Quiz: Militär utrustning

Låst
Användarvisningsbild
maddog
Medlem

Inlägg av maddog » 4 oktober 2006, 12:35

hmm.. jag kan inget om fartyg.. men hon ser "stealthig" ut...... Och båtarna bakom har väl USA idnr?? kan det vara en amerikans stealth båt??

Användarvisningsbild
Perman
Medlem

Inlägg av Perman » 4 oktober 2006, 12:39

maddog skrev:hmm.. jag kan inget om fartyg.. men hon ser "stealthig" ut...... Och båtarna bakom har väl USA idnr?? kan det vara en amerikans stealth båt??
Nej, fel sida av Atlanten. Fartygsstyrkan på bilden är f ö en s k multinationell styrka med flera deltagande mariner. Just de två till vänster i bakgrunden (som man ser idnumren på) tror jag är belgiska fregatter.

/Per

Användarvisningsbild
maddog
Medlem

Inlägg av maddog » 4 oktober 2006, 13:38

:oops:
som sagt.. jag är "ute på djupt vatten" ;)

Användarvisningsbild
Perman
Medlem

Inlägg av Perman » 4 oktober 2006, 13:51

maddog skrev::oops:
som sagt.. jag är "ute på djupt vatten" ;)
I dubbel bemärkelse kanske eftersom det visserligen finns mycket vatten runt det här landet som det är fråga om, men det är förhållandevis grunt vatten (läs: kontinentalsockeln). :D

/Per

Användarvisningsbild
steben
Medlem

Inlägg av steben » 4 oktober 2006, 14:22

Irland?!

Användarvisningsbild
Perman
Medlem

Inlägg av Perman » 4 oktober 2006, 15:00

steben skrev:Irland?!
Ja, Irländska marinen är rätt. Kan du vilket fartyg det är fråga om också?

http://www.military.ie/naval/index.html

/Per

Användarvisningsbild
Mr Gorbatjov
Medlem

Inlägg av Mr Gorbatjov » 4 oktober 2006, 16:23

Perman skrev:

/Per
LÉ Róisín (P51) http://www.military.ie/naval/roisin.htm kand et vara den?

Användarvisningsbild
Perman
Medlem

Inlägg av Perman » 4 oktober 2006, 20:52

Mr Gorbatjov skrev:
Perman skrev:

/Per
LÉ Róisín (P51) http://www.military.ie/naval/roisin.htm kand et vara den?
Rätt klass men som jag sa i ledtråden så är det fråga om det andra fartyget i klassen, m.a.o. LÉ Niamh (P52).

Avd kuriosa: När eld bröt ut på den kanadensiska ubåten Chicoutimi i början av oktober 2004 befann hon sig 200 km utanför den irländska kusten, och drev redlös i den hårda sjön. I räddningsoperationen som följde deltog, förutom flera enheter ur Royal Navy, även det irländska patrullfartyget LÉ Róisín. Från http://en.wikipedia.org/wiki/L%C3%89_R%C3%B3is%C3%ADn:
The LÉ Róisín was involved in the rescue of the Canadian Forces Maritime Command submarine HMCS Chicoutimi off the northwestern coast of Ireland on October 5, 2004. As the LÉ Róisín attempted to assist the submarine she was seriously damaged by the rough seas and forced to return to harbour.
Hon blev alltså tvungen att avbryta och nesligen dra sig ur efter att bl a bryggpartiet fått allvarliga skador av överbrytande sjö. Lite märkligt kanske eftersom Aker Yards Marine som ritat henne påstår att
"The vessel is capable of surviving in wind force 12 and Sea State 9"
.

Steben äger frågan eftersom han var först att gissa rätt (på landet).

/Per

Användarvisningsbild
Perman
Medlem

Inlägg av Perman » 8 oktober 2006, 18:00

Perman skrev:Steben äger frågan eftersom han var först att gissa rätt (på landet).
I avvaktan på att Steben ska komma med en ny fråga så kör jag en liten interim.

Fakta om salut:
Salut avges med kanonskott från salutstation och salutpliktigt örlogsfartyg. Saluten omfattat en eller två salutomgångar om vardera 21 skott, om inte annat bestäms särskilt. Salutstationerna finns i Boden, Vaxholm, Stockholm, Karlskrona och Göteborg.

Salut avges på salutdagar. Sveriges nationaldag, Konungens och Drottningens födelsedagar och namnsdagar samt kronprinsessans födelsedag. Salut avges också när ett barn föds inom det kungliga huset, vid statschefens frånfälle, vid en ny statschefs tillträde och i övrigt vid tillfällen som Försvarsmakten bestämmer. Salut får avges för annan nation vid örlogsbesök. Salut för Sverige skall besvaras.

