Jag köpte spelet för en vecka sen, och har hunnit köra som tysk två ggr(ledsnade fort båda gångerna och började om) och kör nu som frasse och alla bekanta problem från tidigare total war serier och andra liknande spel som Civilization känns igen, total oresonliga grannar som söker minsta lilla ologiska anledning att förklara krig mot mig, som kräver att JAG ska betala tribut och bli lydstat när det är jag som har övertalet. Jag är för tillfället i krig med Milano(det verkar vara de som startar alla bråk), Tyskarna, Danskarna, Ungrarna(Har inte sett mycket av dessa dock), spanjorerna samt portugiserna(räknar inte rebellerna). Jag trodde jag skulle utrota danskarna genom att erövra hela skandinavien, den funkade inte för danskarna hade flyttat riket in i Tyskland, Polen och Ryssland och har blivit starkare än nånsin. Jag trodde jag skulle lyckas utrota Milano genom erövra Milano och hela Norditalien, det funkade inte heller för Milano hade vid det laget erövrat Venedigs imperium och har nu sitt rike i Balkan.
Spanjorerna är den största bölden i röven dock, strategiskt är de mycket svåra att slåss med eftersom de ständigt penetrerar den franska gränsen med en massa mindre förband och går in på djupet i riket och slår till mot de svagast försvarade städerna. Jag har dock lyckats döda flera av deras kungar många gånger med kortare artillerisalvor på slagfältet.
Datorns kavallerichocker sköts snyggare nu, han gör en chock, försöker pressa om inte chocken skingrade motståndaren, retirerar och gör ny chock. Jag har själv lyckats med en del snygga chocker där jag med tungt kavalleri lyckats utplåna en hel enhet med en enda chock, på en sekund( fungerar som bäst ifall fiendens infanteri är tunt utdragna, två mans led tex och man kommer in i en något sned vinkel.
När det gäller passivitet under eldgivning är AI:n värre än någonsin tidigare, i synnerhet infanterienheterna, jag har lyckats skjuta bort hela AI arméer utan att förlora en enda man trots att jag hade helt underlägsna trupper, datorn stod bara snällt och lät sig slaktas.