SILMARILLION - FILM???
- ---ecthelion---
- Medlem
SILMARILLION - FILM???
Vad tror ni om att göra film av Silmarillion??? Jag själv ryser bara av att tänka på hur Fingolfin VS Morgoth, Berens konversation med Thingol, silverlågan som stiger ur Fingons hjälm när den klyvs eller Ecthelions kamp mot Gothmog skulle se ut på bio...
En i sanning fruktansvärd tanke...
Jag skulle möjligvis kunna tänka mig den som TV-serie eftersom den skulle få mer speltid då, men som en film på tre timmar(ca) tror jag inte den skulle passa. Dessutom tror jag en film, eller serie för den delen, skulle förstöra min egen uppfattning av boken. (Vilket nästan hände med SR-filmen)
Personligen skulle jag hellre se en filmatisering av Bilbo.
Jag skulle möjligvis kunna tänka mig den som TV-serie eftersom den skulle få mer speltid då, men som en film på tre timmar(ca) tror jag inte den skulle passa. Dessutom tror jag en film, eller serie för den delen, skulle förstöra min egen uppfattning av boken. (Vilket nästan hände med SR-filmen)
Personligen skulle jag hellre se en filmatisering av Bilbo.
- Flikkan
- Medlem
- Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)
Får väl hoppas att alla förstår att Silmarillion inte kan bli Filmarillion. Silmarillion är inte gjord för att bli film, jag tror inte att det går att göra det av den heller. Det är dessutom så många det handlar om, och inte mycket 'prat' i boken heller... Det går helt enkelt inte, fast jag är nog bra nyfiken på hur silmarillerna skulle se ut, men det är det enda. Resten har jag klart och tydligt i min hjärna och jag vill verkligen inte att det förändras.
Jag skulle också hellre se en filmatisering av Bilbo, måste jag nog bekänna. Bilbo skulle kunna bli en alldeles utmärkt film, tror jag, om man behöll den charm och humor som finns i boken.
Men jag skulle gärna se filmatiseringar av Silmarillion. Och jag säger "filmatiseringar" medvetet, eftersom det, som sagt, inte skulle gå att få ihop allt i en lång film.
En TV-serie, i stil med "Sagor för stora barn" eller nåt sånt (fast för vuxna, och med bättre effekter), skulle funka bra tror jag. Med någon slags ramhandling, kanske att Bilbo sitter och läser ur sin bok i Vattnadal eller något...
Men jag skulle gärna se filmatiseringar av Silmarillion. Och jag säger "filmatiseringar" medvetet, eftersom det, som sagt, inte skulle gå att få ihop allt i en lång film.
En TV-serie, i stil med "Sagor för stora barn" eller nåt sånt (fast för vuxna, och med bättre effekter), skulle funka bra tror jag. Med någon slags ramhandling, kanske att Bilbo sitter och läser ur sin bok i Vattnadal eller något...
-
Trippad kick
- Medlem
- Flikkan
- Medlem
- Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)
Vill gärna se Bilbo som film jag med. Tror att den skulle bli rejält mysig, faktiskt.
Fast även om man har cancer så betyder det ju inte att man måste dö...
Nja, vet inte om Silmarillion skulle funka ändå, men annars skulle det vara en idé att han satt och läste ur Bilbo istället, men Silmarillion skulle nog inte funka.Med någon slags ramhandling, kanske att Bilbo sitter och läser ur sin bok i Vattnadal eller något...
Ian Holm, eller något är det väl? VAAA, har han cancer?! Han var ju en av de bästa i filmen...Bilbo skulle jag gärna vilja se som otecknad film, dock med samma skådespelare från Sagan om Ringen-filmen som Bilbo, Elrond och Gandalf. Han som spelar Bilbo (kommer aldrig ihåg namnet på han) har cancer så något sånt blir nog inte av...
Om de följande Sagan om Ringen-filmerna blir lika stora succéer som den första så kan ja nog tänka mig att man kommer försöka mjölka ur mer pengar ur Sagan om Ringen-temat och göra ännu en filmatisering av en berättelse av Tolkien. Antagligen blir det då Bilbo eftersom den känns lättast att föra över till TV.
- Flikkan
- Medlem
Ja, Bilbo eller Silmarillion. Knappast att de kommer att ta Sagor Från Midgård och De Förlorade Sagornas bok iallafall. Men iallafall skulle man kunna göra som i De förlorade Sagornas bok, att en sjöfarare (tja... behöver ju inte vara Eriol utan kanske någon mer känd) blir inbjuden av någon (behöver inte i sin tur vare Lindo och hans hus) och får höra berättelserna från Silmarillion. Tja.. något sådant iallafall, men jag tycker iallafall inte att Silmarillion ska bli film, fast detta kunde vara ett alternativ.
Sorgligt, om det är sant... Sir Ian Holm är en av mina absoluta favoritskådisar, alla kategorier. Han är alltid suverän, oavsett vilket sällskap han hamnar i. Han rolltolkningar i filmer som Alien, Henrik V, Hamlet, The Madness of King George, Femte elementet, From Hell och Ljuva morgondag tillhör det bästa som gjorts i filmhistorien. Och inte att förglömma hans tolkning av Frodo i BBC-versionen av Sagan om Ringen!Han som spelar Bilbo (kommer aldrig ihåg namnet på han) har cancer så något sånt blir nog inte av...
Men sedan är det nog tyvärr så att han ändå är för gammal att spela Bilbo i en film. Fast gärna för mig!
Jag menade alltså som en TV-serie, där varje avsnitt behandlar en av de många berättelserna i Silmarillion. Det skulle vara bra, tycker jag, att visa det på nåt sätt ur Bilbos perspektiv, eftersom själva boken Silmarillion, om jag inte helt missminner mig, skall vara översatt från alviskan av Bilbo.Nja, vet inte om Silmarillion skulle funka ändå, men annars skulle det vara en idé att han satt och läste ur Bilbo istället, men Silmarillion skulle nog inte funka.
Fast New Line äger inte rättigheterna till Bilbo, tror jag, och det är väl osäkert om Tolkienklanen säljer dem.Om de följande Sagan om Ringen-filmerna blir lika stora succéer som den första så kan ja nog tänka mig att man kommer försöka mjölka ur mer pengar ur Sagan om Ringen-temat och göra ännu en filmatisering av en berättelse av Tolkien.
Skeptisk till att det överhuvudtaget skulle gå att göra en film av Silmarillion.
Dels är boken inkonsekvent, den hoppar och är dessutom motstridig, det skulle dessutom vara helt omöjligt för en oinvigd att överhuvudtaget fatta något och hålla reda på alla namnen.
En filmatisering av Bilbo skulle däremot vara intressant, den passar ganska utmärkt som filmmanus (faktiskt ännu bättre än Sagan om Ringen).
Dels är boken inkonsekvent, den hoppar och är dessutom motstridig, det skulle dessutom vara helt omöjligt för en oinvigd att överhuvudtaget fatta något och hålla reda på alla namnen.
En filmatisering av Bilbo skulle däremot vara intressant, den passar ganska utmärkt som filmmanus (faktiskt ännu bättre än Sagan om Ringen).
- Flikkan
- Medlem