-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
-
Kontakt:
varjag skrev:
You're welcome! Den var excellent att 'bugga' till när det begaf sig för...Varjag
Det låter som att du har buggat till det för längesen.
Nu kom jag på en annan melodi, "In The Mood", förmusiken till "Vi möts igen".
Stefan
-
varjag
- Saknad medlem †
Stefan Lundgren skrev:varjag skrev:
You're welcome! Den var excellent att 'bugga' till när det begaf sig för...Varjag
Det låter som att du har buggat till det för längesen.
Nu kom jag på en annan melodi, "In The Mood", förmusiken till "Vi möts igen".
Stefan
Jojomensan Stefan - man 'har ju snajdat på Nalen'! Där allt händer och mycke fötter! 'In the Mood' var den där förbannade låten - som nästan dog - mitt i stycket - och tveksamma killar bugade och tackade tjejen för dansen - när plötsligt orkestern öste på igen....skrattade bakom instrumenten...och alla började dansa igen. Den bästa 'tryckaren' som vi kallade dem, av Glenn Miller - var 'Moonlight Serenade'. Super-tryckaren, var alltid Hoagy Carmichaels 'Star Dust' - som alltid spelades som 'damernas dans' och var aftonens
clou för 'vinnare och förlorare'.
Mvh, Varjag
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
-
Kontakt:
varjag skrev: Jojomensan Stefan - man 'har ju snajdat på Nalen'! Där allt händer och mycke fötter! 'In the Mood' var den där förbannade låten - som nästan dog - mitt i stycket - och tveksamma killar bugade och tackade tjejen för dansen - när plötsligt orkestern öste på igen....skrattade bakom instrumenten...och alla började dansa igen. Den bästa 'tryckaren' som vi kallade dem, av Glenn Miller - var 'Moonlight Serenade'. Super-tryckaren, var alltid Hoagy Carmichaels 'Star Dust' - som alltid spelades som 'damernas dans' och var aftonens clou för 'vinnare och förlorare'.
Mvh, Varjag
Trevligt med en sann historia bakom Nalen oc krigsmusik.
Stefan
-
Donkeyman
- Saknad medlem †
Här kommer en bulletin från ännu en gammal snajdare. Så då är vi minst två stycken här.....
(Ordet platsar dessutom i tråden om Försvunna Ord.....)
Lyssna på rytmen i "In the mood". Är inte det Rock'n Roll så vet inte jag. Jag ger mig f****n på att Bill Haley har fått inspiration av just den låten. Det är ju bara 10 år mellan Glenn Miller och Rock Around the Clock.
Men det mest fantastiska med Danspalatset National, alias Nalen, Gata Regerings 74 är väl den moderna historien. Betongpartierna bestämde att huset skulle rivas för att ge plats åt en ny trafikled. Så Nalen klappade igen och Fiffladelfia köpte huset.
Sedan var det bönehus där i massor av år innan man åter öppnade Nalen. Men det absolut mest fantastiska var att frimicklarna inte hade målat över de gamla väggmålningarna. Man hade haft pietet nog till att skruva över plattor som målades efter de religiösa behoven. Så när Nalen skulle restaureras var det bara att skruva väck plattorna - och vips där var 40-talets målningar. Otroligt.
-
varjag
- Saknad medlem †
Oss 'snajdare emellan'- tack Donkeyman för 'utfyllnaden' av 74:ans vidare öden som var mig okända. Men 'sedan b l e v det bönehus...' när Fiffladelfarna köpte huset.....det hade väl för farao varit bönehus i många Herrans år....Guden hette 'Dompan' och hans överstepräst var Topsy och 'de troende' dyrkade minsann minst lika innerligt på Gata Regerings - 74 var addressen, som någonsin efterföljarna......mvh, Varjag 8) 8) 8)
-
elRappo
- Medlem
Sen har vi ju den gamla slagdängan "Heil Hitler Victoria". Fin liten bit det.

