Franska kolonialtruppernas uppträdande under andra VK

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
mustamato
Medlem

Franska kolonialtruppernas uppträdande under andra VK

Inlägg av mustamato » 26 november 2006, 00:53

Finns det någonstans man kan läsa mer om franska kolonialtrupper (Troupes Coloniales) under andra världskriget? Jag menar i synnerhet de som fortsatte slåss efter 1940, men även de som slogs i Frankrike 1940 är av intresse.

Jag läste på ett annat forum att det gått en dokumentär på italiensk TV för några månader sedan om Monte Cassino. De marockanska trupperna hade av de allierade befälhavarna givits fria händer och de hade uppträtt synnerligen svinaktigt mot civilbefolkningen (våldtäkter etc.). I dokumentären påstod ett ögonvittne rentav att en ung flicka som marockanerna skulle förlusta sig med lyckades fly och sprang till en postering med kanadensiska militärpoliser, dessa beväpnade sig och sköt ihjäl marockanerna.

Frågan är om disciplinproblemen var vanliga hos kolonialtrupperna överlag?

Hellbastard
Medlem

Inlägg av Hellbastard » 29 november 2006, 00:19

Min känsla är att disciplinproblemen inte skiljde sig inom dessa enheter. Eftersom stora delar av den europeiska allmänheten gärna betraktade afrikaner och andra utomeuropéer som "stora barn", har en del skildringar tenderat att framställa dem som mer odisciplinerade än de i själva verket var. De flesta franska (och andra allierade) militärer var överens om att kolonialtrupperna gott och väl levde upp till förväntningarna.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 29 november 2006, 07:22

Uh, jag får lite dåliga vibbar av ämnet. Låter det inte som gammal tysk propaganda från kriget?
Tvärtom kan jag tänka mig att deras diciplin kunde vara hårdare eftersom de har fördommarna emot sig. (ungefär som svarta amerikanska soldater fick vara duktigare men endå betraktades som mindre vetande.)
I dokumentären påstod ett ögonvittne rentav att en ung flicka som marockanerna skulle förlusta sig med lyckades fly och sprang till en postering med kanadensiska militärpoliser, dessa beväpnade sig och sköt ihjäl marockanerna.
Fast jag kan mycket väl tänka mig att marockaner våldtar en ungflicka, de är väl som alla soldater, jag kan tänka mig att Amerikanska soldater kan vålda också (har ju precis hänt :wink: ).

Jag kan också tänka mig att kanadickerna i detta fall såg hemska araber och beslöt att göra processen kort, istället för att arrestera dem.

Men det ska bli intressant om nån har mer fakta på hand i detta ämne.

Sonderling

Stefan
Medlem

Re: Franska kolonialtruppernas uppträdande under andra VK

Inlägg av Stefan » 29 november 2006, 09:09

mustamato skrev:De marockanska trupperna hade av de allierade befälhavarna givits fria händer och de hade uppträtt synnerligen svinaktigt mot civilbefolkningen (våldtäkter etc.).
Tja, om allierade befälhavare givit truppen fria händer, så vems är felet i första hand: befälets eller manskapets?

Dålig disciplin är farlig för vilken trupp som helst. Vi behöver inte söka exempel.

Men fria händer betyder ju i sammanhanget i praktiken att man VILL att de sätter igång med övergrepp...

Det är detta som är intressant här, om rapporten är korrekt.

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 29 november 2006, 09:12

Jag har en färsk intressant utvikning i detta ämne. Det är ett mindre välkänt faktum att tyskarna har under Frankrike-kampanjen vid flera tillfällen avrättat svarta soldater. För att de var svarta, OCH för att de stred bra och effektivt. Ingen tysk kom förbi och många stupade medan de försökte.

Just nu håller jag på att läsa Knut Ståhlbergs nyutkomna biografi om DeGaulle. På s. 167 berättas det om Jean Molin [edit. Moulin, frid över hans minne], prefekten i Chartres (som senare blev en av de stora motståndsledarna). Han stannade kvar i den panikdrabbade staden. Ordning och reda rådde tack vare hans ansträngningar. Så kom tyskarna, och nästan genast krävde de av prefekten att skriva under ett protokoll. Protokollet anklagade de svarta fransk-senegalesiska trupper som försvarat tillträde till staden om våldtäkter på kvinnor, mördande av barn. Säkert också annat.
Moulin vägrade. Tyskarna insisterade. När han ståndaktigt vägrade, arresterades han och torterades svårt. Så svårt att Moulin ansåg sig vara tvungen att begå självmord för att inte riskera att bryta samman.
Som tur för honom och så småningom Fria Frankrike hittades han innan han förblött...

