Riga

Skriv svar
Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Riga

Inlägg av Schwalbe » 20 september 2006, 10:32

Finns det några "lämningar" från 2vk i närheten? :)

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 20 september 2006, 15:37

Två trådar av intresse:

viewtopic.php?t=18756
viewtopic.php?p=322874

/Johan

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 23 september 2006, 02:36

Inte för att 2VK är det som intresserar mig mest i Riga, men jag kan ju nämna det som jag ser som det intressantaste.

Rumbula var det ställe där de flesta av judarna avrättades. Jag har tyvärr inte haft möjlighet att vara där, men jag förmodar att det, som på de andra avrättningsplatserna, finns sovjetiska minnesmärken uppsatta över "De lettiska medborgare som mördades under den fascistiska ockupationen". Troligtvis finns det även ett judiskt minnesmärke uppsatt från senare tid.

Det sovjetiska monumentet över segern mot tyskarna.

Ockupationsmuseet. Bör börjas med då man säkerligen kan få information om det som intresserar en och finns tillgängligt. Det finns tillgängligt på nätet, men jag kan tyvärr inte adressen.

Det är tyvärr allt jag spontant kommer på. Riga är, i mina ögon, en stad som mer lockar för sin äldre historia från Ordenstiden fram till bildandet av det självständiga Lettland. I mindre städer har man ofta en större betoning på 1900-talshistoria medan man i Riga mer betonar Hansatiden.

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 30 september 2006, 00:36

Kom på en till lämplig besöksplats. Tjekans lokaler på Brivibas iela 37/39. Tjekan flyttade in 1940. Jag tror att lokalerna idag är en polisstation.

Frihetsstatyn kan även den vara en lämplig plats. Framförallt vid minnesdagar för de stora deportationerna. Ett av mina starkare minnen är från 50-årsdagen av deportationerna. Blomsterraden som utgick från monumentet fortsatte flera hundra meter.

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 21 oktober 2006, 02:07

Räknar vi in Rigas närområden så tror jag att det är västerut som det finns mest intressant. Riga föll ganska snabbt både för tyskarnas och ryssarnas attacker. Åker man västerut mot Liepaja så finns det några gravfält vid Lestene med de lettiska legionärerna (de som slogs med tyskarna) samt med tyska soldater, ca 6 mil från Riga. Det var ungefär här som striderna började gå mer trögt för de sovjetiska förbanden. Om man är intresserad av 1a VK kan man kombinera ett sådant besök med att gå på museet vid Kalnciems (Lodzmetejskalns-kulsprutekullen) tillägnat de lettiska legionernas juloffensiv. 1a VK är överhuvudtaget intressantare då det har en större plats i Lettlands historia samt att striderna var närmare Riga.

Yoza
Medlem

Inlägg av Yoza » 22 oktober 2006, 10:35

Frihetsmonumentet kallades under sovjettiden i folkmun för "Resebyrån". Vistades man där i onödan fick man en enkelbiljett till något kallt ställe.
Allt enligt den unga tjej jag hade som guide.

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 28 oktober 2006, 01:14

Med tanke på hur centralt placerad Frihetsmonumentet så är det närmast oundvikligt att vistas i närheten. Det som hon nog mnade var nog att lämna blommor eller liknande. Jag minns hur jag läste om den stora symboliska betydelsen som det fick när man, mer eller mindre för första gången under ockupationen, officiellt lade blomsterkransar där i slutet av 80-talet.

Tilläggas kan ju att tidigare befann sig Lenin på andra änden av gatan. Symboliskt nog vände de ryggen åt varandra.

Användarvisningsbild
leifhh
Medlem
Kontakt:

Inlägg av leifhh » 8 november 2006, 18:58

Finns inte krigsmuseet kvar?
Jag minns ej om det fanns något från 2vk men väl en suverän utställning om 1vk. En utställning vars pedagogogik och innehåll slår det mesta jag sett på andra museer, då jobbar jag ändå på museum och är rätt skeptisk till innehållet i de flesta utställningar jag sett.
Men betänk, det var typ ´95 jag jobbade/vistades i Lettland senast.

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 11 november 2006, 01:30

Yoza,

jag frågade min fru om frihetsmonumentet kallats för resebyrån. Hon hade åtminstone inte hört det och förmodade att det var en efterhandskonstruktion. Det har inte varit ett vanligt använt uttryck i varje fall.

Skriv svar