det. Förmodligen möjligt med en tung båge och tokkort avstånd. Men de engelska bågskyttarnas succé berodde (tror jag) på att delar av hästarna var oskyddade. Hästarna blev sårade skrämda och detta smittade förmodligen av sig även på osårade hästar. Och allt detta flera hundra meter från de egna leden. I kombination med terrängen vann detta engelsmännens seger (igen....tror jag)
Till sist måste jag bara instämma med tidigare debattörer att det är en myt att medeltida rustningar var klumpiga. Särskillt under 1300-talet och framåt! Gå till rustkammaren och titta vet jag. De enda håll en rustning inte lät sin bärare böja sig åt var de håll som pubertala gymnastflickor från kina inte skulle få för sig att prova på
/Björn