Släktingar i wwII

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Professor Kalkyl
Medlem

Inlägg av Professor Kalkyl » 20 oktober 2006, 15:41

Min fars morfar ( min gammelmorfar) blev inkallad under "majdagarna" i Nederländerna 1940. Han stred i ett granatkastarkompani. Han överlevde och kom tillbaka hem, talade aldrig om sina upplevelser. Senare under ockupationen blev han deporterad till Polen; "arbeitseinsatz" två gånger. Detta överlevde han också, dock med skjörbugg när han kom tillbaka. Min farmors bror kände inte igen sin pappa när han kom hem igen. När han kom hem hade han med sig en påse med skor och en docka till min farmor.... Mer vet vi inte, som sagt; han talade aldrig om sina upplevelser.

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem

Inlägg av Andreas K » 21 oktober 2006, 13:35

Jag fick precis veta att jag hade en till släkting, bortsett från gammelmorfar, som var med i kriget. Det var gammelmorfars bror som, till skillnad från sin storebror, hade sluppit fronttjänstgöring, han var tydligen chaufför åt en del högre befäl. Han hamnade i sovjetiskt fångläger efter kriget, där han av de dåliga förhållandena fick problem med foten för resten av livet. Fast han överlevde i alla fall, till skillnad från sin bror.

Frogman
Medlem

Inlägg av Frogman » 24 oktober 2006, 15:53

Min morfar var med i Estniska hemvärnet, andra släktingar med i Estniska SS, någon avlägsen släkting försvann i Röda Armén i Stalingrad.
Min farfar var kommunistisk svensk sjöman.

Användarvisningsbild
björken
Medlem

Inlägg av björken » 25 april 2007, 17:52

Min gamelfarfar kämpade för Finland. Han fick en svår skottskada i benet men återhämtade sig och kämpade vidare fär fosterlandet. Han fick två utmärkelser.

Skriv svar