Medeltidsliv på 2000-talet i Sverige?

Skriv svar
Tjalle_g
Medlem

Medeltidsliv på 2000-talet i Sverige?

Inlägg av Tjalle_g » 8 september 2006, 14:09

:D Vi diskuterar ju historia här på forumet,som jag tycker är mycket intressant och lärorikt,då med ett mycket "proffsigt"upplägg av Marcus och c/o,som ger en skön historiekänsla :D Men hur är det att upptäcka och uppleva Medeltid kroppsligen,i en förening eller liknande? Kan du tänka att förflytta dig en stund tillbaka i tiden,och lämna vardagen bakom dig? Vill du se,höra och känna "historiens vingslag"flåsa dig i nacken? Vill du diskutera boende,kläder,mat,hantverk,vapen,tävlingar,resor,personer,och allt vad du kan ha i tanken om att upptäcka Medeltid,så nära verkligheten som möjligt,i en förening,eller liknande på 2000-talet :roll: Mvh Tjalle_g 8-)

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 8 september 2006, 18:26

Höll på rätt mycket med det från 1985 fram till för några år sedan. Semester från nutiden är skönt och roligt :)

Tjalle_g
Medlem

Inlägg av Tjalle_g » 12 september 2006, 23:39

:) Varför är Medeltiden en så populär period i dag?Det kan man läsa i en annan tråd här på forumet,men det var förra året så jag kan inte bedömma det i dag!!! :cry: Jag tycker inte det skulle vara någon tveksamhet alls, att diskuterar om Svensk Medeltidshistoria från 1060-1520,det finns ju så mycket.Upptäcka och leva med den, det är en stor önskan för många med mej hoppas jag,då vi runt om i Serige kan se tecken på vårt Medeltida arv.Kör på i nutid med din tanke,så hörs vi ! MVH Tjalle_g 8-)

Tjalle_g
Medlem

Inlägg av Tjalle_g » 13 september 2006, 17:49

:D Riddarna var medeltidens viktigaste krigare,och är mycket viktiga i dagens Tornespel,då vi är ägare till en Arabhäst i min familj, som är tränad just till detta tjusiga skådespel :D Tornespel-tävlingar mellan riddarna-var poppulära från 1000-talet,och som arangeras även på 2000-talet.Många högättade damer kom, och kommer för att se på.Vissa riddare svor, och svär att tjäna en utvald "fin" dam, detta är en fröjd för ögat, att uppleva i dagens Tornerspel med hästskit, svett, och Jubel från trevliga åhörare vid sidan om :lol: MVH Tjalle_g 8-)

Tjalle_g
Medlem

Inlägg av Tjalle_g » 14 september 2006, 21:15

:D På vapenskölden kan man identifiera en riddare i rustning,och se om han eller hon är vän eller fiende.Detta system kallas heraldik,Fransk lilja,Kors,Balk,Gironnerad osv.Mvh Tjalle_g 8-)

Tjalle_g
Medlem

Inlägg av Tjalle_g » 16 september 2006, 21:06

:o Denna stridsmetod,att "slåss"till häst,sprider sig snabbt till andra länder.Det var bara rika män, som hade råd att bli riddare på medeltiden,för stridshästar var oöhört dyra.Men i dagens föreningar i medeltidsliv, hjälps alla åt på ett annat vis, så man har möjlighet att hyra in sig,och byta riddare på hästryggen.Det är när man blir riddare "dubbas"man av sin länsherre med ett svärd lätt på axeln,och få ta emot svärd och sporrar (som man inte använder)En förutsättning är natuligtvis att man har tränat in sig,med hästen före drabbningen,både för herrar och damer som visat sitt kunnande för sin länsherren. Mvh Tjalle_g 8-)

Tjalle_g
Medlem

Inlägg av Tjalle_g » 23 september 2006, 00:13

:) Musik från medeltiden går att köpa på cd,då jag nyssen skaffade en box på 3 st Mystikens Tidevarv heter den.1.Medeltidens musik med bla Leoninus(1163-1190 som ex. 2.Musik från det gyllene århundradet,bla John Taverner(ca 1490-1545)3. Mästerverk från körmusikens storhetstid bla(William Byrd (1543-1623. Så visst,man kan även uppleva skön musik från medeltiden i flera timmars speltid på dessa,och begrunda dess stormästare idagens medeltida värld. Mvh Tjalle_g 8-)

Tjalle_g
Medlem

Inlägg av Tjalle_g » 5 december 2006, 19:00

:D Otroligt många visningar på tråden om medeltid på 2000-talet,det tackar jag för,men ganska lite med inlägg,synd.Själv brinner jag för detta trots jag är en föreningslös kringflackande medeltidare, som reser både hit och dit, för att uppleva detta kroppsligen.Vill du som jag vara med att forma en ny medeltidsällskap ,om du är från min hemkomun Ljungby,så är du välkommen att diskuterar dagens medeltid med mej.Även om du inte är från Ljungby, vill jag ha dina åsikter om att diskutera fram vad du tycker om ett nystartat medeltidsällskap på 2000-talet,du kanske själv nyss varit med om just detta?Ljungbybor eller inte kom med din tanke om medeltid på 2000-talet,välkommen. Mvh Tjalle_g 8-)

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 5 december 2006, 19:33

Det är alltid öken att bo på ett ställe med få likasinnade. Ett sätt är att gå med i en förening som finns på flera ställen i landet och skaffa sig erfarenhet innan man drar igång något själv. Jag har varit med om att sköta en grupp i närmare tio år, och man får vara beredd på bra år och dåliga. Det är vanligt att man på mindre orter (i varje fall kommuner med färre än 50.000 invånare) kommer att förlora medlemmar med oroväckande regelbundenhet, då de söker sig till universitetsstäderna eller bildar familj. Men lyckas man så kan man skapa ett kompisgäng som kommer att ha mycket roligt tillsammans. Bra projekt är att förbereda sig för t.ex. medeltidsveckan på Gotland - det ger gruppen ett mål att sträva mot.

Tjalle_g
Medlem

Inlägg av Tjalle_g » 7 december 2006, 22:37

:) Tack för kloka erfarna ord på vägen,till stor del är det som du skriver,bra och dåliga år.Har själv varit med och grundat en förening och varit aktiv i många år,så det är som du skriver att folk flyttar på sig efter hand som livet rullar på.Men kulturen och historiekänslan, kanske man lättare kan bevara bland lite mer äldre medeltidstänkande, på en liten ort som denna, typ kompisgäng som du skrev.Här finns flera medeltidsgäng runt Ljungby jag varit i kontakt med, större städer har större föreningar,och mindre ort än Ljungby, har ett kompisgäng som du nämde,men mer begränsad tidsepåk,Nu är det ju ganska många mil till dessa orter runt omkring,så rest har jag tröttnat på till en viss del,men medeltiden kanske även hitta hit med lite erfaren hjälp,så hör gärna av er ni som har synpunkter,för historian måste gå vidare. Mvh Tjalle_g 8-)

Skriv svar