Svenska handelsfartyg i tysk krigstjänst

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Kontakt:

Svenska handelsfartyg i tysk krigstjänst

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 31 oktober 2006, 15:55

Hej!

Genom JohnT fick jag tips om att Ingela Karsson vid Göteborgs universitet skrivit en avhandling som tar upp bl a de fartyg ur svenska handelsflottan som var i tysk krigstjänst under IIVK: Kriget, staten och rederierna (2003).

Ingela Karlsson har varit ytterst vänlig och tillmötesgående mot mig - och oss alla här - genom att låta mig införa följande långa utdrag ur avhandlingen, inkl noter (fetstilen är dock min):

• De svenska handelsfartygen skulle, vilket ovan antytts, framföras helt obeväpnade. Något direkt förbud mot beväpning av neutrala fartyg fanns visserligen inte, men stadgan om att dylika inte fick göra motstånd mot krigförande makts rättighet till uppbringning och visitation sågs från svensk sida som en rekommendation att inte förse fartygen med någon som helst militär utrustning. Beväpning skulle dessutom sannolikt uppfattas som provokation och medföra hårdare behandling från de krigförandes sida. Efter krigsutbrottet utfärdades därför statliga direktiv att fartygen inte fick ha vapen, vilket både sjöfartens organisationer och rederierna ställde sig bakom. (RA. HP39H, volym 1647: PM 15/9 1941, PM 29/10 1942. Staël von Holstein, Lage (1914) Sjöfarten under krig: Londondeklarationen av den 26 febr. 1909 med förklaringar och bilagor. Stockholm s. 54-56) Dilemman uppstod, när det kom till myndigheternas känne­dom att de fartyg som tidsbefraktades till Storbritannien och Tysk­land till viss del utrustades med både vapen och militär personal. Från brittisk sida erbjöds dessa tjänster till de svenska befälhavarna, av vilka många, till följd av de mycket riskfyllda resorna i brittisk tjänst, gick emot de statliga direktiven och tacksamt tog emot dem. (RA. HP39H, volym 1647: Londonbeskickningen till Ståhle 15/10 1942, Sahlin till Grönwall 13/11 1942) Från tysk sida beväpnades en del av de svenska fartygen, som trafikerade särskilt utsatta områden, utan föregående förfrågningar. Men även på dessa farofyllda trader såg besättningarna dessa åtgär­der som ett extra skydd. (RA. HP39H, volym 1647: PM 14/7 1941, Ståhle till von Post 7/4 1943) De svenska myndigheterna hade inga möjligheter att direkt ingripa. Men till följd av uppmaningar till rederierna och fartygens befälhavare samt till de krigförande staterna, tycks de bortfraktade fartygen, åtminstone vad som kom till svensk kännedom, ha beväpnats endast i mycket begränsad utsträckning. ( RA. HP39H, volym 1647: Thyberg till Richert 21/7 1941, Ståhle till Gisle 8/10 1942)

Min tolkning av allt detta:

1. Beväpningsfrågan var klart känslig.
2. Det är är enligt brev från Ingela Karlsson till mig osäkert vad "beväpnats endast i mycket begränsad utsträckning" egentligen innebar.
3. Men det torde ändå kunna slås fast att det förekom att någon form av beväpning fanns även på svenska fartyg i tysk krigstjänst.

Detta skall jag ta hänsyn till då Svenskar i krig just nu håller på att slutredigeras igen, fast nu på engelska. Så, stort tack JohnT och Ingela Karlsson - för er input till Swedes at War 1914-45.

Bästa hälsningar,

Lars

Gutekrigaren
Medlem

Re: Svenska handelsfartyg i tysk krigstjänst

Inlägg av Gutekrigaren » 31 oktober 2006, 21:29

Lars Gyllenhaal skrev:Men det torde ändå kunna slås fast att det förekom att någon form av beväpning fanns även på svenska fartyg i tysk krigstjänst.
Det här kanske är självklart, men inte för mig: Innebär detta fast beväpning på själva fartyget (dvs ksp, akan e dy) eller att besättningen bar eldhandvapen?

