Tillägnad vår saknade medlem varjag
-
Tomas Ibsen
- Medlem
-
Kontakt:
predator skrev:Jag läset i avgrades ögonblick eller vad den nu heter att Dönitz skicka 80 ubåtar men klent resultat. Dom sänkte en bogserbåt som släpa på delar till hamnen och en torpedbåt och en landstignings båt för stridsvagnar om jag inte missminner mig..
Tyskland hade ALDRIG 80 ubåtar i haven samtidigt. Att de hadeflera hundra ubåtar
tillgängliga må vara en sak. Men de flesta låg i torrdocka i reparation, och när de åkte i plurret igen tog en eller kanske 2 ubåtar dess plats i dockan. Maximalt fanns väl en 12-15 ubåtar i Atlanten samtidigt.
Eller har jag fel?
-
M Corleone
- Medlem
Vad jag minns från Blairs "Hitlers ubåtskrig" så klarade sig 98 eller 99% av alla allierade handelsfartyg på atlanten, några konvojer drabbades dock hårt medan de flesta drabbades av få förluster eller inga alls. Enda kritiska perioden för UK var någon månad under våren 1941 då oljelagren sjönk oroväckande lågt pga bla ubåtsangrepp. Truppkonvojerna från Canada och senara från USA (och truppkonvojerna till imperiet) klarade sig i princip oskadda därför att de var för snabba för ubåtarna och hade alltför stark eskort.
Rysslands konvojernas speciella farlighet var en myt som de allierade skapade. Vädret var lika hårt på atlanten som i norra ishavet. Visst risken för flyganfall var större på de ryska konvojerna men de gick alltid tungt eskorterade med tunga slagstyrkor och tom hangarfartyg som följde på avstånd. De mesta krigsmaterialet fördes desutom in till Ryssland via Iran (som ockuperats av ryssarna och engelsmännen). PQ 17 och några andra hårt drabbade konvojer byggde upp myten om de hårda ryska konvojerna med hjälp av allierad propaganda.
-
Osvar
- Ny medlem
Battler skrev:predator skrev:När jänkarna skickade över sina vagnar och soldater över atlanten. Köre dom över allt i en ända stor armada eller skicka dom som vanlig så att Tyskarna inte skulle märkar att något av i görnigen =?
Konvojerna gick nog tätare och blev större allt eftersom kriget fortskred, det hängde på den allierade kapaciteten (fraktfartyg och konvojskydd), tyskarna kunde inte mer än utdela nålstick under senare delen av kriget. Den största konvoj under 2 vk, som också lämnade understöd till Overlord, var Halifax Slow 300 som lämnade New York den 17 juli -44 och bestod inledningsvis av 109 handelsfartyg. Under färden nordostvart anslöt 31 fartyg från Halifax, 24 från Sydney och tre från St. John's, Newfoundland och konvojen uppgick därefter till sammanlagt 167 fartyg. Samtliga fartyg, utom ett som hamnade på efterkälken, ur Halifax Slow 300 nådde Brittiska öarna den 3 aug. Sammanlagt levererade dessa fartyg en miljon ton vapen, krigsmateriel och livsmedel.
MVH
De va ju även så att Amrikanarna hade fått tag i Enigma tyskarnas chiffermaskin så att amrikanerna kunde skicka iväg falska meddelsnaden till ubåtarna utan att tyskarna visste de.
-
varjag
- Saknad medlem †
Osvar skrev:Battler skrev:predator skrev:När jänkarna skickade över sina vagnar och soldater över atlanten. Köre dom över allt i en ända stor armada eller skicka dom som vanlig så att Tyskarna inte skulle märkar att något av i görnigen =?
Konvojerna gick nog tätare och blev större allt eftersom kriget fortskred, det hängde på den allierade kapaciteten (fraktfartyg och konvojskydd), tyskarna kunde inte mer än utdela nålstick under senare delen av kriget. Den största konvoj under 2 vk, som också lämnade understöd till Overlord, var Halifax Slow 300 som lämnade New York den 17 juli -44 och bestod inledningsvis av 109 handelsfartyg. Under färden nordostvart anslöt 31 fartyg från Halifax, 24 från Sydney och tre från St. John's, Newfoundland och konvojen uppgick därefter till sammanlagt 167 fartyg. Samtliga fartyg, utom ett som hamnade på efterkälken, ur Halifax Slow 300 nådde Brittiska öarna den 3 aug. Sammanlagt levererade dessa fartyg en miljon ton vapen, krigsmateriel och livsmedel.
MVH
De va ju även så att Amrikanarna hade fått tag i Enigma tyskarnas chiffermaskin så att amrikanerna kunde skicka iväg falska meddelsnaden till ubåtarna utan att tyskarna visste de.
Falska signaler till ubåtarna? Aldrig hört talas om.....källa tack!, Varjag
-
Hans
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Osvar skrev:De va ju även så att Amrikanarna hade fått tag i Enigma tyskarnas chiffermaskin så att amrikanerna kunde skicka iväg falska meddelsnaden till ubåtarna utan att tyskarna visste de.
