Strutar

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Strutar

Inlägg av Hexmaster » 23 oktober 2006, 17:50

Fråga ställd på annat forum: Är dumstruten en historisk realitet? Skamvrån är det, men struten?

Under forskandet stötte jag på en förklaring i SAOB som jag aldrig nånsin tänkt på
NYFIKEN-STRUT. (vard., bildl.) i uttr. läsa (bok) i strut, läsa ouppskuren bok utan att skära upp den (varvid de hopsittande bladen står ut i strutform). SvD(B) 1938, nr 279, s. 12.
och som härmed delges herrskapet... Men ingen dumstrut, vare sig där eller i Familjeboken.

Cletus
Ny medlem

Inlägg av Cletus » 23 oktober 2006, 18:40

Intressant fråga! Jag anser mig absolut inte ha det rätta svaret, men jag har dock en teori. Kan det vara så att för att efterlikna en gycklares hatt så fick den som ansågs vara dum bära en förenklad version av denna hatt, i form av en strut?
Om det nu är en felaktig teori så får jag hoppas att det inte gör MIG till dumstrut...

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 23 oktober 2006, 19:48

Gycklarhat -- tänk tänk -- är inte spetsig hatt en huvudbonad som associeras med judarna? Finns det nån koppling till trollkarlarnas och häxornas strutiga hattar?

(Håll gärna tråden OT, om möjligt - i annat fall får rubriken justeras. :))

Cletus
Ny medlem

Inlägg av Cletus » 23 oktober 2006, 20:33

Hexmaster skrev:Gycklarhat -- tänk tänk -- är inte spetsig hatt en huvudbonad som associeras med judarna? Finns det nån koppling till trollkarlarnas och häxornas strutiga hattar?

(Håll gärna tråden OT, om möjligt - i annat fall får rubriken justeras. :))
Trollkarlar och häxor brukar väl knappast associeras med dumt folk, snarare tvärtom, i synnerhet den förre. Även om den senare anses som ond, så är det väl väldigt få som direkt associerar häxan som dum eller ointelligent.
Med tanke på alla de fördomar som fanns om judar så skulle det vara möjligt att företeelsen att bära en strutliknande huvudbonad fick en negativ klang.

Kreuz
Medlem

Inlägg av Kreuz » 23 oktober 2006, 21:07

Men kallades det verkligen dumstrut förr? Kan tänka mig att själva ordet dumstrut är en sammanblandning med uttrycket "dumsnut" och att "dumstruten" gick under något eller några andra namn. En hypotes är alltså att "dumstrut" som företeelse kan ha funnits utan att ordet gjorde det.

AzizNas
Medlem

Inlägg av AzizNas » 16 februari 2007, 09:44

Var det inte så att under medeltiden och Renässansen i England så tvingades alla judar att ha på sig röda hattar, så att de makthavande skulle veta vilka som var judar i en folkmassa?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 16 februari 2007, 11:14

AzizNas skrev:Var det inte så att under medeltiden och Renässansen i England så tvingades alla judar att ha på sig röda hattar, så att de makthavande skulle veta vilka som var judar i en folkmassa?
Let let... Hittar uppgifter i den stilen om Italien och Venedig, vilket genast associerar till Shakespeares Köpman... Det finns många uppgifter om att Shylock skulle en röd huvudbonad (hatt eller hat eller mössa), däremot ser jag inget i själva pjäsens text. England eller Italien? Vet ej. (Hittar heller inga ledtrådar hos programvaruföretaget Red Hat, däremot en överraskande lång lista på dylika på Wikipedia.)

Att judar tvingades att bära utmärkande klädsel förekom f.ö. långt före nazisterna. Fast den spetsiga hatten var väl, tänker jag mig, deras egen grej och inget påtvingat.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 16 februari 2007, 11:51

Jag tänkte på att termen 'strut' är svensk medan fenomenet att dumskallar bär strutar förekommer i hela den västerländska kulturen. Så jag sökte på "dunce cap" som det heter på engelska (slå det på Wikipedia om ni vill), och kom vidare till denna länk:

http://www.straightdope.com/mailbag/mduncecap.html

Det vill säga att kopplingen till trollkarlas spetsiga hattar och deras visdom alltså lär anammats av Duns följare och de bar sådana för att bli smartare. Låter spekulativt men en kul förklaring hur som helst.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Re: Strutar

Inlägg av Hexmaster » 7 maj 2008, 23:37

Mer om "dunce caps" - hittat i en artikel Badge of shame, om judiska stjärnor m.m. Tycker kopplingen verkar något sökt (fast ämnet har ju faktiskt kommit upp även i denna tråd).
In traditional British and American schoolrooms, the tall conical "dunce cap", often marked with a the letter 'D', was used as the badge of shame for disfavored students.
http://en.wikipedia.org/wiki/Badge_of_shame#Headware

Inget om svenska förhållanden. En anglicism?

Skriv svar