Mvh Petter

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 1 november 2006, 04:46

Detta var mycket intressanta nyheter. Vad de allierade beträffar armerades handelsfartygen, oftast med en kanon på poopen (däcker längst akterut), samt ett eller flera Lv-vapen - vanligen kulsprutor, som fanns till hands. Betjäningen tillhandahölls av Flottan, i britternas fall oftast RNVR-personal. Vad beträffar svenska fartyg i timecharter till tyskarna - fanns det nog föga behov av en däckskanon medan däremot Lv var önskvärt speciellt efter 1941 vid trafik på norska kusten och i Nordsjön. Eftersom man knappast kunde vänta att neutrala svenskar skulle bemanna pjäserna erbjöd säkert tyskarna personal för den uppgiften.
Tack Lars Gyllenhaal för att ha skapat en tråd i en spännande fråga! Varjag

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Svenska handelsfartyg i tysk krigstjänst

Inlägg av Hans » 2 november 2006, 15:39

Kanske en aning OT men fortfarande intressant. En av Varjags gamla tidningar från downunder The Sunday från den 19 augusti 1945.

Bild

MVH

Hans

JohnT
Stödjande medlem 2022

Inlägg av JohnT » 2 november 2006, 17:25

Jepp,
ovan nämnda bok är nästan ovetenskaplig i citaten från Australien - det är så positiva ordval, om jag minns rätt citeras en handelsminister eller liknande
"Alla Svenskar är välkomna till Australien efter vad deras handelsflotta gjort under kriget"

Jag tänkte fråga Varjag om det verkligen var så att Svenskarna fick ett så gott rykte där.

Denna linje USA - Australien var en rutt man hade byggt upp långt före kriget och körde liksom business as usual under kriget - dom blev hjältar medan malmbåtar som körde business as usual på rutten Luleå - Rotterdam blev skurkar.

Fast sjöbusar e rom allihopa ;)

Mvh
/John T.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 2 november 2006, 23:16

JohnT skrev:Jepp,
ovan nämnda bok är nästan ovetenskaplig i citaten från Australien - det är så positiva ordval, om jag minns rätt citeras en handelsminister eller liknande
"Alla Svenskar är välkomna till Australien efter vad deras handelsflotta gjort under kriget"

Jag tänkte fråga Varjag om det verkligen var så att Svenskarna fick ett så gott rykte där.

Denna linje USA - Australien var en rutt man hade byggt upp långt före kriget och körde liksom business as usual under kriget - dom blev hjältar medan malmbåtar som körde business as usual på rutten Luleå - Rotterdam blev skurkar.

Fast sjöbusar e rom allihopa ;)

Mvh
/John T.
Hej John! Om di svenska sjöbusarna skapat ngn enorm 'goodwill' i Oz under och efter kriget - vet jag inte. Men gissar att boken (givetvis oläst av mig) kanske ngt överdriver känslosvallet här. AB Transatlantic's trafik över Stilla Havet måste ha varit en droppe i detsamma, jämfört med den amerikanska trafiken.
Något som är mindre väl bekant - är sabotaget mot 'fackets vedertagna regler' som The Australian Watersideworkers Federation - ställde till med under kriget. Krig eller inte - var det Fackföreningen som skulle bestämma! Många trodde att dom var i japansk tjänst!, Varjag

varjag
Saknad medlem †

Malmjenkarna som blev 'skurkar'.

Inlägg av varjag » 3 november 2006, 13:36

John T's rad om dessa svenska sjömän var jättebra! Dom fortsatte - med vad dom alltid gjort - dra svensk malm till Tyskland - men ej att förglömmas - också Holland och Belgien. Business as Usual. I svensk 'akadem' har dom ibland utpekats som medlöpare. Löjligt! Det var en fråga om jobb. Vad jag vet har inget liknande anklagande finger höjts mot de talrika danska och finska sjömän - som också seglade i tysk tjänst och drog malm från Sverige. De eventuella 'svenska sjömanshjältar' som månde hyllats i Australien seglade igenom kriget på en 'räkmacka' i Stilla Havet - jämfört med riskerna dom tog som seglade på Bremen, Rotterdam och Antwerpen. Speciellt efter 1942, när de brittiska flygmineringarna 'varsomhelst' och RAF Coastal Command - gjorde livet surt för alla som försökte ta sig till tyska 'saltvattenshamnar', Varjag

Skriv svar