Vad läser du just nu?

Skriv svar
Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem

Inlägg av Andreas K » 27 september 2006, 19:04

"Problem i modern historia: Första och andra världskrigets utbrott" av Göran Rystad och Sven Tägil. Mycket intressant bok som också pekar på lite mer oväntade faktorer bakom händelserna som ledde till krigsutbrotten.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 27 september 2006, 20:20

"Så var det" av Gösta Bohman - utgiven 1983

Intressant om svensk politik även om den kanske känns inaktuell - det är lite skrämmande vad lite man själv kan om vår egen nutidshistoria (60- och 70-tal).

bandykullan
Medlem

Inlägg av bandykullan » 28 september 2006, 14:17

Läser precis "A mother's war" av Fey von Hassel (1990).

Mycket intressant och delvis väldigt gripande självbiografi. Kort kan sägas att Fey von Hassel är dotter till den tyske diplomaten Ulrich von Hassel, hon växer upp i Italien medan Hitler tar över allt mer i Tyskland, gifter sig med en italienare och får två barn. När hennes far blir arresterad efter juli-attentatet blir hon internerad bara för att hon är hans dotter. Boken beskriver hennes resa genom en rad koncentrationsläger och sedan försöken att hitta hennes barn som togs ifrån henne.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 28 september 2006, 20:22

"The Diary of a Nobody" av George Grossmith, först publicerad 1892. En komedi om kontorsslaven Charles Pooter och hans liv i förorten. Han är en kälkborgare som ständigt gnags av misstanken att någon gör sig lustig på hans bekostnad.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 28 september 2006, 20:30

Dikten om livet på andra sidan - Olof Lagercrantz om Emanuel Swedenborg.

Olof verkar tidvis inta en så öppen ställning till Swedenborgs andesyner så det blir pinsamt, som att det vore fullkomligt irrelevant huruvida han såg verkliga änglar eller om det bara var drömmar... Men som introduktion till Swedenborgs besynnerliga värld är jag fullkomligt nöjd.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 29 september 2006, 09:59

Paris after the Liberation 1944 - 49
Anthony Beevor, Artemis Cooper

Handlar om mer en bara Paris utan oxå Frankrike under och strax efter krigslutet.
Har precis börjat, så jag har väl inte så mycket att säga just nu.

Sonderling

Torbjörn J
Medlem

Inlägg av Torbjörn J » 29 september 2006, 10:10

Jag har fått hem två böcker som jag ska börja med nu, kurslitteratur iofs.
Den ryska tiden i världshistorien - Marshall T. Poe och The rise and fall of the great powers - Paul Kennedy

Henke
Medlem

Inlägg av Henke » 29 september 2006, 10:55

Marcus Wendel skrev:
Henke skrev:Har precis läst ut The Undercover Economist av Tim Harford. Helt populärvetenskaplig bok om nationalekonomi. Roligt skriven och riktigt bra, både för de som redan kan en del nationalekonomi och de som undrar vad nationalekonomi egentligen handlar om.
Låter spännande, jag har "Freakonomics" stående i bokhyllan (har inte hunnit läsa den än) och den du läst låter som ett passande komplement.

/Marcus
Jo, jag har även läst denna - också bra. TUE citerar Freakonomics emellanåt, att läsa båda är ingen dum idé alls.

Om du däremot bara ska läsa en av böckerna skulle jag nog välja TUE. Den är djupare och ger mycket bättre förståelse för vad nationalekonomi egentligen handlar om. Freakonomics är lättare, presenterar ett antal nya, udda och lite roliga vinklar på hur nationalekonomisk teori och metod kan tillämpas men går inte in alls på vad "riktig" nationalekonomi handlar om.

Men båda böckerna är som sagt bra.

Henrik

Användarvisningsbild
Mäster Grå
Tidigare medlem

Inlägg av Mäster Grå » 29 september 2006, 22:25

Vad läser du just nu?
Kurslitteratur. :P Om 1800-talet -industrialiseringen, imperialismen, nationalismen och arbetarrörelsernas tidsepok! Prov i nästa vecka, så annan litteratur får vänta... :lol:

Läste dock boken "Emancipation och religion" av Inger Hammar i förra veckan (också kursbok). Den handlar om religionens roll i kvinnorörelsernas frigörelsekamp under 1800-talet och gav faktiskt lite nya intressanta aspekter på hur den lutherska livsåskådningen spelade in i kvinnorörelseras arbete.

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Mats » 30 september 2006, 20:20

Ohörda Rop : Historien Om Mary Bell av Gitta Sereny.

Har precis börjat men den är lika bra som hennes andra verk. Den handlar om de fruktansvärda barnamorden (fyraårige Martin Brown och treårige Brian Howe blev strypta) som begicks av en då 11-årig Mary Bell och som skakade hela Storbritannien. 1968 dömdes hon för dråp och satt tolv år i ungdomsvårdsskola och fängelse.

1995, när Marys mor gått bort, får Gitta Sereny förtroendet att skriva ner Marys egen historia. Serenys budskap är att inga barn föds onda; barn som mördar kommer från miljöer där de far illa och berövas sin förmåga att skilja på rätt och fel. Vilket ansvar har samhället för de barn som begår grova brott?

Användarvisningsbild
Ferocius
Medlem

Inlägg av Ferocius » 1 oktober 2006, 21:54

Herman Lindqvists Revolution!, om den franska revolutionen. Skriven på hans vanliga, småtrevliga sätt och med mycket bilder och lättöverskådlig layout. En trevlig bok, helt enkelt.

Användarvisningsbild
Mäster Grå
Tidigare medlem

Inlägg av Mäster Grå » 2 oktober 2006, 14:12

Nu läser jag Stockholms stads tänkeböcker (rättsprotokoll) från 1500-talet, för att se om jag kan komma på ett ämne till min B-uppsats...

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 8 oktober 2006, 11:44

Har precis läst ut Oheligt krig av Loretta Napoleoni. Handlar om den ekonomiska grunden för terrorn, var alla pengar egentligen kommer ifrån som möjliggör terrorn. Mycket intressant, uppenbarligen har bin Laden intressen i tillverkning av sjukhusutrustnig i Sverige.

/Martin

Torbjörn J
Medlem

Inlägg av Torbjörn J » 8 oktober 2006, 11:52

Givetvis ströks Den ryska tiden i världshistorien från litteraturlistan efter det att jag börjat på den... Raskt vidare till den andra boken istället, och som avbrott till den läser jag Malta av Michael Tamelander.

Användarvisningsbild
8th AF
Ny medlem

Inlägg av 8th AF » 10 oktober 2006, 10:44

Andrea Dorias undergång av Britt- Marie Mattsson (bokförlaget DN 2006)

Lättläst, intressant och en hel del bilder från kollissionen mellan Stockholm och Andrea Doria 1956.

Skriv svar