Menar du att amerikanarna skickade falska meddelande till tyska u-båtar? Detta skulle vara något helt sensationellt som jag aldrig har hört talas om - har du mer läsning?
Att de allierade kunde dekryptera en del av enigmatrafiken är utom tvekan.
MVH
Hans
Edit - Pucktvåa.
-
von Adler
- Medlem
-
Kontakt:
Det var britterna som erövrade en enigma-maskin från U-110 (U-571 och amerikanerna är ren fiktion). Grundarbetet i att knäcka enigma lades manuellt av polackerna som köpte enigmamaskiner lagligt från Tyskland på 20-talet. Detta var dock en 3-hjulig variant. Polackerna läste tyskarnas meddelanden tills flottan och armén uppgraderade till en 4-hjulig variant under våren-sommaren 1939, vilket ökade antalet möjliga koder exponentiellt, polackerna hade helt enkelt inte resurser att manuellt räkna ut koderna längre.
När Polen föll flydde de polska dekryptörerna med sin 4-hjuliga enigma och alla anteckningar till Storbritannien, där de snart inlemmades i Ultra. Erövringen av en 4-hjulig enigma och de resurser britterna kunde få fram, inklusive mekaniska och sedermera elektriska räknemaskiner (de första datorerna) gjorde att Ultra snart läste mycket av den tyska radiotrafiken, dock oftast i efterhand, men det var ändå av enormt värde.
-
tryggve
- Medlem
von Adler skrev: Erövringen av en 4-hjulig enigma och de resurser britterna kunde få fram, inklusive mekaniska och sedermera elektriska räknemaskiner (de första datorerna) gjorde att Ultra snart läste mycket av den tyska radiotrafiken, dock oftast i efterhand, men det var ändå av enormt värde.
Polackerna hade väl de första "bomba"-maskinerna för att behandla och dekryptera Enigma-meddelanden.
http://en.wikipedia.org/wiki/Bomba_%28cryptography%29
Dessa maskiner utveckades sedan av Britterna, och ffa av USA.
http://en.wikipedia.org/wiki/Bombe
-
Wooster
- Medlem
M Corleone skrev:De mesta krigsmaterialet fördes desutom in till Ryssland via Iran (som ockuperats av ryssarna och engelsmännen).
Visserligen fördes det in material också via Iran, men har du någon källa på att huvuddelen av understödet skulle förts in den vägen?
-
tryggve
- Medlem
Wooster skrev:
Visserligen fördes det in material också via Iran, men har du någon källa på att huvuddelen av understödet skulle förts in den vägen?
Tror faktiskt att huvudddelen faktiskt fördes in via Iran ,jag har sett siffror i "Hitlers Ubåtskrig" över hur mycket materiel som gick respektive väg. Ska kolla upp och återkomma.
-
tryggve
- Medlem
M Corleone skrev:Vad jag minns från Blairs "Hitlers ubåtskrig" så klarade sig 98 eller 99% av alla allierade handelsfartyg på atlanten, några konvojer drabbades dock hårt medan de flesta drabbades av få förluster eller inga alls.
Om jag minns rätt så kom (enligt detta verk) 99,4% av de handelsfartyg som färdades över Atlanten under ww2 säkert i hamn. Men då kommer jag ej ihåg om det var fartyg som färdades i konvoj, eller om det även var sådana som seglade ensamma.
-
varjag
- Saknad medlem †
Under 'krismånaderna', april,maj och juni 1942 sänktes omkring 50% av tonnaget under resan till Murmansk/Arkangelsk - kulminerande i katastrofen med PQ 17 i juli - då trafiken temporärt inställdes.
Av de totala c:a 19,6 miljoner ton 'lend-lease' som sändes till Sovjetunionen fördelades
transportvägarna på följande sätt;
över Stilla Havet - 9,232 miljoner ton
över Iran - 5,767 miljoner ton
över Ishavshamn - 4,600 miljoner ton
Historien om hur amerikanska ingenjörstrupper (egentligen inkallad järnvägspersonal) fick
rutten via Basrah och Khorramshar att fungera - är väl värd studium. Hjältedater i det tysta!
Varjag
-
von Adler
- Medlem
-
Kontakt:
Jag kategoriserade Bomba som en mekanisk dechifferingsmaskin snarare än mekanisk eller elektrisk dator, men det kan vara min personliga åsikt.

-
varjag
- Saknad medlem †
von Adler skrev:Jag kategoriserade Bomba som en mekanisk dechifferingsmaskin snarare än mekanisk eller elektrisk dator, men det kan vara min personliga åsikt.

Din tidigare post om tidsförlusten vid dekrypteringen av Enigma-signalerna är viktig.
Bara undantagsvis - kunde 'Magic'-intercepts påverka den taktiska situationen. Vad beträffar Kriegsmarine så införde ubåtsvapnet 'den fjärde rullen' omkring maj 1942. Följden blev - att Bletchley Park och Amiralitetet - i stort sett 'missade' ubåtsvapnets signaler under de följande sex månaderna. Det var inte förrän mot jultiden 1942 som man lyckades knäcka Dönitz 'nya giv.Vilket gjorde ubåtarna speciellt effektiva under den perioden.....Varjag