Var i Estland och Lettland kan man tänkas hitta saker från kriget?
Var var det hårda strider någon stans?
??? 2 små frågor ???
Re: ??? 2 små frågor ???
Under 43-44 var 3. SS-Pzkåren inblandad i hårda strider bl.a. kring en höjd som kallades Barnhemshöjden (ligger i Estland).Oskar skrev:Var i Estland och Lettland kan man tänkas hitta saker från kriget?
Var var det hårda strider någon stans?
En bekant var och besökte där i somras och hittade en minnessten över kåren.
Jag har varit i Lettland och besökt olika platser jag har släkt där.
Det har varit väldigt hårda strider där i Kurland och där omkring.
Tyskarna och Lettländare höll stånd i Kurland mot cirka 9-10 styckna anfall som kan räknas som väldigt stora. Ryssarna hade ca 8-10 döda per tysk/lettlländare så förlusterna var stora ca 900 flygplan förlorade också ryssen.Stridsvagnar förlorade dom ett okänt antal det var många kan jag tänka för terängen är idealisk för att bekämpa stridsvagnar.
Hårda strider där svenskar slogs var ner mot Bunkas. Utanför Tukums var det hårda strider. Lite varstans var det hårda strider.Det finns museum i Zante skytte gravar.fråga mig så kan jag svara på det du vill veta.
Det har varit väldigt hårda strider där i Kurland och där omkring.
Tyskarna och Lettländare höll stånd i Kurland mot cirka 9-10 styckna anfall som kan räknas som väldigt stora. Ryssarna hade ca 8-10 döda per tysk/lettlländare så förlusterna var stora ca 900 flygplan förlorade också ryssen.Stridsvagnar förlorade dom ett okänt antal det var många kan jag tänka för terängen är idealisk för att bekämpa stridsvagnar.
Hårda strider där svenskar slogs var ner mot Bunkas. Utanför Tukums var det hårda strider. Lite varstans var det hårda strider.Det finns museum i Zante skytte gravar.fråga mig så kan jag svara på det du vill veta.
- Mandolinmannen
- Medlem
Ta färjan över!!
I Tallin. Om du inte orkar gå med en detektor, och det skall du ej heller göra det finns många okreverade "saker" kvar från kriget I Tallin finns det många sk bodar med saker från kriget, men man skall se upp för det det finns mycket kopior i omlopp. Det jag tycker är speciellt är tråkigt är att man har grävt upp gravar, då i regel tyska massgravar för att finna dessa, för dom åtrovärdiga utmärkelser som naturligtvis ger pengar och mat på marknaden. Mycket är rostigt och eländigt, men den som söker han finner
M V H mandolinmannen
M V H mandolinmannen