Tvåsitsiga jaktplan?

Skriv svar
PilotPencil
Medlem

Tvåsitsiga jaktplan?

Inlägg av PilotPencil » 14 september 2006, 22:06

Idag kan jag tänka mig att man använder tvåsitsiga jaktplan endast till utbildning och inte i strid. Om jag inte har rätt så undrar jag i sådana fall vad andrepiloten har för uppgifter. Är det att sköta om robotarna och hålla uppsikt efter fiendeplan? Om det inte är så idag, var det åtminstone så en gång i tiden?

Tack på förhand. :)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Tvåsitsiga jaktplan?

Inlägg av Hans » 14 september 2006, 22:57

PilotPencil skrev:Idag kan jag tänka mig att man använder tvåsitsiga jaktplan endast till utbildning och inte i strid. Om jag inte har rätt så undrar jag i sådana fall vad andrepiloten har för uppgifter. Är det att sköta om robotarna och hålla uppsikt efter fiendeplan? Om det inte är så idag, var det åtminstone så en gång i tiden?

Tack på förhand. :)
Tidigare var uppgiften att hålla ordning på radarapparaten en fulltidssyssla - nattjakt behövde en pilot och en radaroperatör - dagjakt bara en pilot. Idag med den mer användrvänliga radaren så räcker det med en pilot - oftast.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 15 september 2006, 00:47

Vad jag förstått så börjar alla uppgifter bli en pilot övermäktig, och behovet av en andre man behövs, främnst på attack sidan men även på pilot sidan att sköta motmedel, telekrigsutr, radar, vapen osv

Men det är en tuff duell mellan teknik och människa där båda är i framkant

Användarvisningsbild
steben
Medlem

Inlägg av steben » 15 september 2006, 11:13

Har alltid förundrats över ensitsare med laserutpekningskapsel...kan inte vara det lättaste att hitta målet med den under beskjutning t.e.x...och mot ett rörligt mål kan det ju inte vara det lättaste att följa det och samtidigt flyga kärran...snacka om simultanförmåga. Jag hade fördragit tvåsits då..

Det är nog uteslutande ekonomi som dikterar ensits idag...

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 15 september 2006, 11:18

I grunden är det väl alltid en fördel med ytterligare en person i flygplanet - men det kostar. För att behålla samma prestanda så måste man offra något annat eller göra kärran större. Kanske någon kan redogöra för skillnaderna och skillnaderna i prestanda mellan en ensitsig och en tvåsitsig 39?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
steben
Medlem

Inlägg av steben » 15 september 2006, 11:21

Skillnaden är väl främst akan finns ju inte i tvåsitsaren sen tror jag nog den har mindre soppa med...det brukar ju vara så. Prestandamässigt är det nog ingen större skillnad förutom lite högre luftmotstånd förmodligen...vore intressant om någon hade lite siffror.:)

Skriv svar