Hur tillförlitlig är Conn Iggulden?

Användarvisningsbild
Nissemumrik
Medlem

Inlägg av Nissemumrik » 1 oktober 2006, 13:56

Hej, ville bara fråga er som har bättre koll på Rom och Caesar än jag om den här populärhistoriska bokserien "Kejsaren" om Julius Caesar, skriven av Conn Iggulden är någorlunda historiskt riktig?

Det är rätt mycket som verkar vara författarens tolkning tycker jag..

// Mumrik

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 1 oktober 2006, 14:19

Vad jag förstått av det hela, en vän till mig läser boken, så markerar Iggulden tydligt när han tar sig egna friheter till tolkningar, händelser osv. På så sätt så är nog hans bok bra.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Nissemumrik
Medlem

Inlägg av Nissemumrik » 1 oktober 2006, 17:01

Ok, så böckerna går att läsa som historiskt korrekt utom de delar där författaren uttryckligen säger att han glider iväg?

// Mumrik

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 1 oktober 2006, 18:00

Njae, kanske inte men det går nog i alla fall att se vad som är påhittat eller gissat och vad som är belagt.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Nissemumrik
Medlem

Inlägg av Nissemumrik » 1 oktober 2006, 20:27

Guld! :-) Det var vad jag behövde, då är det bara att plöja igenom dem, återkommer med frågor om något är oklart..

// Mumrik

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 2 oktober 2006, 02:11

Jag har inte läst böckerna, eftersom de är fiction och inte historia, men jag skulle nog avråda ifrån att använda dem som något slags faktaunderlag...
Den här recensionen hittade jag på Amazon om en av böckerna:
The history in this book is so bad I almost feel that this book should have warning stickers pasted all over it. I think it is entirely misleading to call this historical fiction. There is very little even remotely historically accurate within it. I was so cranky by page two with the historical mistakes that I was scribbling in the margins annotating errors. Some will point out that the author admits to making some changes to historical fact for the sake of story-telling. That is an understatement akin to calling a nuclear detonation an "explosion". It simply doesn't do justice to the scale of the historical liberties taken.
http://www.amazon.com/Gates-Rome-Empero ... F8&s=books
Jag har inte läst böckerna eftersom jag förväntade mig att reagera på samma sätt... :)

Mvh -Dan

AzizNas
Medlem

Inlägg av AzizNas » 3 oktober 2006, 09:58

Jag håller på att läsa Emperor: The Gates of Rome, och chansen att boken är 100 % historiskt korrekt är lika stor som chansen att se en höna med tänder.

Dom flesta (99,99%) Författare / regissörer tycker att Verklighetens Historiska händelser aldrig får stå i vägen av en "bra" handling.

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem

Inlägg av Ralf Palmgren » 3 oktober 2006, 19:59

Nu är inte den klassiska antiken mitt främsta område inom historia så jag kan inte säga någonting bestämt om Conn Iggulden och hans historiska romaner. Jag har inte själv läst bokserien Kejsaren som utspelar sig i det antika Romerska riket. Det som jag däremot vet är att böckerna är menade som historiska romaner och som uttryckliga romaner skall de tas som just romaner och inte som historiskt korrekta faktaböcker. Om ni är ute efter historisk fakta så rekommenderas hellre historiska faktaböcker!

Användarvisningsbild
Zero
Medlem

Inlägg av Zero » 3 oktober 2006, 22:33

Trots att jag befinner mig i en långvarig "romarperiod" räcker det inte att böckernas handling gestaltar ett av historiens mest spännande kapitel eftersom Conn Igguldens sätt att skriva påminner om en 12 åring som fattar tag i pennan.

Användarvisningsbild
Panaka
Medlem

Inlägg av Panaka » 4 oktober 2006, 23:11

Läste ut sista boken i serien igår, som sakt det är en skönlitteratur och man får ta den för det, han utlämnar visserligen en hel del men i stort sätt stämmer handlingen, såsom vilka platser Caesar befannsig på och vilka personer som vad med, dock är personernas koppling tillvarandra inte sann utan författaren har hittat på kopplingar mellan personer för att få historien att gå ihop.

En bättre bok att referera från är "Rubicon" som är skriven av Tom Holland, mycket detaljer på få sidor och är skriven ur ett associativt perspektiv

Användarvisningsbild
Mako
Medlem

Inlägg av Mako » 9 oktober 2006, 20:50

D. Löwenhamn skrev:Vad jag förstått av det hela, en vän till mig läser boken, så markerar Iggulden tydligt när han tar sig egna friheter till tolkningar, händelser osv. På så sätt så är nog hans bok bra.

mvh/ Daniel
Det som stör mig mest med bokserien är att Markus Junius Brutus och Gajus Julius Caesar påstås vara uppväxta som styvsyskon (i verkligheten skiljde 15 år mellan dem och Caesar såg Brutus mer som en son än en bror). Såvitt jag minns så nämner Iggulden inte detta över huvud taget i sina eftertexter.

Användarvisningsbild
Mako
Medlem

Inlägg av Mako » 9 oktober 2006, 20:54

Jag anser att böckerna är ganska underhållande, trots de historiska felaktigheterna och att Caesars vänner alltid har någon extrem färdighet (det blir lite som Arn-serien, fast med Arns enorma färdigheter utspridda på fler personer).

Om man vill ha mer faktabaserad underhållande läsning om samam tid så är, som tidigare nämnts, Holland bok "Rubicon" väldigt bra.

Användarvisningsbild
Nissemumrik
Medlem

Inlägg av Nissemumrik » 10 oktober 2006, 22:38

Oookej.. Jag tolkar inläggen som att han nog inte är så tillförlitlig som jag hoppats. Det var ju synd, har just läst hela serien klart. Rubicon blir nästa på listan tycks det mig..

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 1 januari 2007, 11:17

Jag håller på med del 1, och vill tillägga ett par öres värde...

Det talas mycket om majs, och jämförelser med majs är ett stående talesätt. Förvisso var de alla lantbrukare i botten, så lantliga jämförelser är utmärkt, men inte just med majs som kom till Europa ifrån Amerikat...

Mithridates omnämns nånstans som grek. Även om namnet ÄR helleniserat så var ju inte Mithridates grek, snarare då parth.

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 1 januari 2007, 18:11

Stefan skrev:Det talas mycket om majs, och jämförelser med majs är ett stående talesätt. Förvisso var de alla lantbrukare i botten, så lantliga jämförelser är utmärkt, men inte just med majs som kom till Europa ifrån Amerikat...
Om du läser boken på svenska så skulle det där kanske kunna vara en översättningsmiss. Jag har själv inte läst Iggulden, men corn kan betyda såväl majs som den betydligt mer europeiskt inhemska grödan korn, och det vore inte första gången någon gjorde den missen. (I filmen Sagan om ringen låter Peter Jackson hoberna gå genom majsfält, trots att Tolkien tveklöst syftade på korn i böckerna, och rent allmänt försökte undvika den typen av anakronismer.)

Skriv svar