Intressant det här. Att nazisterna avrättade dessa förstklassiga soldater är inte okänt. Men att de gjorde sig så mycket besvär för att ge det hela en respektabel polityr...
Senast redigerad av 2 Stefan, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Rancid
Medlem

Inlägg av Rancid » 1 december 2006, 12:04

Svarta soldater var ju extremt överrepresenterade bland de som dömdes för grova brott i US Army under andra världskriget i Europa. Speciellt tydligt är det när det gäller sexbrott. Jag tror inte det är någon som tror att den statistiken är representativ för den verkliga fördelningen av brotten som begicks. Säger nog mer om hur rasistisk armen var under den tiden.
Där befäl och andra soldater oftast skyddade vita soldater som anklagades för övergrepp, var man snarare överdrivet hårda mot svarta soldater. Speciellt om det var frågan om svarta som hade relationer med vita kvinnor.

Den rasistiska synen präglade säkerligen också inställningen till de afrikanska och arabiska soldaterna i de fria franska styrkorna.
Vad jag känner till så var disciplinen bland de franska trupperna överlag sämre än bland de övriga västallierade men jag är skeptisk till att kolonialtrupperna skulle vara mer odisciplinerade än de övriga franska trupperna.

Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Medlem

Re: Franska kolonialtruppernas uppträdande under andra VK

Inlägg av Ragnar Svedje » 28 december 2006, 07:58

mustamato skrev:De marockanska trupperna hade av de allierade befälhavarna givits fria händer och de hade uppträtt synnerligen svinaktigt mot civilbefolkningen (våldtäkter etc.). I dokumentären påstod ett ögonvittne rentav att en ung flicka som marockanerna skulle förlusta sig med lyckades fly och sprang till en postering med kanadensiska militärpoliser, dessa beväpnade sig och sköt ihjäl marockanerna.

Frågan är om disciplinproblemen var vanliga hos kolonialtrupperna överlag?
Intressant frågeställning.

Jag kan varmt rekomendera en biofilm som nyligen haft premiär i Sverige (trots att den har några år på nacken).

Infödd Soldat

Originaltitel: Indigènes

http://www.svd.se/dynamiskt/rec_film/did_14223171.asp

http://www.indigenes-lefilm.com/

Enligt den filmen blev araberna styvmoderligt behandlade trots att de frivilligt åkt till Frankrike för att kämpa mot tyskarna. De fick lite och inget beröm för sina förtjänster men deras fel och brister blev däremot uppmärksammade.

Feldwebel Otto
Utsparkad

Inlägg av Feldwebel Otto » 29 december 2006, 23:08

Stefan skrev:Det är ett mindre välkänt faktum att tyskarna har under Frankrike-kampanjen vid flera tillfällen avrättat svarta soldater. För att de var svarta, OCH för att de stred bra och effektivt. Ingen tysk kom förbi och många stupade medan de försökte.
Tvärtom, ett antal kolonialsoldater plundrade och skövlade ganska rejält i Belgien i maj 1940 under sin reträtt. Mig veterligen avrättades dessa inte av tyskar utan av belgiska myndigheter (förvisso med hjälp av det tyska goda minnet).

När det gäller påståendet att 'ingen tysk kom förbi', så undrar jag var du hittat detta? Var det något ställe tyskarna normalt sett gick någorlunda förlustfria från strid var det just mot franska kolonialsoldater (om dessa ej var franska algeriet-kolonister).

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 30 december 2006, 01:16

Finns utförliga referat om dem på Axel-forumet. Skall länka till dem vid tillfälle.

Nelson
Tidigare medlem

Inlägg av Nelson » 30 december 2006, 14:01

Slaget om Monte Cassino; Mathew Parker. I boken tas det upp hur frivilliga (araber) begår våldtäkter. Jag tvivlar på om befäl skulle ge "fria händer" till trupper.

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 30 december 2006, 17:57

De trådar jag hittar på Axis-forumet, kan finnas fler. Den första länken citerar dock ytterligare ett par användbara trådar:

http://forum.axishistory.com/viewtopic.php?t=109515.

http://forum.axishistory.com/viewtopic.php?t=94500

Vill fö minnas att saken har även nämnts här på forumet för något år sedan.
EDIT: Det är nog denna jag tänker på: viewtopic.php?t=25913&start=0&postdays= ... ht=franska

Skriv svar