Bästa Slagskepp
Bästa Slagskepp
Hej
Vilket av alla dessa skepp som kom under WW2 tycker ni är bäst?
Skälv tycker jag Bismarck klassen är snygg . Bra balans mellan eldkraft och skydd
Skälv tycker jag Bismarck klassen är snygg . Bra balans mellan eldkraft och skydd
- Belisarius
- Medlem
Bismarck är ett vackert fartyg, "as battleships go".
Är inte så fruktansvärt insatt slagskeppsfaunan från 2VK, känner bara till de mest kända hos de största nationerna.
Av de som byggdes under kriget är min favorit Iowa-klassen; enorm men ändå effektiv. Tjänstgöringen blev ju också lång för två av dem. Av pre-krigsfartygen som tjänstgjorde under kriget är favoriten Queen Elizabeth-klassen. Höll genom 2 världskrig och jag gillar det lite retro stuket på dem. Dessutom, av 5 skepp var det ju endast HMS Barham som strök med under kriget. Synd och skam att de övriga 4 höggs upp i slutet av 40-t.
Är inte så fruktansvärt insatt slagskeppsfaunan från 2VK, känner bara till de mest kända hos de största nationerna.
Av de som byggdes under kriget är min favorit Iowa-klassen; enorm men ändå effektiv. Tjänstgöringen blev ju också lång för två av dem. Av pre-krigsfartygen som tjänstgjorde under kriget är favoriten Queen Elizabeth-klassen. Höll genom 2 världskrig och jag gillar det lite retro stuket på dem. Dessutom, av 5 skepp var det ju endast HMS Barham som strök med under kriget. Synd och skam att de övriga 4 höggs upp i slutet av 40-t.
Re: Bästa Slagskepp
Är lite tråkig och bidrar med en länk.predator skrev:Hej
MVH
Senast redigerad av 1 Battler, redigerad totalt 15 gånger.
predator: en mycket stor fördel med 4*2 är att eldledningen blir betydligt enklare. Det går snabbare att komma på mål genom att skjuta halva salvor och det blir enklare att gaffla in motstånadaren.
Om något slår så dramatiskt som att ett torn blir utslaget spelar nog inte 1/3 vs 1/4 så stor roll. På grund av mer sidoutrymme brukar dubbel torn ha snabbare eldhastighet än tripeltorn.
Om något slår så dramatiskt som att ett torn blir utslaget spelar nog inte 1/3 vs 1/4 så stor roll. På grund av mer sidoutrymme brukar dubbel torn ha snabbare eldhastighet än tripeltorn.
Tack! Har läst den här sidan förut men den uppdateras ju ibland fortfarande så det var bra med en påminnelse. Vad jag inte förstår dock är hur Yamato kan få ett så högt betyg som en nia för sitt undervattensskydd. Om jag minns rätt så träffades hon två gånger av en enda torped från olika ubåtar under sin karriär (om man nu bortser från alla de torpeder som träffade vid sänkningen), och bägge gångerna så fick hon relativt svåra skador och tog hon ombord stora mängder vatten (3.000 ton?). Bägge incidenterna resulterade också i ett längre varvsbesök.Battler skrev:Är lite tråkig och bidar med en länk.
/Per
Tog inte POW träffen i fören om jag mins rätt. Läste på http://www.michaeltamelander.se/cms/for ... ead_id=182 så hade dom inte så dåligt skydd som man tror . Gissar att du varigt där och skrivigt eller psilander ?
jag håller med exakt vad psilander och belisarus har sagt.
Bismarck är överskattat, brsitfälligt skydd i vattenlinjen (notera POW träff) Eldledningen var bra men känslig.
Mest underskattade är de brittiska slagskeppen King George V, Vanguard men mest av allt Nelson. Vackrast av alla kategorier är HMS Hood.
Ja den där länken har ju varit med i ett antal forum och det är ju inte alltför konstigt att sidan är från USA och att det är amerikanska skepp som ligger främst.Battler skrev:Är lite tråkig och bidrar med en länk.predator skrev:Hej
MVH
På vilket sätt var Bismarks eldledning mer känslig än andras? B hadde ett flertal avståndsmätare. Även om Bismark inte hadde filosfin "allt eller inget" men sätt upp något slagskepp för samma antal träffar blir resultatet nog de samma......ett vrak.Psilander skrev:Bismarck är överskattat, brsitfälligt skydd i vattenlinjen (notera POW träff) Eldledningen var bra men känslig.
Mest underskattade är de brittiska slagskeppen King George V, Vanguard men mest av allt Nelson. Vackrast av alla kategorier är HMS Hood.
Håller med dig att King George V är nog de mest underskattade slagskepps klassen någonsin, tillräkligt bra skepp i budgetklassen. Nelson var det ultimata "långsamma" slagskeppet
Till de amerikanska skeppens försvar får man väl säga, att inget av dem hamnade på havets botten. Av de övriga hittar man ett eller flera av varje klass sänkta.Mille1 skrev: Ja den där länken har ju varit med i ett antal forum och det är ju inte alltför konstigt att sidan är från USA och att det är amerikanska skepp som ligger främst.
Mvh
En liten anekdot om Nelson - klassens låga fart. När Rodney (Dalrymple - Hamilton) och King Georg V (Tovey) möttes under Bismarckoperationen, utväxlades en rad signaler. En av dessa var Toveys fråga hur fort Rodney kunde gå. Han fick svaret att det äldre fartyget kunde prestera 22 knop, samma fart som King Georg V höll för ögonblicket. Tovey beslutade att man skulle gå med denna fart, men Rodney föll alltmer av bakom King Georg V och till slut kom en signal från Dalrymple - Hamilton: "Jag är rädd att era 22 knop är aningen snabbare än våra".Ja77 skrev:Nelson var det ultimata "långsamma" slagskeppet
Mvh