Fast den var väl inte direkt amerikansk iofs.
-
Fubbik
- Medlem
Här är en tredje snajdare.
För en gammal dansmusiker från swingepoken (In the mood) bär det emot att se någon likhet med Rock around the clock. Rockepoken tog ju död på swingmusiken. Det var nog mer melodiöst på den gamla goda tiden. Nej usch, nu blev man sentimental.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
-
Kontakt:
av Stefan Lundgren » 12 november 2006, 06:46
Jag har börjat gillar programmet "Hits, men inte längre" som brukar gå på P4 mellan 8-9 på söndagsmornarna.....Programmet innehåller musik från de första decennierna av 1900-talet, men även hitsar från 60- och 70-talet. Men musiken från förr kommer vissa delar att glömmas bort om några år förmodar jag, så passar på att lyssna på äldre hitar från förr, för programmet kanske försvinner efter nyår.
Anledningen jag tog upp tråden igen, var att det finns chans att de låtar som finns nämnda i dels i denna tråd och dels i andra trådar på Skalman kanske dyker upp i programmet.
Stefan
-
Donkeyman
- Saknad medlem †
Fubbik skrev:Här är en tredje snajdare.
För en gammal dansmusiker från swingepoken (In the mood) bär det emot att se någon likhet med Rock around the clock. Rockepoken tog ju död på swingmusiken. Det var nog mer melodiöst på den gamla goda tiden. Nej usch, nu blev man sentimental.
Men vad f*****n. Sätt dig och lyssna på prylarna 50 år efteråt. Och visst är "In the Mood" ren och skär Rock'n Roll. Fast med storband i stället för rockband. Spelat 10 år innan någon hade hört talas om Rock'n Roll. Dessutom svänger det våldsamt.
Inte undra på att undertecknad ÄLSKAR både swing, tradjazz OCH Rock'n Roll. Och tycker att räddningen av Danspalatset National är ett mirakel, varken mer eller mindre. Det som varit dött och begravet i 40 år står plötsligt upp som levande igen. Man kan bli religiös för mindre.
-
Fubbik
- Medlem
Det heter "Hit men inte längre". Ordlek.
Jag kan inte se eller höra någon likhet mellan "In the mood" (inspelad 1 augusti 1939) och "Rock around...", men var och en har ju sin smak.
-
Gutekrigaren
- Medlem
av Gutekrigaren » 12 november 2006, 14:02
Fubbik skrev:Det heter "Hit men inte längre". Ordlek.
Det aktuella radioprogrammet benämns faktiskt "Hits men inte längre". En ordlek som dragits något längre.
Mvh Petter
-
sabo
- Medlem
Stefan Lundgren skrev:Jag har börjat gillar programmet "Hits, men inte längre"
Tack, Stefan för tipset (och det korrekta namnet). Lyssnade igår på den sändning som finns utlagd på nätet. Roligt. Man får inte bara inblick i ett äldre ljudklimat (s.a.s.

) utan också bättre musik än det mesta av populärt slag som görs idag. Jag var för övrigt förvånad över att det var ganska stor spridning över årtiondena; hade av någon anledning förväntat mig äldre grejer.
-
varjag
- Saknad medlem †
Det fanns ett äldre svensk ord för 'hit' - innan språket amerikaniserades, det kallades 'schlager' eller 'slagdänga'. Schlager kom från tyskan och slagdängan var det svenska varianten. En populär lättnynnad/visslad melodi! Jag stressar 'melodi' då de första tio (?) åren av rocken - i stort sett höll sig till en melodisk framställning - innan hela musikformen störtade ned i en avgrund av förstärkare, vrål och scengymnastik.
Eftersom tråden gäller 40-talsmusik, före AVGRUNDEN!.....så var 40-talet Swingmusikens årtioende. Det gällde rytm, fyllighet, enorm musikerdisciplin - och, att musiken gick att dansa till. Jazzen, inkräktade på - men berikade också swingmusiken.
Dess bästa kombination, som också satte sin prägel på 40-talets musik, tycker jag var Benny Goodmans konsert i Carnegie Hall i New York 1938. Oöverträffad - gav den impulserna för hela 40-talets musikhistoria. Varjag
-
Jrgen
- Medlem
varjag skrev:Det fanns ett äldre svensk ord för 'hit' - innan språket amerikaniserades, det kallades 'schlager' eller 'slagdänga'.
'Hit' kommer faktiskt från fornnordiskans 'hitta' och skulle därför kunna ses som lika svenskt som 'Schlager'. Dock inte i den meningen.
-
Hans
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Men herreminskapare - finns det bara angloamerikansk och svensk musik eller

Man kan tro att jag är den enda på hela forumet som har vidare horisont än så
Grodälskare som jag är får jag börja men en nyinspelning av Patrick Bruel med sånger från framförallt mellankrigstiden.
http://www.amazon.fr/Entre-deux-compila ... B000087RG5 En CD skiva med orginalen ingår!
Sedan, har ingen hört talas om Zarah Leander?
MVH
Hans