Salut omfattar två salutomgångar vid en tronföljares födelse, vid statschefens frånfälle och vid en ny statschefs tillträde. I övrigt skall salut avges med en salutomgång. (Källa: Förordning 1996:931 om salut)
Ett stycke har jag utelämnat från förordningen ovan, och är just det som jag tänkte fråga om:

1) Hur lyder regeln som talar om vilka örlogsfartyg som är salutpliktiga?

2) Vilka fartyg är idag salutpliktiga i den svenska marinen?

/Per
Bilagor
6_08_10_salut1_800_reduced.JPG
Foto 4. Sjöstridsflj
6_08_10_salut1_800_reduced.JPG (81.25 KiB) Visad 1020 gånger

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 9 oktober 2006, 02:41

Det var faktiskt en skojig fråga Perman. Än skojigare var det att läsa lite Sjövärnsnytt på
Googleavenyn p.v.t. svaret :D .
'Fartyg med minst 2 stycken kanoner om 40mm's kaliber (eller mera antar jag)'
vilket numera reducerar Kgl. Flottans salutpliktiga fartyg till två, HMS Carlskrona och Visborg.

I salutavdelningen vill jag berätta följande om Hennes Majestät Drottning Juliana's av Holland - ankomst till Stockholm på 50-talet. Hon anlände ståndsmässigt på kryssaren 'De Zeven Provinzen'. Salutmatroserna på Skeppsholmen var klädda i vitt, dagen till ära...de 21 skotten dundrade iväg - i motvind. Svartkrutsröken insvepte kanoner och matroser och när den till slut skingrades - voro matroserna svarta (eller i alla fall mörkgråa) :wink:
Varjag

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 9 oktober 2006, 06:41

varjag skrev:'Fartyg med minst 2 stycken kanoner om 40mm's kaliber (eller mera antar jag)'
vilket numera reducerar Kgl. Flottans salutpliktiga fartyg till två, HMS Carlskrona och Visborg.
Vad hände med våra korvetter av Göteborgsklassen då? :wink:

Användarvisningsbild
Perman
Medlem

Inlägg av Perman » 9 oktober 2006, 08:06

varjag skrev:Det var faktiskt en skojig fråga Perman. Än skojigare var det att läsa lite Sjövärnsnytt på
Googleavenyn p.v.t. svaret :D .
'Fartyg med minst 2 stycken kanoner om 40mm's kaliber (eller mera antar jag)'

I salutavdelningen vill jag berätta följande om Hennes Majestät Drottning Juliana's av Holland - ankomst till Stockholm på 50-talet. Hon anlände ståndsmässigt på kryssaren 'De Zeven Provinzen'. Salutmatroserna på Skeppsholmen var klädda i vitt, dagen till ära...de 21 skotten dundrade iväg - i motvind. Svartkrutsröken insvepte kanoner och matroser och när den till slut skingrades - voro matroserna svarta (eller i alla fall mörkgråa) :wink:
Varjag
Visst är det så varjag! Det är säkert inte enda gången detta hänt skulle jag gissa. Jag hittade också saluteringsförordningen i Sjövärnsnytt's PDF.

En salut för varjag!

/Per
Senast redigerad av 1 Perman, redigerad totalt 9 gånger.

Användarvisningsbild
Perman
Medlem

Inlägg av Perman » 9 oktober 2006, 08:12

Bjernevik skrev:
varjag skrev:'Fartyg med minst 2 stycken kanoner om 40mm's kaliber (eller mera antar jag)'
Vad hände med våra korvetter av Göteborgsklassen då? :wink:
Från Sjövärnsnytt nr 2/06:
Örlogsfartyg som är utrustade med minst två kanoner av samma kaliber, lägst 40 mm, är salutpliktiga. I dagsläget är det endast HMS Carlskrona och HMS Visborg.

M.a.o. så måste det betyda att de gamla torpedbåtarna av Plejadklassen (2 st 40 mm) var salutpliktiga, men ej Spicabåtarna som ersatte dessa (1 st 57 mm). Detta förstås under förutsättning att regeln var densamma på den tiden.

/Per

Användarvisningsbild
steben
Medlem

Inlägg av steben » 9 oktober 2006, 12:48

Jag lämnar frågan fri då jag inte kan lägga ut en för stunden...Ledsen jag dröjt men har varit bortrest.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 9 oktober 2006, 12:54

Jag gissar att två-kanonersregeln har att göra med 'salut-rytmen' - skall det inte vara 2-3 sekunder mellan skotten. Det kan nog vara svårt att uppnå med moderna vapen som inte 'laddar om' med salutpatroner? Ngt för FMV att fundera på!

Låst