Il2 Sturmovik - Forgotten battles: Frågor
Il2 Sturmovik - Forgotten battles: Frågor
Hej,
jag har försökt att använda den Full Mission Builder som finns med i spelet, men fattar inte hur man gör för att modifiera en karta så att man kan lägga till frontlinje, flygplanstyper, rörliga och statiska stridsvagnar, luftvärnskanoner, övrigt artilleri etc.
Är det någon som har någon aning?
Morgan
jag har försökt att använda den Full Mission Builder som finns med i spelet, men fattar inte hur man gör för att modifiera en karta så att man kan lägga till frontlinje, flygplanstyper, rörliga och statiska stridsvagnar, luftvärnskanoner, övrigt artilleri etc.
Är det någon som har någon aning?
Morgan
Vet inte om du har sett denna siten: http://www.il2-fullmissionbuilder.com/
Där hittar du bl a:
http://www.il2-fullmissionbuilder.com/p ... jects.html
Där hittar du bl a:
http://www.il2-fullmissionbuilder.com/p ... jects.html
Easy, right. Here a summary of the rotation keys:Also, to delete a selected object, you can click the Dot key on your Numpad.
- Fine Rotation: Numpad 7 and 9 (5 degrees per click)
- Medium Rotation: Numpad 4 and 6 (15 degrees per click)
- Course Rotation: Numpad 1 and 3 (30 degrees per click)
- Make unit head East: Numpad 5.
You can rotate any stationary objects - objects from these lists:'Stationary Objects' includes vehicles, tanks, barrage balloons, smoke, and so on.
- Artillery
- Stationary Armor
- Stationary Objects
- Stationary Aircraft
- Stationary Ships
- Rockets
- Objects
'Rockets' is a special category for the V-1. We'll look at using the V-1 in the AI tutorials.
'Objects' is full of a lot of fixed structures - buildings, bridges, statues, cranes and so on.
Tack Figaro!
Jag håller nämligen på att för skojs skull fylla en hel spelkarta (Online1summer) med objekt så att det ser realistiskt ut. Hittills har jag gjort en av sexton flygbaser färdig till 90%.
Morgan
Edit: Jag tänker lägga ut bilder på det gradvisa uppbyggandet i en separat tråd senare i veckan. Därför har jag tagit bort bilderna.
Jag håller nämligen på att för skojs skull fylla en hel spelkarta (Online1summer) med objekt så att det ser realistiskt ut. Hittills har jag gjort en av sexton flygbaser färdig till 90%.
Morgan
Edit: Jag tänker lägga ut bilder på det gradvisa uppbyggandet i en separat tråd senare i veckan. Därför har jag tagit bort bilderna.
Starta med Fw 190?
Jag har problem med att starta med Fw 190. Allt går bra fram tills jag har nått lyfthastigheten och ska dra spaken bakåt och fälla in landningsstället. Men sedan får jag problem med sidostabiliteten och det slutar alltid med att jag kraschar. Först trodde jag problemet berodde på joysticken och dess inställningar, men det har jag uteslutit genom att testa att starta med andra flygplan, vilket fungerar utan problem.
Om jag minns min histioria rätt så var det Me 109 som var hade en stark tendens att dra sig åt höger vid start och åt antingen höger eller vänster vid landning. Fw 190 sades vara mycket mer lättstartat och lättlandat i jämförelse, och antalet Fw 190-piloter som förolyckades i samband med start och landning sades vara betydligt färre än antalet Me 109-piloter.
Hur gör jag?
Morgan
Om jag minns min histioria rätt så var det Me 109 som var hade en stark tendens att dra sig åt höger vid start och åt antingen höger eller vänster vid landning. Fw 190 sades vara mycket mer lättstartat och lättlandat i jämförelse, och antalet Fw 190-piloter som förolyckades i samband med start och landning sades vara betydligt färre än antalet Me 109-piloter.
Hur gör jag?
Morgan
Glad amatör
Du har säkert redan koll på flygegenskaperna för Fw 190, men det enda problemet som jag hittade vid googling var att den stallar lätt och med lite/ingen varning. Dessutom tycks det vara viktigt att lyfta på stjärten först och sen invänta rätt lyfthastighet innan man ska lyfta. Detta är kanske välkänt för dig eftersom du verkar ha stor erfarenhet, men det kanske kanske finns något litet som kan hjälpa dig en smula.
Här finns rätt mycket information och tips kring Fw 190 (iofs ifrån ett företag som gör modeller till simulatorer):
Shockwave - Wings of Power - Fw 190
--
Jörgen
Här finns rätt mycket information och tips kring Fw 190 (iofs ifrån ett företag som gör modeller till simulatorer):
--
Jörgen
Re: Glad amatör
Jo, det var som du sa. Jag testade med ett par andra flygplanstyper och de stallade och kraschade tills jag hade rätt lyfthastighet. Jag lyckades t.o.m. flyga under en bro i 480 km/t!Ori skrev:Du har säkert redan koll på flygegenskaperna för Fw 190, men det enda problemet som jag hittade vid googling var att den stallar lätt och med lite/ingen varning. Dessutom tycks det vara viktigt att lyfta på stjärten först och sen invänta rätt lyfthastighet innan man ska lyfta. Detta är kanske välkänt för dig eftersom du verkar ha stor erfarenhet, men det kanske kanske finns något litet som kan hjälpa dig en smula.
--
Jörgen
Morgan
Tjena
jag och en kompis köpte nyligen varsin joystick o varsin upplaga av IL-2 sturmovik forgotten battles patchat 1.22
Vi hade tänkt lära oss flyga för att sen spela co-up missions med varandra.
