Bismarck
Jag vill försöka med ngra rader sätta sakerna i klarhet för dig predator. Slagfartygen som 'kolliderade' med BISMARCK stodpredator skrev:Fundera på en sak när man läser om Bismarck. Efter träffen med Hood Och POW så ber ju fartygschefen att få fortsätta striden med PoW när denna drar sig undan. Detta får han ju som sakt inte. Sen ber han om att få vända fartyget om efter striden detta får han inte häller.
Och nu till frågan. Har man rätt att avsätta Amiralen om detta gör fel och skadar fartyget mer än va han räddar ? Kapten bode ju inte haft några störra problem med att få tag i folk som kan vittna för han . Han va ju trotts allt fartygschef och hade varigt ombord ett tag och amiralen bara några veckor.
under befäl av Amiral Holland ombord i HOOD. När HOOD exploderade/sjönk - blev Kaptenen på PRINCE OF WALES (med
kommendörkaptens grad) plötsligt ÖB för händelserna - en kort stund. Men de skuggande engelska kryssarna stod under befäl av en konteramiral (orkar inte googla fram hans namn...) som klart såg att det gick åt helvete för PRINCE OF WALES -
och i makt av sin högre militära grad - BEORDRADE slagskeppets kapten att avbryta striden. Vad beträffar din kommentar
om den tyske amiralen Lütjens 'mindre framgångsrika' karriär - vet du kanske inte om 'Operation Berlin' där amiral Lütjens
skurit stora lagrar med GNEISENAU och SCHARNHORST i den enda verkligt lyckade framstöten med tyska slagskepp ute i
Atlanten som Kriegsmarine lyckades med. Det var helt naturligt - att man valde den bästa man hade - Lütjens - även för
framstöten med BISMARCK, m.v.h., Varjag
Jag ber om ursäkt - predator -om du tyckte jag 'tog i'. Men befälsförhållanden till sjöss och i krigstid när radiotystnadpredator skrev:Du behäver inte ta i så varjag. Jag fråga bara om man fick avsätta en admiral. Sen va jag tycker om Admiral Günther Lütjens. e min sak. Men och det är rätt eller fel är en annan sak.
råder, utom vid 'etablerad kontakt' tyckte jag förtjänade en förklaring. Lütjens - var en erkänd 'surputt' - men en ganska
intelligent sån...han tog emot sin ÖB's - Raeders order om Bismarck-operationen med tvekan och onda aningar. Då han
var medveten om omöjligheten att återvända med 'Berlin-operationen' - till Tyskland. Han lär ha sagt att 'två Flottenadmiralen - har sparkats före mig (Marschall och Schniewind) - jag tänker inte blir den tredje...', Varjag
Ja predator - det är alldeles riktigt. Det är ett svårt och långsamt arbete. Jag kan inte ens påminna mig att det gjortspredator skrev:En annan fråga.
Hur svårt va det att föra över ammo och annat från fartyg till fartyg. Bismarck hade ju fartyg som låg och vänta på henne. Att pumpa över bränsle är väll inet så svårt men stora tunga granater då? Dom kan man ju inte bara slänga över. DEt behövs ju kranar och annat för de.
till sjöss....SPEE eller SCHEER och 28:or i så fall???? Förrådsfartygen - hade kranar/bommar och winchar för jobbet -
likaså kryssarna och slagskeppen. De förra hade också s.k. 'Verkehrsboote' (trafikbåtar), stora öppna motorbåtar
avsedda för detta jobb. En annan - och ABSOLUT förutsättning var mycket lugnt och fint väder, sånt man finner i
Sydatlanten och Indiska Oceanen men sällan norröver. De tyngsta grejor man bevisligen 'skeppade över' - var
torpeder......Varjag
Det slog mig nyss. Alla de stora fartygen har en eller flera spaningsplan, och därmed även kranar / vinschar för att få upp dem igen ombord.
Jag antar att dessa kranar kunde användas även för att ta upp förråd till sjöss. Speciellt på de tyska fartygen där man planerat i förväg med ensamma raider hjälpta utav förrådsfartyg och komplettering av förråden till sjöss.
Jag antar att dessa kranar kunde användas även för att ta upp förråd till sjöss. Speciellt på de tyska fartygen där man planerat i förväg med ensamma raider hjälpta utav förrådsfartyg och komplettering av förråden till sjöss.
Slagskeppen hade två flygplanskranar och två 'båtkranar' - jag minns inte lyftförmågan, men de större motorbarkassernaStefan skrev:Det slog mig nyss. Alla de stora fartygen har en eller flera spaningsplan, och därmed även kranar / vinschar för att få upp dem igen ombord.
måste ha vägt uppemot tio ton, så det var rejäla don. Varjag
Hoppsan...ett sent inhopp! Nej predator, jag tror varken BISMARCKS, HOODS ellerpredator skrev:Använde Bismarck och prinz Egen sina Secondary Armament För att beskjuta Hood och prins of wals? Eller hade dom för kort räckvidd eller för klent för att göra någon nytta?
PRINZ EUGEN's var invecklade i striden, avståndet var för långt, Varjag
Nu har jag inte von Müllenheims bok till hands men då 'EUGENS' sekundärartillieri var 10,5 Cm's Lv - kan bara BISMARCK's ha kommit ifråga. Måhända BISMARCK's Femtonscentimeter-batterier (i 'moralhöjande syfte') skjöt ngn/ngra salvor - men jag kan inte erinra mig några träffar på PoW, Varjagpredator skrev:JO jag tycker det med. Men satt och slöläste Burkard von Müllenheim-Rechberg bok om slaget och han skriver att Både Bismarck och prinz eugens Sekedär Arteleri hade beskjutigt Prins of wals under 20 min skriden...
Dom kan absolut bidra och åsamka skada även på ett stort slagskepp en träff i masten exempelvis eller en träff på ett centralsikte eller en avståndsmätare, det fanns gott om relativt mjuka mål även på slagskepp. 15 cm pjäserna var ju fullgoda ut till en 20 km och i en artilleriduell så vräker man ju självfallet på med allt man har, det har ju även en psykologisk och moralisk effekt om inte annat..