Men problemet är att vi kommer in i stall hela tiden, ja vet att man gör det när man svänger för brant eller liknande, men jag skulle gärna få lite tips om hur man skall göra att undvika få stall o tekniker för att komma ur det, viktiga knappar som kan rädda en etc.
MVH / Pelle
jag och en kompis köpte nyligen varsin joystick o varsin upplaga av IL-2 sturmovik forgotten battles patchat 1.22
Vi hade tänkt lära oss flyga för att sen spela co-up missions med varandra.
Men problemet är att vi kommer in i stall hela tiden, ja vet att man gör det när man svänger för brant eller liknande, men jag skulle gärna få lite tips om hur man skall göra att undvika få stall o tekniker för att komma ur det, viktiga knappar som kan rädda en etc.
MVH / Pelle
Re: Starta med Fw 190?
Kan du spela in en ntrk så man kan titta på det? Provade själv att starta i ett par olika FW-190 och hade inga problem alls.Jkpg1977 skrev:Jag har problem med att starta med Fw 190. Allt går bra fram tills jag har nått lyfthastigheten och ska dra spaken bakåt och fälla in landningsstället. Men sedan får jag problem med sidostabiliteten och det slutar alltid med att jag kraschar. Först trodde jag problemet berodde på joysticken och dess inställningar, men det har jag uteslutit genom att testa att starta med andra flygplan, vilket fungerar utan problem.
Hur gör jag?
Morgan
När sker det? Vid höga eller låga hastigheter? Använder du klaffar?Zenga skrev:Men problemet är att vi kommer in i stall hela tiden, ja vet att man gör det när man svänger för brant eller liknande, men jag skulle gärna få lite tips om hur man skall göra att undvika få stall o tekniker för att komma ur det, viktiga knappar som kan rädda en etc.
MVH / Pelle
Den absolut vanligaste orsaken i IL-2 är att man har för hög känslighet på joysticken och att man generellt rycker och sliter för mycket i den i stället för att ta det lilla lugna (inga snuskiga associationer nu
Kan du inte ändra alla joystickens axlar inne i Il-2 kan du prova att använda IL-2 Stick Sensitivity Tool. Se till att roll/pitch/yaw INTE är satta till 100 rakt över utan ändra då till Linear eller Curved för att få "snällare" flygplan.
Re: Starta med Fw 190?
Ja visst, inga problem. Fast det blir nån gång nästa vecka, nu till helgen har jag fullt upp med jobb och före-tentan-ångest. Jag mejlar dig i såna fall den filen.Figaro skrev:Kan du spela in en ntrk så man kan titta på det? Provade själv att starta i ett par olika FW-190 och hade inga problem alls.Jkpg1977 skrev:Jag har problem med att starta med Fw 190. Allt går bra fram tills jag har nått lyfthastigheten och ska dra spaken bakåt och fälla in landningsstället. Men sedan får jag problem med sidostabiliteten och det slutar alltid med att jag kraschar. Först trodde jag problemet berodde på joysticken och dess inställningar, men det har jag uteslutit genom att testa att starta med andra flygplan, vilket fungerar utan problem.
Hur gör jag?
Morgan
Morgan
hmmm det är i relativt höga hastigheter då ja skall gira så snävt som möjligt för att komma upp bakom en motståndare. Flaps ställer jag in till combat men ja vet inte om ja använder dom på nåt mer sätt, sidledsroder använder jag.
skall testa och ställa in joystick configen på ett lite annorlunda sätt.
Men tack för tipsen!
skall testa och ställa in joystick configen på ett lite annorlunda sätt.
Men tack för tipsen!
"höga hastigheter" - "gira så snävt som möjligt"
Du vill båda äta kakan och ha den kvar
Om du är snabbare än din motståndare behöver du inte manöverera så våldsamt. Använd din hastighet till att skaffa dig höjd. Dyk sen ner mot honom - skjut - klättra upp igen - upprepa efter behov
Om du under anfallet märker att du kommer in för högt/för lågt/framför/bakom ditt byte så avbryter du bara och klättrar upp igen.
SimHQ: Boom and Zoom Tactics
Måste du svänga snävt bör du sakta ner lite först. Minska på gasen och om inte det hjälper drar du också ner varvtalet på propellern.
Sedan är fi's "6 o' clock" långt ifrån den bästa positionen att anfalla honom ifrån. Han har liten silhuett och pga den flacka vinkeln är det risk att dina kulor bara studsar av utan att göra någon skada (gäller speciellt när du anfaller sturmos). Försök i stället att komma in från klockan 1-5 eller 7-11
Du vill båda äta kakan och ha den kvar
Om du är snabbare än din motståndare behöver du inte manöverera så våldsamt. Använd din hastighet till att skaffa dig höjd. Dyk sen ner mot honom - skjut - klättra upp igen - upprepa efter behov
Om du under anfallet märker att du kommer in för högt/för lågt/framför/bakom ditt byte så avbryter du bara och klättrar upp igen.
SimHQ: Boom and Zoom Tactics
Måste du svänga snävt bör du sakta ner lite först. Minska på gasen och om inte det hjälper drar du också ner varvtalet på propellern.
Sedan är fi's "6 o' clock" långt ifrån den bästa positionen att anfalla honom ifrån. Han har liten silhuett och pga den flacka vinkeln är det risk att dina kulor bara studsar av utan att göra någon skada (gäller speciellt när du anfaller sturmos). Försök i stället att komma in från klockan 1-5 eller 7-11